Toon posts:

Pentium 3 Processor

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medecomputer gebruikers,

Ik zit met een kleine vraagie,

Ik heb een 100FSB Socket370 moederbord, ik draai nu met een Celeron 850MHZ-100FSB Proc.

Mijn vraag is:
Kan ik een 133FSB-Pentium 3 processor gebruiken?
Let op de FSB van mijn Mijn Moeder, het kan Max. 100FSB aan.

Ik hoop op een gedegen advies.

Bijvoorbaat mijn dank.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

In de FAQ kun je lezen dat Intel PIII's multiplier-locked zijn, dus je had ook kunnen bedenken dat het antwoord nee is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik denk dat die P3 erop zou werken, maar dan op een fsb van 100Mhz (dus lagere clock)

Nu is, volgens mij, de vraag of de lager geclockte P3 beter zal presteren dan de 850Mhz Celeron

Verwijderd

Ik zie niet waarom het NIET zou kunnen....... maar dan moet je dus de P3 onderklokken....... Dure oplossing voor wat extra L2 cache (dus minimaal een P3 1133 nodig voor enige performance verbetering).

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Exirion schreef op 22 september 2002 @ 10:40:
In de FAQ kun je lezen dat Intel PIII's multiplier-locked zijn, dus je had ook kunnen bedenken dat het antwoord nee is.
... Hij heeft het niet over de multiplier, maar over de FSB.

Ik denk niet dat het gaat werken op een FSB van 133mhz. Er waren vroeger maar weinig borden die een cpu op 133mhzFSB konden laten lopen terwijl hun max officieel 100mhz was. Hangt dus erg van je merk en type mobo af.

Maar lager draaien kan altijd, maar dan heb je idd met het feit te maken of de lagergeclockte PIII nou sneller is dan de Celeron.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

JvH schreef op 22 september 2002 @ 10:49:
... Hij heeft het niet over de multiplier, maar over de FSB.

Ik denk niet dat het gaat werken op een FSB van 133mhz. Er waren vroeger maar weinig borden die een cpu op 133mhzFSB konden laten lopen terwijl hun max officieel 100mhz was. Hangt dus erg van je merk en type mobo af.
Ik snap dat ie het over de FSB heeft (dat staat er immers), maar als je een PIII 133MHz versie op 100MHz willen laten draaien dan moet je de multiplier kunnen verhogen om dezelfde kloksnelheid te halen, en dat kan dus niet.

Overigens kunnen BX borden vaak stabiel tot 150MHz FSB overclocken, dus als de BIOS het toelaat dan moet 133MHz zeker lukken. Je clockt dan echter wel je PCI en AGP over. En omdat ie dat zelf zegt ga ik er vanuit dat zijn bord echt niet verder dan 100MHz komt.

Conclusie: zonder clocksnelheidsverlies lukt het niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Exirion schreef op 22 september 2002 @ 10:52:
[...]

Ik snap dat ie het over de FSB heeft (dat staat er immers), maar als je een PIII 133MHz versie op 100MHz willen laten draaien dan moet je de multiplier kunnen verhogen om dezelfde kloksnelheid te halen, en dat kan dus niet.

Overigens kunnen BX borden vaak stabiel tot 150MHz FSB overclocken, dus als de BIOS het toelaat dan moet 133MHz zeker lukken. Je clockt dan echter wel je PCI en AGP over. En omdat ie dat zelf zegt ga ik er vanuit dat zijn bord echt niet verder dan 100MHz komt.

Conclusie: zonder clocksnelheidsverlies lukt het niet.
Dat extra denkstapje had ik niet gemaakt maar nu snap ik het :)

Topicstarter, wat voor een PIII heb je nu eigenlijk?

Verwijderd

JvH schreef op 22 september 2002 @ 10:57:
[...]
Topicstarter, wat voor een PIII heb je nu eigenlijk?
ik draai nu met een Celeron 850MHZ-100FSB
;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 10:39:
Mijn vraag is:
Kan ik een 133FSB-Pentium 3 processor gebruiken?
Let op de FSB van mijn Mijn Moeder, het kan Max. 100FSB aan.
Ja, dat kan. Alleen zul je niet de maximale snelheid halen :)

Dit is wel met enig zoekwerk terug te vinden op de site van moederbordfabrikant en hier op GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.