Toon posts:

Backup, mirroring data voor thuisgebruik [+- 50 GB]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede manier om mijn data veilig te stellen. Het gaat om muziek, film, bestanden, etc . Ongeveer 50 GB. Ik vraag me af hoe de echte tweaker zijn data safe stelt. Ik denk dat meer mensen behoefte hebben aan een goede oplossing. Een disccrash is niet leuk :)

Ik dacht aan een fileserver met RAID 1 of RAID 5. Hiervoor zou ik een pentium 133 kunnen gebruiken met een losse PCI raid kaart (software matig [HPT,Promise] of hardware matig[3ware, Adaptec]. Met de eerste optie zal de CPU (133 mhz) wel erg zwaar belast worden?, en is raid 5 niet mogelijk.

Ik weet dat RAID geen backup is, maar redundancy. Als je iets zelf van je schijf verwijdert ben je het dus kwijt. In tegenstelling tot tapes, waar je niet meer aan komt.

1 vereiste, het moet op linux kunnen draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 13:09:
Ik ben op zoek naar een goede manier om mijn data veilig te stellen. Het gaat om muziek, film, bestanden, etc . Ongeveer 50 GB. Ik vraag me af hoe de echte tweaker zijn data safe stelt. Ik denk dat meer mensen behoefte hebben aan een goede oplossing. Een disccrash is niet leuk :)

Ik dacht aan een fileserver met RAID 1 of RAID 5. Hiervoor zou ik een pentium 133 kunnen gebruiken met een losse PCI raid kaart (software matig [HPT,Promise] of hardware matig[3ware, Adaptec]. Met de eerste optie zal de CPU (133 mhz) wel erg zwaar belast worden?, en is raid 5 niet mogelijk.

Ik weet dat RAID geen backup is, maar redundancy. Als je iets zelf van je schijf verwijdert ben je het dus kwijt. In tegenstelling tot tapes, waar je niet meer aan komt.

1 vereiste, het moet op linux kunnen draaien.
tja deze is lastig maar t zal hardware raid worden anders zit er geen gang in :)

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

Kijk je dus helemaal niet naar tape? Of wil je wel weten wat evt. de mogelijkheden zijn van tape?

Verwijderd

Topicstarter
delorean7 schreef op 22 september 2002 @ 13:57:
Kijk je dus helemaal niet naar tape? Of wil je wel weten wat evt. de mogelijkheden zijn van tape?
Tapes laat ik buiten beschouwing. Tape is alleen noodzakelijk voor keiharde backup. Harrdisks is veel aantrekkelijker (worden steeds goedkoper).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kheb hier zelf 2 identieke fileservers neergezet, welke met een crosscable een gigabit verbinding met elkaar hebben, het hele spul draait op windows 2000 server en middels DFS replicatie maakt ie netjes een kopie als er iets veranderd...

werkt goed tis alleen wel wat duurder in de aanschaf, elke nieuwe hdd in 1 server moet immers identiek worden bijgeplaatst in de 2e....

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik voor een 3ware Escalade 6410B (€ 215) ga. In combinatie met 3
40 gig schijfjes in RAID 5. Dit in een AT kastje (p133) met Linux is een leuke lowbudget fileserver.

Verwijderd

Een 6410 heeft als meerwaarde dat ie hardware is, voor de snelheid hoef je het niet te doen. De 6410 is niet gemaakt voor raid5 en performed dan ook best slecht, ik verwacht meer snelheid uit een software raid5, ook op een p133. Eventueel kan je software raid5 bovenop de 3ware kan draaien, de poorten van de 3ware zijn waarschijnlijk een stuk sneller als die van van je moederbord.

Als je linux gaat draaien kan je nu beter eerst met software raid beginnen en als je later wilt uitbreiden een compleet nieuw (modern) systeem kopen, dan uiteraard wel met een vette 3ware erin :)

Verwijderd

Topicstarter
Een andere optie :

Ik heb ook nog een pIII 450 mhz (dual upgradeable) waar ik Software RAID 5 op kan draaien. Ik zou het geld van de Hardware RAID dan kunnen besteden aan meer schijven. Een paar extra ide controllers is voldoende. De snelheid zal wel voldoende zijn. Bottleneck is het 100baseT netwerk.

