3Com 905 trunking mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
In het verleden heb ik een 200mbit link naar mn switch gehad dmv een 2-tal Intel 10/100 kaartjes. De huidige server was echter te traag om dat bij te houden, dus heb ik het maar weer eruit gehaald.

Nu heb ik echter een nieuwe server, die het makkelijk aankan (3x18 Gb 10k RAID5)

Alleen die intel kaartjes heb ik dus niet meer.....
3Com heb ik nog wel een stapeltje van liggen, de alom bekende 905 kaartjes.

Van die intels weet ik dat het bij de driver inzit, in de PROset utility.

Maar kun je die 3coms ook trunken???

In de manual
http://support.3com.com/i...s/nic/3c905c/905cuser.pdf
lees ik wel iets wat erop lijkt, (page 86-89)

Heeft iemand hier ervaring mee??
Of ben ik dan toch aangewezen op software zoals nicexpress?

(ter info: mn switch is een normale switch, dus 't gaat me puur om 200Mbit vanaf de server, inkomend blijft 100mbit, switch ondersteunt zelf geen ALB/FCAL/802.ad)

gigabit is geen optie, 't moet betaalbaar blijven.. (kijk maar eens wat een 16 prt switch kost met gigabit uplink....pfff)

Edit: sorry... Win2k srv is de bedoeling :)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Misschien scheelt het als je ons vertelt over wat voor OS we het hier hebben.
Voor linux kan ik je naar dit verwijzen:
http://logout.sh/computers/linux/bonding/

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
laat maar... tis nog vroeg :)

A wise man's life is based around fuck you

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

met ipmetrics kun je onder windows nic's trunken
ongeacht of ze dat ondersteunen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Die had ie al gevonden, ipmetrics is blijkbaar een andere naam voor nicexpress:
http://www.falconstor.com/ipmetrics.htm

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• DJSmiley
jvhaarst schreef op 22 september 2002 @ 18:22:
Die had ie al gevonden, ipmetrics is blijkbaar een andere naam voor nicexpress:
http://www.falconstor.com/ipmetrics.htm
NicExpress was het programma. IP Metrics maakte het programma, maar zijn onlangs overgenomen door Falconstor.

dus op die manier.......

Anyway: ik had gehoopt op een trunk vanuit de drivers. Iets zegt me dat dat betrouwbaarder is dan een 3rd party proggie.
We gaan nicexpress dan maar eens proberen!

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 22:25
Wat je ook nog kan doen is de 980 drivers emuleren (installeren over je oude drivers) want dan kan je namelijk de DA software installaren van 3com

Heeft gewerkt bij mij w2k moet je alleen niet proberen op xp.

Specs

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

venomous schreef op 22 september 2002 @ 20:58:
Wat je ook nog kan doen is de 980 drivers emuleren (installeren over je oude drivers) want dan kan je namelijk de DA software installaren van 3com

Heeft gewerkt bij mij w2k moet je alleen niet proberen op xp.
En dan werken je 90x kaarten als een 980??

Alleen:           DE GROETJES

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
ik heb een tijdje geklooit met NicExpress, en het werkt in principe wel, maar niet echt lekker. het kan ook zwaar vast lopen en niet meer werken. dus wat dat betref werkt het niet echt.

edit : ik kan het zo even niet terug vinden op de site van 3com, en in het pdfje, maar ik ben er vrij zeker van dat dynamic access niet werkt op een 905 serie kaartje. dan moet je een 980 of nieuwer hebben.

• venomous
GreeTz schreef op 22 september 2002 @ 21:17:
[...]

En dan werken je 90x kaarten als een 980??
Ja gedeeltelijk natuurlijk want sommige dingen zijn wel verschillend

Maar als je dus de 980 drivers over je 905 drivers zet en dan dan DA software van de 980 driver cd pakt en dan zie je dat deze ineens wel trunking ondersteund.

Let wel op alleen op w2k en w98 proberen niet onder winxp.

