Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Openoffice.org = 70 MB. ISDN = 64 KBit Download, dus zeg 7 KB/s. Da's 3 uur downloaden - inderdaad wel lang, maar op zondag kost dat je ongeveer anderhalve euro.
Tja, je moet het zelf weten
OpenOffice is het enigste wat ook maar in de buurt komt van bruikbaar wat betreft uitwisselbaarheid van M$ Office documenten. Ik vind het zelf vervelend werken (de fonts zijn óf ontieglijk lelijk óf supervaag, daarnaast is het sloom .. zelfs op mijn XP1700+).
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Het gaat niet om geavanceerde documenten
een kop/voet tekst en verder gewoon een document (dat gebruikt maakt van kop1 kop2 kop3 en standaart uit de opmaakprofielen)
ook kan er hier en daar een tabel voorkomen.
Meer functionalteit word er hier bijna niet gebruikt.
ik heb een 1800+
daarnaast staat een laptop met windows 98 en office, ik wil alleen langzaam maar zeker 100% over op mijn BSD bak
Ho even, het werkt wel hoor. Ik vind het alleen niet fijn werken, voor jou is dat misschien weer anders.xychix schreef op 22 september 2002 @ 13:17:
Hmmm dus openoffice is de beste, maar dat werkt voor geen meter.
KOffice 1.2 voldoet ondertussen grotendeels aan jouw eisen denk ik.
Trouwens, traag? lelijke fonts? Hier onder gentoo zeker niet! En ik heb zeker geen Athlon XP1700+!
dat vreet wel meer geheugen, maar met 256MB ga ik niet moeilijk doen
Uiteraard ff fonts enzo tweaken maar ik heb er prima resultaten mee.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Traag ja. OpenOffice voor Windows is ook sloom. Je moet natuurlijk kijken met wat je het vergelijkt. Word start 'tig keer sneller op bijvoorbeeld. OO is gewoon een memory-hog. Ik heb overigens 256MB DDR in mijn machientje zitten, voor je denkt dat ik te weinig geheugen heb.Wilke schreef op 22 september 2002 @ 13:28:
Trouwens, traag? lelijke fonts? Hier onder gentoo zeker niet! En ik heb zeker geen Athlon XP1700+!
Lelijke fonts: uiteraard. Als ik documenten die ik met OO voor Windows heb geschreven binnenhaal in OO voor Linux dan zien ze er niet uit. In beide versies gebruik ik 100% zoom en dezelfde fonts (TTF fonts werken, XF4.1).
Hoe snel het opent verschilt niets met MS Word.
Dat het een memory-hog is ben ik met je eens, maar onbruikbaar traag is het (met voldoende mem) zeker niet.
Wat betreft fonts: ik heb wel eens een .ppt file die ik voor een presentatie had gemaakt in Linux geopend, werkte prima, met dezelfde fonts...dus ik snap niet echt wat nou het probleem is.
Maar goed, topicstarter moet het zelf weten..als je voldoende geheugen hebt kan Openoffice prima!
Neuh, Word gebruikt veel minder geheugen. Dat komt omdat veel libraries die Word gebruikt, sowieso al geladen zijn in Windows.Wilke schreef op 22 september 2002 @ 18:49:
Tja, ik weet het niet hoor, maar bij mij gaat het onder Windows als een speer (met die Quickstart, dat wel, maar dat gebruikt Word ook - en dat geheugengebruik wordt gewoon bij dat van Windows opgeteld dus zie je niet).
Om de performance van OpenOffice te verbeteren zou je het native moeten linken. Dus hun eigen GUI vervangen door een API met zowel een Windows als bijv. een GTK back-end. Dan zal het ook sneller werken. Alleen jammer dat OpenOffice qua code nogal een zooitje schijnt te zijn (aangezien StarOffice hiervoor bekritiseerd werd, de abstractie was slecht uitgevoerd).
Ik spring vaak tussen documenten. Je moet je voorstellen dat ik met een hoop dingen bezig ben en even snel een word-document open om iets te veranderen en het te printen. Vaak heb ik dan tegelijkertijd nog een paar Mozilla vensters open, XMMS in de achtergrond, enkele xterms en heb ik een desktopomgeving geladen, zoals GNOME 2 of KDE 3. Als ik nu ff binnen een paar seconden dat een Word-document van 80 pagina's wil openen om iets op te zoeken of te veranderen, lijkt mijn XP1700+ met 256MB RAM ineens een 486. Begrijp je waar ik heen wil?Dat het een memory-hog is ben ik met je eens, maar onbruikbaar traag is het (met voldoende mem) zeker niet.
