Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Dag allemaal,
Ik zit hier met een 2 jaar oude Dell Pentium 3, 1Ghz, met een intel 820 moederbord, waar 128MB PC700 RDRAM op geistalleerd is.

In de pricewatch kan ik alleen PC800 ram vinden, en de enkele pc700 die ik nog kon vinden op internet was ontzettend duur. Nu komt mijn vraag: Is het veilig om van deze PC800 een 128MB strip in mijn computer erbij te stoppen, of krijg ik dan problemen, of kan ik dan beter meteen 256MB van de PC800 soort kopen, en de pc700 dumpen (wordt m'n pc dan sneller)?

Of is het gewoon zonde van het geld? Het is een pentium 3, en ik weet niet of die nou zo veel voordeel heeft van rdram, dus kan de i820 chipset misschien ook ander geheugen aan dan RDRAM, bijvoorbeeld DDR ram, want 256MB daarvan is goedkoper dan 128MB van rdram.

Veel dank,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
i820 ben je gebonden aan RDRAMM.. DDR en SDRAMM kunnen er NIET in.

of pc800 en PC700 compatible zijn.. ik dacht het wel.

ergens staat me trouwens ook iets van bij dat rimm in paren moest... check dus ook ff ;)

Afhankelijk van 't prijsverschil kun je ook gewoon een andere mobo kopen + SDRAMM
Als je een i815 plank haalt kun je normaal betaalbaar uitbreiden, en issie ook betrouwbaarder (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Je kan er gerust PC800 bij in prikken, deze zal dan op PC700 snelheid draaien (net zoals je en PC133 en PC100 DIMM samenkunt laten werken).
Voor een P!!! geldt dat alle soorten geheugen sneller dan PC133 in feite onzinnig is; de FSB loopt namelijk op 133MHz en is daarmee de bottleneck.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Wow, dat was snel antwoord, bedankt!

Maakt het dan nog uit welk soort of merk PC800 ram ik erin stop, of zijn ze allemaal hetzelfde, behalve ECC en non ECC dan (bij een enkeling staat 40ns, wat is dat), en moet ik maar gewoon voor de goedkoopste gaan?

Bedankt,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Prop er wat in, moet allemaal werken. De enkelen waar 40ns achter staat zijn ietsje sneller en eigenlijk bedoeld voor de i850E chipset maar werken ook in jouw bord, alleen is het zonde daar meer voor te betalen (zijn ze duurder?) omdat in samenwerking met die PC700 RIMM hij toch langzamer zal gaan lopen.

Oh, je hoeft niet steeds af te sluiten met een begroeting, zie de FAQ ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op 22 september 2002 @ 14:28:
i820 ben je gebonden aan RDRAMM.. DDR en SDRAMM kunnen er NIET in.

of pc800 en PC700 compatible zijn.. ik dacht het wel.
Yup
ergens staat me trouwens ook iets van bij dat rimm in paren moest... check dus ook ff ;)
Hangt af van de controller, die op de i840. i850 en i860 chipsets hebben een 32b (dual channel) controller, die op de i820 een 16b (single channel) controller. Per channel heb je één RIMM nodig, dus je kunt ze bij de i820 per enkele plaatsen.
Afhankelijk van 't prijsverschil kun je ook gewoon een andere mobo kopen + SDRAMM
Als je een i815 plank haalt kun je normaal betaalbaar uitbreiden, en issie ook betrouwbaarder (imho)
Betrouwbaarder :?

De i820 heeft z'n issues, maar die zijn duidelijk genoeg:
- hij kan max 2 RIMMs slikken, een evt derde RIMM is niet stabiel te krijgen- de derde slot hoort eraf gehaald te zijn (Caminogate issue)
- de MTH (om SDRAM te gebruiken) had brakke performance en stabiliteitsissues (i820-MTH issue). Die is hier niet gebruikt.

Dus is dit stabiel zat :z

Bovendien kan de i815 max 512MB RAM aan, wat naar de toekomst gericht misschien krapper is. Ik zou hier gewoon RDRAM bijprikken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
dion_b schreef op 22 september 2002 @ 15:07:
[...]

Yup

[...]