Verwijderd

Een beetje pentium zal in raid5 de 10Mb/s wel halen, ik verwacht daar geen problemen mee, hoewel ik het zelf nooit getest heb. Doe eerst ff een rondvraag om zeker te weten, de ide-poorten van die oude pentiums zijn nogal langzaam, geen udma enzo.

Echter, hoe wil je aan die extra (ide?) poorten komen? Die goedkope promise of hpt kaartjes hebben geen linux drivers dus werken niet/nauwlijks. Kijk ook eerst even of je moederbord wel grote schijven ondersteunt, ten tijde van de p133 kon men alleen nog maar dromen van 80Gb :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 21:39:
Een beetje pentium zal in raid5 de 10Mb/s wel halen, ik verwacht daar geen problemen mee, hoewel ik het zelf nooit getest heb. Doe eerst ff een rondvraag om zeker te weten, de ide-poorten van die oude pentiums zijn nogal langzaam, geen udma enzo.

Echter, hoe wil je aan die extra (ide?) poorten komen? Die goedkope promise of hpt kaartjes hebben geen linux drivers dus werken niet/nauwlijks. Kijk ook eerst even of je moederbord wel grote schijven ondersteunt, ten tijde van de p133 kon men alleen nog maar dromen van 80Gb :)
als je een addon kaartje gebruikt maakt het niet uit of de bios van je p133 80Gb aankan, je maakt immers gebruik van de bios op die promise kaartjes..

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS van die P133 ondersteund schijven groter dan 32 gb niet :(
Tevens is de ondersteuning van HPT en Promise voor linux brak. (of losse pci-ide kaartjes?)

Ik ga wat testen lezen/doen met 3 schijven op mijn pentium III (450) met SOFTWARE RAID 5. Als dat niet goed bevalt kan ik altijd nog een HARDWARE RAID kaart aanschaffen. (voor 4 schijven kom ik dan toch wel uit op rond de 350 euro?)

Hoe stelt de tweaker zijn data safe?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 22:32:
De BIOS van die P133 ondersteund schijven groter dan 32 gb niet :(
Linux heeft daar toch geen problemen mee?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het met de performance van Software RAID 5 versus Hardware RAID 5? (wie heeft linux software raid 5 draaien?)
Het moet een server worden die aan een 100baseT netwerk komt.
Ik heb 3 IBM 40 gig (ata100,7200rpm) schijven, welke Hardware RAID kaart is dan geschikt. (graag linux ondersteuning). 3ware Escalade 6410B?, 3ware Escalade 7410B?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 21:53:
Ik heb 3 IBM 40 gig (ata100,7200rpm) schijven, welke Hardware RAID kaart is dan geschikt. (graag linux ondersteuning). 3ware Escalade 6410B?, 3ware Escalade 7410B?
Liever dan de 7450, of de 7450 in nieuwe uitvoering: 7500-4
(Volgens mij zijn de 7450 en 7500-4 technisch identiek)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46
Ik backup alle BELANGRIJKE data op tape.. Nu nog DDS2 (4Gig, 8 compressed)

In mn nieuwe server zit DDS3 drive, 12/24Gb.

Verder heeft de nieuwe server raid5 (hotswap) dus dat moet ook wel ff kunnen :)

de echte data backup ik niet, om nu zo'n 300 gig (totaal) te backuppen.. nee, bedankt.
Crash = jammer. Ik fik regelmatig een zooi op CD/DVD, en alles wat kwijt raakt bij een crash. helaas.

Voor thuisgebruik: Backup imho alleen je belangrijke documenten, mp3tjes en divxjes zijn pech hebben....
Alle andere oplossingen vind ik leuk, maar niet betrouwbaar of duur..

raid is leuk, 1x blikseminslag en je hebt nog nix, zoiets vangt alleen een hd crash op
Pagina: 1