Werk ik met Windows 2000 en MS Office 2000 blijft het vlot draaien. Zelfs wanneer ik in de achtergrond een CD'tje aan het branden ben.
Linux op de desktop begint zo langzamerhand wel ergens op te lijken, maar dat laatste stukje - finesse - dat mist nog. Het werkt niet soepel en al helemaal niet op oudere hardware.
Freetype rendering. Het is lelijkWat betreft fonts: ik heb wel eens een .ppt file die ik voor een presentatie had gemaakt in Linux geopend, werkte prima, met dezelfde fonts...dus ik snap niet echt wat nou het probleem is.
Verwijderd
abiword kan ook verdomt goed met doc files om gaan.
en suport zat functionaliteit.
en het is geen memory hog
dan maar over mijn isdn lijn met dat ding..
het moet op een
FreeBSD (Fluxbox Windows Manager)
XFree4
AMD 1800+
256 Mb DDR Ram
ECS K5S7A
Western Digital 5400 rpm
moet toch lukken dacht ik..
Verwijderd
gebruik bijde, maar vind abiword eigenlijk mooier dan Oo.
en fonts, naja alle fonts zijn lelijk op linux
(maarja meschien moet ik nog eens AA en TT fonts installeren.
Kun je lezen Lethalis? Sorry hoor, maar dat zeg ik dus precies...met andere woorden OpenOffice gebruikt alleen veel mem als ik het gebruik, en Word gebruikt dat geheugen gewoon altijd zolang Windows draait omdat 't die libs gewoon toevoegt aan de standaard-geladen libs van Windows (moet je maar eens proberen: doe cleane Win2K install, boot 'm, check geheugen gebruik, installeer Office2K, reboot, check geheugengebruik...juist ja, daar komt dat verschil dus vandaan).Lethalis schreef op 23 september 2002 @ 09:03:
[...]
Neuh, Word gebruikt veel minder geheugen. Dat komt omdat veel libraries die Word gebruikt, sowieso al geladen zijn in Windows.
Maar goed, genoeg gezever hierover
Met zo'n Athlon XP 1800+ moet het allemaal best gaan denk ik.
Abiword is inderdaad ontzettend snel, maar niet zo compleet als Openoffice. Het is zeker de moeite waard om een keer te testen, als het alles kan wat jij wil -> prima!
Nope, geen verschil. Ik installeer Office2K helemaal clean, dus alleen Word en Excel. Daarnaast gooi ik hem uit de registry (in de RUN key) zodat hij niks laadt (dus geen fast find, geen onnozele toolbars en andere shit .. heb ik namelijk een ontieglijke hekel aan).Sorry hoor, maar dat zeg ik dus precies...met andere woorden OpenOffice gebruikt alleen veel mem als ik het gebruik, en Word gebruikt dat geheugen gewoon altijd zolang Windows draait omdat 't die libs gewoon toevoegt aan de standaard-geladen libs van Windows (moet je maar eens proberen: doe cleane Win2K install, boot 'm, check geheugen gebruik, installeer Office2K, reboot, check geheugengebruik...juist ja, daar komt dat verschil dus vandaan).
Dan nog is hij veel sneller
In principe zouden ze de GSL en UI onderdelen van OO moeten herschrijven, teneinde platform specifieke libraries te utiliseren. Gevolg: minder geheugengebruik en betere performance.
Hier een vergelijking:
OpenOffice (Windows 2000)
OpenOffice (XFree86 4.2.1 met AA)
OpenOffice (XFree86 4.2.1 zonder AA)
Beide op 100% view. De lettertypen zijn in de laatste 2 gevallen gewoon niet helder. Dit terwijl ik dezelfde truetype font gebruik. Je kunt je voorstellen dat wanneer je lang en veel met 1 van de laatste 2 moet werken, dat het gewoon onacceptabel cq. vermoeiend is.
Zou bij die draak van een browser ook mogen doen.Lethalis schreef op 23 september 2002 @ 13:40:
In principe zouden ze de GSL en UI onderdelen van OO moeten herschrijven, teneinde platform specifieke libraries te utiliseren. Gevolg: minder geheugengebruik en betere performance.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
Ik denk dat het een kwestie van smaak is dan. Ik werk al tijden met X zoals die er ongeveer uitziet in jouw tweede voorbeeldje, en ik vind het prima. Ik ben het er wel mee eens dat OO niet altijd alles even lekker rendert.... Maar goed, ik denk dat je dit kunt vatten onder de noemer 'smaak'.. En daarover valt, zoals het spreekwoord zegt, niet over te twisten...Lethalis schreef op 23 september 2002 @ 18:20:
Nog even over die fonts in OpenOffice.