Hangt af van de controller, die op de i840. i850 en i860 chipsets hebben een 32b (dual channel) controller, die op de i820 een 16b (single channel) controller. Per channel heb je één RIMM nodig, dus je kunt ze bij de i820 per enkele plaatsen.

[...]

Betrouwbaarder :?

De i820 heeft z'n issues, maar die zijn duidelijk genoeg:
- hij kan max 2 RIMMs slikken, een evt derde RIMM is niet stabiel te krijgen- de derde slot hoort eraf gehaald te zijn (Caminogate issue)
- de MTH (om SDRAM te gebruiken) had brakke performance en stabiliteitsissues (i820-MHT issue). Die is hier niet gebruikt.

Dus is dit stabiel zat :z

Bovendien kan de i815 max 512MB RAM aan, wat naar de toekomst gericht misschien krapper is. Ik zou hier gewoon RDRAM bijprikken :)
Tnx, zo leer ik ook weer wat.. Ik wist idd van die MTH ellende, en verder heb ik nooit een i820 plank gezien/gehad.. en rimm kennis is ook laag bij mij, hierbij ook weer geupgraded ;)

die i815 512Mb grens is idd irritant laag imho.. maar goed, daar ben ik zelf nu ook van verlost, heb nu een serverworks chipset, en die kan tot 4 gig (waarvan nu de helft in gebruik dus ik kan nog ff)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Ok mannen, bedankt. Nu nog even die Voodoo 5 eruit trappen voor iets nieuwers, en hij kan weer een tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Toch nog even een vraag:
Ik kan gewoon een strook van 256MB bijprikken zonder problemen? Er zit nu een strook van 128MB in, en een lege strook (zonder ram) in het andere slot. Iemand op een ander forum zei dat het dan langzaam werd..

Dat het een Dell is maakt niet uit voor het geheugen dat ik erin stop, right? (Ik zie nl. op sommige geheugenshops op internet speciale secties waar je "compatible" geheugen kunt kopen voor 3x de prijs van "normaal" geheugen, terwijl het lijkt alsof ze gewoon dezelfde specs hebben.)

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor Dell systemen heb je geen speciaal "compatible" geheugen nodig. Als je zeker wilt zijn kun je even de specificaties van je moederbord opvragen.
Als je het de snelheid waard vindt kun je het PC700 geheugen door PC800 vervangen. Dan heb je de optimale geheugensnelheid voor je systeem.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boozzz schreef op 23 september 2002 @ 19:56:
Toch nog even een vraag:
Ik kan gewoon een strook van 256MB bijprikken zonder problemen? Er zit nu een strook van 128MB in, en een lege strook (zonder ram) in het andere slot. Iemand op een ander forum zei dat het dan langzaam werd..
Dat wordt het ook, maar of het ook meetbaar is... :?

Het heeft met het ontwerp van RDRAM te maken- het is serieel maar uiteindelijk moet alle info wel tegelijk (dus ongeacht of het van de eerste of laatste chip op de bus komt) door de northbridge worden gedirigeerd. Dat betekent dat naarmate de bus langer is er een kleine extra latency zal zijn. Ik gok zo dat de snelheidswinst van het hebben van meer RAM dat ruimschoots zal compenseren.
Dat het een Dell is maakt niet uit voor het geheugen dat ik erin stop, right? (Ik zie nl. op sommige geheugenshops op internet speciale secties waar je "compatible" geheugen kunt kopen voor 3x de prijs van "normaal" geheugen, terwijl het lijkt alsof ze gewoon dezelfde specs hebben.)
Neuh, die 'compatibility' dingen hebben vooral met oude VX mobo's te maken die per se 16x4 SDRAM chips willen enzo. RDRAM is betrekkelijk beter gestandaardiseerd, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Dell 128 MB RD RAM reepje voor je... (zat in mn Dimension XPS B1000, ook 1 GHZ model dus..)

[edit] RD ram gaat in paartjes...In jouw systeem zit waarschijnlijk één 128 MB reepje en één 0 MB reepje... Gokje hoor, zo was het bij mij tenminste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 21:33:
Ik heb een Dell 128 MB RD RAM reepje voor je... (zat in mn Dimension XPS B1000, ook 1 GHZ model dus..)

