Toon posts:

[Slackware] fout bij mounten tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben begonnnen met slackware 8.1 te installeren voor een serveroefenprojectje, maar tijdens de installatie, na het formatteren van een partitie, geeft hij deze foutmelding:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda2,
or too many mounted file systems

later krijg ik nog meer foutmeldingen, waaronder als ik root pass wil veranderen doet ie nix en zegt ie dat ie de file of directory niet kan vinden

en ik kan op geen manier booten vervolgens.

Ik ben niet echt ervaren met linux installeren dus ik heb nog nix anders geprobeerd dan de aanwijzingen op mijn scherm volgen...

Ik installeer vanaf de (officiele) gedownloade slackware CD... moet ik misschien toch beginnen met boot/root disks oid?

edit: ik heb na zoeken e2fsck gevonden, dat doet wel iets, maar ik heb geen flauw idee wat ik ermee moet... ook op de slackware site zeggen ze er nix over...

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:18

Booster

Superuser

Als het goed is heb je een filesystem mogen kiezen:
ext3fs
reiser
ext2fs

Welke heb je daar gekozen?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als filesystem ext2 genomen...

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:18

Booster

Superuser

Kun je eens ext3 proberen?

het mooie aan ext3fs is dat het ook zonder problemen of aanpassingen gelezen kan worden als zijnde ext2. Je kunt er dus altijd bij, ook met oudere (resque) kernels bv.
ext3 is eigenlijk gewoon een ext2 maar er wordt een journal bij aangemaakt. (wat het fs minder data-loss vurnerable maakt en sneller bij bv integrity checks)

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Im mijn Slackware review staat een voorbeeld uitgewerkt van de installatie. Misschien dat deze je kan helpen met de installatie van Slackware.
Waar ging het precies fout, nadat je het volgende scherm bent ingegaan of op een andere plek?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/janjanjansen/Slackware_8.1/slackshot16.png

?

Verwijderd

Topicstarter
hm, die error van hierboven geeft ie nu niet...

maar ik kom wel de volgende 2 errors tegen: bij het zoeken naar de CD-Rom van slackware:

mount: /dev/hdd is not a valid block device

en bij het installeren van packages (wat ie nu aan het doen is):
cat: read: input/output error

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 13:22:
Im mijn Slackware review staat een voorbeeld uitgewerkt van de installatie. Misschien dat deze je kan helpen met de installatie van Slackware.
Waar ging het precies fout, nadat je het volgende scherm bent ingegaan of op een andere plek?
[afbeelding]

?
daarna, het kwam direct na het formatteren, de setup gaat wel door maar die fout komt in Alt-F4, in die console... maar ik zal die review eens lezen tnx

Verwijderd

Controleer de iso eens op de MD5SUM. Ik krijg het gevoel dat je iso niet helemaal goed is.

Verwijderd

Topicstarter
hum, als ik jouw review lees, ik mis het stuk tussen modem en netwerk configgen... dus LILO etc...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 13:32:
Controleer de iso eens op de MD5SUM. Ik krijg het gevoel dat je iso niet helemaal goed is.
hoe doe ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ISO: (van xs4all)

dab769079a8bc1654c1c4edefd652e30 *slackware-8.1-install.iso

Goeie MD5...

0a39f9ea50d63a668e58703479f02da3 ./slackware-8.1-install.iso

is idd nie goed.... andere ISO downen?

edit: over 13 uur nog maar eens proberen :P

Verwijderd

Je moet even in de gaten houden dat er 2 versies van de iso in omloop zijn. Zo gaf ik je de MD5SUM van de 2e versie van de iso (8.1.01) en ik vermoed dat xs4all nog de eerste versie van de iso heeft. Zoek dus even naar de CHECKSUMS.md5 op de ftp waar je de iso ook vanaf haalt. Overigens behandel ik dit ook in mijn review als ik me goed herinner.

Verwijderd

Topicstarter
checksum klopt ook niet met xs4all checksum, das dezelfde als bit.nl

Verwijderd

Dat verklaart dan wel je fouten, helaas. Positief is dat je nu tenminste weet waar het aan ligt. :)

Verwijderd

Topicstarter
jups, over een uurtje is me nieuwe download binnen, tnx, ik hoop dat het nu wel gaat lukken...

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved...

hij staat er nu netjes op, thx :)
Pagina: 1