Hier een vergelijking:
Beide op 100% view. De lettertypen zijn in de laatste 2 gevallen gewoon niet helder. Dit terwijl ik dezelfde truetype font gebruik. Je kunt je voorstellen dat wanneer je lang en veel met 1 van de laatste 2 moet werken, dat het gewoon onacceptabel cq. vermoeiend is.
Misschien moet je dit eens proberen: http://www.cs.mcgill.ca/~dchest/xfthack/Lethalis schreef op 23 september 2002 @ 18:20:
Hier een vergelijking:
September 22, 2002:
I'm posting a version of libfreetype which I've found useful in conjunction with OpenOffice. I've hardcoded some hinting preferences into the autohinter and pshinter, and made some small changes to optimize the autohinter for serif fonts. Here's a screenshot of OpenOffice making use of the modified freetype. For reference, here's the same screenshot, but with OO linked against a stock freetype 2.1.2.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Goed! Ik werk ook naar volle tevredenheid met OpenOffice. Als je geen zin hebt in compilen (duurt laaaaaang!) -> packages staan op http://projects.imp.ch/openoffice/ .xychix schreef op 23 september 2002 @ 11:59:
Ik ga toch openoffice proberen.
dan maar over mijn isdn lijn met dat ding..
het moet op een
FreeBSD (Fluxbox Windows Manager)
XFree4
AMD 1800+
256 Mb DDR Ram
ECS K5S7A
Western Digital 5400 rpm
moet toch lukken dacht ik..
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."
Hoe krijg ik AA erbij geinstalled ?Lethalis schreef op 23 september 2002 @ 18:20:
Hier een vergelijking:
Ik weet alleen niet of het ook of freebsd draait. Op de site staat bij de requirements alleen "Linux x86 distribution" vermeld.
[ Voor 0% gewijzigd door Fatal-Error op 24-09-2002 16:21 . Reden: toevoeging ]
Welcome to the desert of the real.
Ik gebruik Linux o.a. om kosten te besparen .. niet om ze te makenFatal-Error schreef op 24 september 2002 @ 16:18:
Als je volledige compatibiliteit wilt met microsoft office en goede font rendering kun je overwegen om crossover office van codeweavers te kopen. Kost je een kleine 70 euro, maar dan heb je wel wat je wilt
Ik weet alleen niet of het ook of freebsd draait. Op de site staat bij de requirements alleen "Linux x86 distribution" vermeld.
Maar euh, Wine kan ook al Office 2000 draaien. Wat ik me echter afvraag: hoe zit het dan met de font-rendering? Gebruikt Wine ook gewoon freetype?
Hm, dacht gelezen te hebben dat ze van dezelfde engine gebruikt maakten als windows, maar dat zou natuurlijk vreemd zijnLethalis schreef op 24 september 2002 @ 16:28:
[...]
Wat ik me echter afvraag: hoe zit het dan met de font-rendering? Gebruikt Wine ook gewoon freetype?
Nu ik beter kijk staat er freetype (met apple patented hinting).
Hmm, ziet er wel ok uitFatal-Error schreef op 24 september 2002 @ 17:18:
[...]
Nu ik beter kijk staat er freetype (met apple patented hinting).
Maar dat ligt dus aan dat hinting proces. Ga ik nog eens mee rotzooien.. ik geloof dat je in de source van freetype ook de TrueType Bytecode Interpreter kunt enablen, terwijl die standaard uit staat.
Hopelijk wordt dat verbeterd in de 1.1 versie
jouw OOO fonts zijn stukken slechter dan de mijne. Ze ogen heel erg ongebalanceerd, af en toe een beetje dichtgelopen, zoals een oude typemachine.
Wat ik heb gedaan:
1) de reeds onder X bestaande truetype-fonts volledig verwijderd.
2) de MS truetype-fonts toegevoegd aan de fonts onder X (denk aan ttmkfdir en mkfontdir)
3) alle bestaande fonts uit OOO verwijderd.
4) de "nieuwe" truetype-fonts toegevoegd.
Ik gebruik geen anti-aliasing, omdat het onscherp oogt (persoonlijke smaak
Voor Abiword heb ik ongeveer hetzelfde gedaan:
1) Verwijder de bestaande fonts etc in /usr/share/AbiSuite/fonts
2) Symlink de (nieuwe, hierboven beschreven) truetype fonts:
ln -s /usr/X11R6/lib/X11/fonts/truetype/* /usr/share/AbiSuite/fonts.