[edit] RD ram gaat in paartjes...
ZUCHT :X

RDRAM gaat alleen bij een dual-channel setup per twee, bij de i820 dus NIET.
In jouw systeem zit waarschijnlijk één 128 MB reepje en één 0 MB reepje... Gokje hoor, zo was het bij mij tenminste..
Je haalt twee dingen door elkaar- dat is een C-RIMM, een module zonder chips die ervoor zorgt dat er geen gat in de bus komt te zitten door een lege slot. Zonder C-RIMM is de boel niet stabiel te krijgen. Maar dit heeft niets met 'paren' te maken maar gewoon met het feit dat in een RDRAM systeem er 'iets' in alle RIMM slots moet zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rustig maar hoor, bij de winkel waar ik mn geheugen ging kopen hadden zij mij dit verteld. Blijkbaar klopt dat verhaal niet. Kan gebeuren toch?! 8)7 Relax man! :) Toch weer wat geleerd vandaag :P Maar dit neemt nog steeds niet weg dat ik een module heb liggen waar hij misschien in geïnteresseerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Dank jullie voor de uitleg, nu weet ik tenminste goed hoe het zit.

Ook bedankt for het aanbod, Yalhambra, maar ik denk dat ik liever eentje van 256 MB erbij koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 22:09:
Rustig maar hoor, bij de winkel waar ik mn geheugen ging kopen hadden zij mij dit verteld.
Prutsers. Zoek een winkel waar ze wel hun geheugen (of beter gezegd vooral hun chipsets) kennen :z
Blijkbaar klopt dat verhaal niet. Kan gebeuren toch?! 8)7 Relax man! :)
Sorry, het is m'n dag blijkbaar niet ofzo :o

offtopic:
Exirion, ik snap wat je bedoelde
Toch weer wat geleerd vandaag :P Maar dit neemt nog steeds niet weg dat ik een module heb liggen waar hij misschien in geïnteresseerd is...
Absoluut, enig punt is dat je dus max 2 RIMMs bij de i820 kunt gebruiken, dus dan zit hij vast op 256MB totaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, het kan wel degelijk uitmaken. Het is een wat "ouder" voorbeeld maar een Dell OptiPlex GX100 slikt alleen CAS2 geheugen en dan het liefst van Toshiba. Het hapt wel ander geheugen maar stabiliteit is dan soms ver te zoeken. Vorig jaar hele order RAM terug moeten sturen vanwege instabiele systemen. Dell gaf dit ook gewoon toe.

Maar je hebt het over RIMM geheugen en daar zal je idd minder problemen mee kunnen krijgen. Dit was even wat info over systemen en RAM-"eisen" over bepaalde merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Een upgrade naar een i815 is zo slecht nog niet. Liefst dan de EP zodat hij Tu'tjes aankan.
En een "normale" P!!! ( <--ja ik vond hem goed) gebruiker, heeft niet meer dan 512Mb nodig toch?? Anders klok je het terug naar pc100 en propt er 768 in. :P

Ook heb je UDMA 100 wat een flink prestatieverschil is.
Had de i820 al agp4x?

Ik heb alleen ervaring met i820+sdram dus over het RIMM weet ik weinig.

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bolluserectus schreef op 24 september 2002 @ 00:59:
Een upgrade naar een i815 is zo slecht nog niet. Liefst dan de EP zodat hij Tu'tjes aankan.
De -EP an sich kan geen Tualatin aan, daar heb je de E(P) B-stepping voor nodig, soms foutief 'EB' genoemd.
En een "normale" P!!! ( <--ja ik vond hem goed) gebruiker, heeft niet meer dan 512Mb nodig toch??
Tja, hier zit ik ook 256MB te draaien op een mobo die 1GB aankan, maar het is leuk om te weten dat er meer in kan als het moet...
Anders klok je het terug naar pc100 en propt er 768 in. :P
Pardon :? :? :?

