Toon posts:

Gare geheugenplank?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week of twee geleden in Duitsland een aantal onderdelen gekocht, en daarvan een nieuwe comp gebouwd;
-Intel Pentium IV 2.53 ghz ( 533 mhz FSB )
-Asus P4S8X moederbordje
-512 mb DDR333 geheugen ( merkloos )

Nu is het zo dat ik al gedurende die 2 weken last heb van automatische reboots, en nadat ik het advies van Cyberpope had opgevolgd om het automatisch rebooten wanneer je een BSOD kreeg uit te zetten, kreeg ik steeds de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL wat dus nix met IRQ's te maken heeft, maar wat meestal erop duidt dat het geheugen gaar is. Ik heb dan ook Memtest86 eens ff gerunt om te kijken wat nou het probleem was, en er waren iets van 150 geheugen adressen die volgens het programma'tje niet goed waren, wat dus zeker wil zeggen dat het geheugen waarschijnlijk gaar is.

Toch vind ik dan nog iets vaag.. ik had daarvoor namelijk een Asus CUBX met een P III op 667 mhz, en die bak heeft hier 2 jaar gestaan, en het altijd goed gedaan. Echter, de laatste 2 weken voordat ik mijn nieuwe configuratie kreeg, had ik dezelfde problemen als die ik nu heb! Heel erg vaag.. maar misschien gewoon toeval dat mijn geheugen in mijn oude bak in een keer 'gaar' is geworden?

Overigens.. als ik probeer om SiSoft Sandra 2002 te runnen, loopt de hele computer spontaan vast, wie kan mij advies geven?

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 16:44
uhm, ik heb dit ook gehad, alleen was bij mij mijn geheugen niet gaar, maar werkte mijn geheugen gewoon niet goed samen met de rest van mijn comp. Ik heb hetzelfde geheugen gepakt, maar dan een ander merk chipset. Dus ipv 512MB DDR(unknown) heb ik 512 DDR(SAMSUNG) geheugen genomen, en toen liep het als een trein, geen vastloper gehad sindsdien.

Als je deze mogelijk hebt, zou ik het zeker proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn, maar het geheugen bevat dus weldegelijk fouten zoals Memtest86 dat meldde toch? Duidt dat er dan op dat de module gewoon niet goed is, ja toch?

Maar ik ga inderdaad proberen z.s.m. een andere module te krijgen, alhoewel dat een flinke klus gaat worden.. ik heb m'n module in Duitsland gekocht met wat van de andere onderdelen, dus nu maar kijken hoe dat moet als ik het ding opgestuurd heb.. hopelijk wordt dat niet een paar dagen niet computeren :O

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Dit KAN ook een andere oorzaak hebben.. Zie je nog een bestand onder de melding IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL ?

Verwijderd

Topicstarter
Soms zie ik inderdaad soms nog wel zo'n bestand ja, maar andere vele keren ook niet.

De ene keer was het het bestand tcpip.sys en de anderekeer dat usbpci.sys bestand ( geloof ik, of iets in die richting, sorry ben het even vergeten ).

Maar de laatste keren dat ik zo'n harde reboot kreeg was het zonder melding, de ene keer wel, de andere keer niet.

Meestal stond er onderaan dat het een 0x000000a foutmelding was, ff opgezocht op http://www.aumha.org/kbestop.htm en gekeken wat het precies inhield, en het was dus inderdaad dat het systeem een memory interrupt aanvroeg die niet beschikbaar was, of geen acces tot had geloof ik.

Maar maakt het wat uit dat ie soms bestandjes laat zien en andere keren niet? Want volgens mij is het meer een geheugen issue dan wat hij bij die bestandjes laat zien, want het is altijd wel een ander bestandje. En juist al die bestandjes die hij ooit heeft laten zien vereisen een stuk van het geheugen, en als dat gaar is krijg je dus soms terwijl een proces het geheugen probeert te accessen die meldingen, omdat juist het geheugen gaar is. Het hangt er dus net van af welk programma toegang tot het geheugen probeert te krijgen, wanneer het geheugen er de brui aan geeft.. wat resulteert in dat er iedere keer praktisch een ander bestandje wordt weergeven.. of niets, of zit ik verkeerd?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Yep, die redening klopt ongeveer.

Als hij veel verschillende files weergeeft als probleemfiles, heb je dus waarschijnlijk een probleem met het geheugen, memtest bevestigt dit.

Verwijderd

Topicstarter
Wordt dus helaas geheugen terugsturen en een nieuwe plank opgestuurd krijgen ;(

Is het wijselijk om geheugen van een goed merk zoals Kingston te kopen? Het klinkt raar, maar als je eenmaal dit gedonder hebt gehad met merkloos geheugen ben je erg bang dat het weer gebeurd indien je weer hetzelfde soort merkloze geheugen toegezonden krijgt, of is deze angst onterecht? Gebeurt dit soort dingen vaak of niet vaak met geheugen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Gebeurt niet super vaak, maar als je pech hebt heb je een rotte bank. In mijn huis heb ik 2 AMD's (en 4 Intels ;)) met PC2700 DDR-SDRAM, allemaal merkloos, gelukkig nooit problemen.

En geheugen van een A-merk is aangeraden, zeker als hij niet veel meer kost dan standaard geheugen. Bij een A-merk heb je meestal minder problemen, lange garantie en gegarandeerde snelheid (en meestal goed OCbaar)

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het dus inderdaad ff vragen om een A-merkje.. want ik heb echt geen zin in gedonder meer ;)

Maar thnx voor je advies en bevestiging van mijn vragen.. nu wordt het afvragen hoe ik dat allemaal met mijn gebrekkige Duits ga regelen en vragen dat ik een ander A-merk wil hebben met bijbetaling en terugzending van het oude geheugen

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Schrijf je bericht in het Nederlands, en geef de URL van een online woordenboek >:)

FF serieus, die mof.. euh Duitsers verstaan toch wel Engels ?

Verwijderd

Topicstarter
[Offtopic] Het is te hopen voor ze, want ze zullen zich het vast wel realiseren dat ze vragen in het Engels gaan krijgen als ze ook hun producten aan het buitenland aanbieden toch? :)

De mail is in ieder geval in duidelijk Engels verstuurd.. zou je denken dat ze een compensatie regeling zouden kunnen treffen zodat ik eerst geheugen van hun toegestuurd krijg en dan mijn kapotte geheugen toestuur? Anders zit ik een week te wachten.. en dan word ik goed gek :|

( Welke tweaker niet ;) )

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Hopelijk voor jou wel, maar ik denk niet dat ze zoiets zullen doen.

Heb je geen kennis die een reepje DDR voor een paar dagen kan missen ?

Verwijderd

Topicstarter
We zullen wel zien hoe het bootje zal varen, thnx voor je advies in ieder geval

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb ff bericht ge-edited..

Verwijderd

Topicstarter
Ga eens even rondvragen idd..

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een snelle vraag tussendoor.. ik weet niet of jij er ook ervaringen mee gehad hebt, maar als je geheugen er de brui aan geeft en je een BSOD krijgt, dan hoor ik bij mij het geluid van dat mijn harde schijf/schijven worden uitgeschakeld en bij het POST screen weer aan worden gezet, maar dit is toch een normaal verschijnsel wat bij het abrupt onderbreken en opnieuw opstarten hoort toch?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Yep, bij een geheugendump worden alle schijven uitgeschakeld..
Pagina: 1