(Gentoo) netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 21:17
Ik heb nu gentoo 1.4_rc1 precies geinstalleerd zoals het in de install guide stond(paar dingen aan mijn pc aangepast natuurlijk).
Maar nu doet het netwerk niks ik heb mijn 3c900combo in de kernel gebakken.
En die werkt goed volgens 'ifconfig -a' en pingen van de host lukt ook.
Maar als ik bv: emerge lynx, in typ dan zegt ie met dns server host is unreachable en zonder dns server zegt ie host not found ?

Iemand enig idee ?

Ik heb ook een topic op het gentoo forum maar daar lukt het niet erg:

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=15881

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Heb je er een Masquerading server tussen staan sowieso (ik zie in dat Gentoo-topic dat je een intern IP gebruikt?) Werkte dat vroeger wel altijd dan?

Kun je ook 'verder' pingen dan de gateway, dus bv. een of andere host op internet (neem bv. eens trueserver.nl, IP 213.239.129.46)? Als je wel kunt pingen op IP maar niet op hostname, dan ligt het aan DNS...als je helemaal niet kunt pingen, hmmm..je hebt wel een hostname in /etc/hostname?

• RickDB
Ok dat ga ik zo effe testen, ik zit nu in windowsxp daar moest ik een dns server invullen zodat internet zou werken.
Zover ik weet werkte internet met mandrake/redhat/suse enzo wel met dns en gateway etc...

hij zegt bij het pingen van een andere host dan 192.168.0.1 'network is unreachable.

En mijn hosts list is ongeveer zo:

127.0.0.1 localhost
192.168.0.1 server

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:47
wat staat er in /etc/resolv? heb je niet per ongeluk een 'e' achter resolv(e)?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:05
ik heb hetzelfde probleem,
de rsync.gentoo.org server is nogal dood

Deze server kan je veranderen in /etc/make.globals
Maar ik weet geen mirrors.

Iemand

Verwijderd

hier werkt het gewoon hoor, ben nu aan het updaten naar 1.4 :)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51

JaQ

ik denk echt dat je /etc/resolv.conf eens moet gaan bekijken.
Voeg maar eens dit toe:
code:
1
nameserver 212.120.66.194

Dat is de nameserver van @home, maar die kan je ook gebruiken.

P.S. Ik ga er vanuit dat je weet waar DNS voor staat ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:05
ahh hij doet het weer

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
SiErRa schreef op 22 september 2002 @ 17:14:
ik heb hetzelfde probleem,
de rsync.gentoo.org server is nogal dood

Deze server kan je veranderen in /etc/make.globals
Maar ik weet geen mirrors.

Iemand
Deze vond ik ooit eens op de gentoo site (ik had hetzelfde probleem):
code:
1
rsync://rsync.gentoo.org/gentoo-portage
deze gewoon in /etc/make.conf zetten en dan kan je wel "emerge rsync" doen...

• RickDB
Sorry voor de wat late reactie, maar ik zal eerst wel effe make.globals(make.conf ook) aanpassen want alleen emerge blabla doet het namelijk niet (en het pingen van externe sites ook niet).
Mijn nameserver(dynamic name server) weet ik echt niet, ik heb gewoon een router en een winxp host, en mijn provider is planet met mxstream comfort.

*edit:

emerge rsync en dns veranderen heeft helaas niet gewerkt nog steeds host not found.
Ik heb nu wel een tijdelijk oplossing totdat gentoo 1.4 uitkomt(hopelijk binnenkort) van de live-cd booten en dan net-setup eth0 mkdir gentoo chroot /bin bash enz en dan ben ik weer in gentoo via de cd.
En dan doet emerge en internet het wel 8)7 , maakt net-setup eth0 ook config files ?
Want bij de eerste stap 'net-setup etho' worden de configs nergens in etc/hosts etc/resolv.conf of /etc/conf.d/net opgeslagen(zijn allemaal standaard voorbeelden in die bestanden)
Dus kan ik niet op de 1 of andere manier achter de instellingen die net-setup aan maakt komen ?

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
heb je na de modprobe (zie handleiding pagina 2 ofzo) ook dhcpcd gedaan? of op een andere manier je gateways enzo ingevuld? anders maakt ie natuurlijk geen verbinding... ik keek ook al zo raar toen ik voor de tiende keer de procedure doorliep en dhcpcd was vergeten ;)

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:28
Als het een mxstream verbinding is dan zal hij niet met dchpcd werken, moet hij een intern nummer gebruiken met de server als default gateway en de DNS (DOMAIN name server overigens) van Planet. Denk dat daar iets niet helemaal goed gaat.

Gewoon spullen

• RickDB
Ok ik zal effe bij de server zijn dns server opzoeken en dan de gateway effe controleren, maar dit werkte wel bij de vorige linuxen(redhat suse enzo) ik vulde gewoon 192.168.0.1 als dns in..

Nee met goede dns nog steeds hetzelfde probleem, ik snap er niks meer van deze instellingen werkte bij de andere linuxen gewoon wel
Pagina: 1