Volgens mij moet je hier wel een paar dingen door elkaar halen. De i815 is kunstmatig door Intel tot 512MB beperkt, dat je als je de RAM op 100MHz (kan ook met PC133 hoor) draait meer zou kunnen inzetten.... nog nooit gehoord :X
Ook heb je UDMA 100 wat een flink prestatieverschil is.
Uhuh, een IBM GXP120, zowat de snelste schijf van het moment geeft nog altijd minder dan 50MB/s read performance op synthetische benches, het verschil tussen ATA-66 en 100 merk je pas echt als je twee snelle drives per kanaal hebt, wat zelden voorkomt :z
Had de i820 al agp4x?
Ja. Overigens merk je daar ook vrijwel geen donder van tov AGP 2x :z
Ik heb alleen ervaring met i820+sdram dus over het RIMM weet ik weinig.
Veeeeeeel beter, de i820 met SDRAM is uiteindelijk als een fundamenteel gebugde concept opgegeven. i820 met RDRAM is wegens niet beter presteren dan een BX en veel meer kosten nooit echt succesvol geweest, maar er is inherent niets mis mee, het presteert beter dan een Via 694X, als je niet wil OCen en meer dan 512MB RAM wilt kunnen alleen de weinig geziene SiS635(T) en de Via ApolloPro266 (icm DDR) en de monsterlijk dure i840 hem overtreffen met de 133MHz FSB P3's

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
Pardon

Volgens mij moet je hier wel een paar dingen door elkaar halen. De i815 is kunstmatig door Intel tot 512MB beperkt, dat je als je de RAM op 100MHz (kan ook met PC133 hoor) draait meer zou kunnen inzetten.... nog nooit gehoord
In het boekje van de CuSL2 staat dit beschreven. Je mag dan wel maar maximaal '4 kanten' hebben.
Kweet het niet zeker, geen zin om nu op te zoeken. Kan ik het vinden morgen en ik denk eraan post ik het nog effies.
het verschil tussen ATA-66 en 100 merk je pas echt als je twee snelle drives per kanaal hebt
Dit weet ik weer niet zeker, maar volgens heeft de i820 maar udma33.
De eerste versies van de i815 maar udma66, dus héé, wie moppert er nou..

Leuk, kletse op nivo, werd eens tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bolluserectus schreef op 24 september 2002 @ 01:18:
[...]

In het boekje van de CuSL2 staat dit beschreven. Je mag dan wel maar maximaal '4 kanten' hebben.
Kweet het niet zeker, geen zin om nu op te zoeken. Kan ik het vinden morgen en ik denk eraan post ik het nog effies.
Hmm, interessant. De ASUS site is (weer :( ) traag als modder dus ga ik niet een half uur verspillen met die manual te vinden. Op de Intel site kan ik iig geen vermelding van mogelijkheden boven de 512MB vinden, maarja, er is ook geen vermelding van Slot-1 als CPU aansluiting (Abit SH-6) of dual CPU (die befaamde Acorp plank)- dus waarschijnlijk acht ik het nog steeds niet, maar totaal uitsluiten is ook weer te voorbarig. Kom maar op met die manual :9
[...]

Dit weet ik weer niet zeker, maar volgens heeft de i820 maar udma33.
De eerste versies van de i815 maar udma66, dus héé, wie moppert er nou..
De eerste versie van de i820 hat ATA-66 support, met de i820E kwam ATA-100 support, dus ATA-33 is (gelukkig) helemaal niet aan de orde.
Leuk, kletse op nivo, werd eens tijd :P
UIteraard :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb
  • Laatst online: 26-06 00:01

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 21:33:
Ik heb een Dell 128 MB RD RAM reepje voor je... (zat in mn Dimension XPS B1000, ook 1 GHZ model dus
Hmmm..., dat zou nog interessant kunnen zijn voor mij.
Past dit ook in een Compaq Deskpro Workstation AP 250?
Met I820 Chipset en op dit moment uitgerust met 1 RIMM 128 MB
(origineel Compaq) en een continuity module.
Of zou ik dan toch weer een origineel (en dus veel te duur) reepje moeten aanschaffen?

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
Ik weet al waar ik dat gelezen heb, niet in het CuSL2(-c) boekje maar in een review in een blad, zal wel PCM of computertotaal zijn die hier in onze kantine liggen.
En dat is niet chipset gerelateerd maar geklust door Asus zelf.

Pagina: 1