3) /usr/bin/ttfadmin.sh /usr/share/AbiSuite/fonts
en het ziet er prima uit.
De Xft-hack die The_Surfer voorstelt heb ik oit geprobeerd, maar ik vond de lettertypen er wel gebalanceerder uitzien, maar ook vager.
Verwijderd
zo ziet het er bij mij ook uit. ik heb freetype gecompileerd met bytecode interpreter en ik heb in mijn .bashrc:
export LD_PRELOAD=/usr/lib/libfreetype.so.6.3.1 soffice
als ik dan soffice vanuit een xterm opstart zijn de fonts prima in orde
Ik gebruik gewoon de truetype-fonts van Windows 2000 hoor. Heb ze idd in een directory geplaatst en met ttmkfdir (naar fonts.scale) en daarna met mkfontdir voorbereid, waarna ik de directory aan de X11 fontpath heb toegevoegd.AlterEgo schreef op 24 september 2002 @ 20:20:
Lethalis,
jouw OOO fonts zijn stukken slechter dan de mijne. Ze ogen heel erg ongebalanceerd, af en toe een beetje dichtgelopen, zoals een oude typemachine.
Wat ik heb gedaan:
1) de reeds onder X bestaande truetype-fonts volledig verwijderd.
2) de MS truetype-fonts toegevoegd aan de fonts onder X (denk aan ttmkfdir en mkfontdir)
3) alle bestaande fonts uit OOO verwijderd.
4) de "nieuwe" truetype-fonts toegevoegd.
OpenOffice vindt ze dan automatisch. Dat is hetgene wat ik een beetje vreemd vind aan jouw omschrijving. Ik heb in OO zelf geen optie om fonts toe te voegen en verwijderen voor zover ik weet. Fonts worden geregeld vanuit X11.
In Mozilla zien ze er dan ook gewoon goed uit, terwijl ze onder OO lelijk zijn
Ik meestal ook nietIk gebruik geen anti-aliasing, omdat het onscherp oogt (persoonlijke smaak).
Hey, ik heb het bovenstaande ook voor de lol gedaan en nu zien ze er wel ok uit (nog steeds niet supermooi, maar al wel leesbaarder). Waarom is deze regel strikt noodzakelijk?Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:01:
[...]
zo ziet het er bij mij ook uit. ik heb freetype gecompileerd met bytecode interpreter en ik heb in mijn .bashrc:
export LD_PRELOAD=/usr/lib/libfreetype.so.6.3.1 soffice
als ik dan soffice vanuit een xterm opstart zijn de fonts prima in orde
[edit]
Zo zien ze er nu zonder AA uit.
1) No harm done.Wilke schreef op 24 september 2002 @ 19:31:
1) Sorry Lethalis voor mijn opmerking eerder in deze thread
2) Hopelijk wordt dat verbeterd in de 1.1 versie
2) Hopen kan altijd
* kuch *Lethalis schreef op 24 september 2002 @ 21:24:
[...]
Ik heb in OO zelf geen optie om fonts toe te voegen en verwijderen voor zover ik weet. Fonts worden geregeld vanuit X11.
/usr/bin/oopadmin (printer administration)
en dan het fonts-knopje
Ja, dat is een ander verhaal. Die lijst is momenteel sowieso leeg bij mij.AlterEgo schreef op 24 september 2002 @ 21:57:
[...]
* kuch *
/usr/bin/oopadmin (printer administration)
en dan het fonts-knopje![]()
Hoe goed werkt het printen van TTF fonts eigenlijk inmiddels?
Heeee! Die werkt bij mij ook! Ik had een systeem waar m'n fonts goed waren, en eentje waar ze niet goed waren. Ik wist nooit hoe dat kwam - ik weet het nou nog niet - maar het ene systeem krijgt ook goede fonts als ik eerst dit doe. Goed zeg! Dank u!Lethalis schreef op 24 september 2002 @ 21:27:
[...]
Hey, ik heb het bovenstaande ook voor de lol gedaan en nu zien ze er wel ok uit (nog steeds niet supermooi, maar al wel leesbaarder). Waarom is deze regel strikt noodzakelijk?
[edit]
Zo zien ze er nu zonder AA uit.
A) Waarom is OOO (1.0.1) zo traag als je met de muis de menuutjes bedient? Het duurt soms wel een seconde voordat ze echt open gaan.
ik kom hier nog weer terug