Specs

• DJSmiley
venomous schreef op 23 september 2002 @ 15:47:
[...]

Ja gedeeltelijk natuurlijk want sommige dingen zijn wel verschillend

Maar als je dus de 980 drivers over je 905 drivers zet en dan dan DA software van de 980 driver cd pakt en dan zie je dat deze ineens wel trunking ondersteund.

Let wel op alleen op w2k en w98 proberen niet onder winxp.
Klinkt goed! eens proberen... Die DA Software is toch ook te downloaden op de 3com site neem ik aan?

Trouwens... in het PDFje van de 3com kaart wordt wel over DA gesproken, zie m'n 1e post

• venomous
Die da software is niet te downen van de site (tenminste ik heb hem nooit gevonde) maar ik heb de originele 980 cd hiero liggen. Moet je maar ff contacten als je de da software nog nodig hebt.

Specs

• Zwelgje
venomous schreef op 23 september 2002 @ 19:06:
Die da software is niet te downen van de site (tenminste ik heb hem nooit gevonde) maar ik heb de originele 980 cd hiero liggen. Moet je maar ff contacten als je de da software nog nodig hebt.
je kan hem nog wel downloaden van de 3com site, althans ik probeer het net, alleen de 'accept' knop doet het niet.... (kan aan mijn browser liggen)

versie 2.0 is de laatste

• DJSmiley
zwelgje schreef op 23 september 2002 @ 19:28:
[...]

je kan hem nog wel downloaden van de 3com site, althans ik probeer het net, alleen de 'accept' knop doet het niet.... (kan aan mijn browser liggen)

versie 2.0 is de laatste
Als ik op 3com site bij de 980 drivers kijk:
EtherDisk 2.1 Disk 5 of 5 for the 3C980/3C980B/3C980C Etherlink Server NIC. Disk 5 contains DA Server for Windows 2000.
ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c980/3c98xx5.exe

Bij version wordt 2.1 genoemd, maar of dat ook de DA server dinges is...

Anyway: ik ga vd week server installeren en dan probeer ik gewoon eerst die DA, en daarna eventueel NicExpress.

• Zwelgje
DJSmiley schreef op 23 september 2002 @ 19:40:
[...]

Als ik op 3com site bij de 980 drivers kijk:

[...]

ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c980/3c98xx5.exe

Bij version wordt 2.1 genoemd, maar of dat ook de DA server dinges is...

Anyway: ik ga vd week server installeren en dan probeer ik gewoon eerst die DA, en daarna eventueel NicExpress.
ik zat op de support site, in 'software archive'... daar stond ie dan gewoon tussen,

http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/index.htm

mmm die link had je zelf ook al, zie ik nu pas... ;( damn.. tis een zware dag geweest (zware lichamelijke arbeid verricht een 19inch serverkast voorzien van servers... en ups.. :(

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Als dat geintje met die 905s + 980 drivers en DA werkt post het dan ff. dan heb ik hier voor nix twee dure 980 kaarten :(

typo...

• venomous
Ik zal straks eens een howto maken met wat fotootjes om te laten zien dat het werkt.

Specs

• DJSmiley
venomous schreef op 24 september 2002 @ 10:32:
Ik zal straks eens een howto maken met wat fotootjes om te laten zien dat het werkt.
Graag, iig ff paar screenshotjes :)

Ik heb nu 4x 3C905 TX-NM in mn server hangen.

Drivers geupgraded naar de 980 drivers, 3C980B-TX.
Was ook een 3C980B-TM driver (ofzo) iig, die heb ik niet geinstalled.

Toen de DA software shit geinstalleerd, werd ook geaccepteerd.

Zoals t er nu uitziet werkt dit inderdaad :)

Ik heb 1 "groep" en daar hangen 4 kaartjes in... Ik heb verbinding met netwerk, en kan internetten dus dat werkt iig.

echte loadtest moet ik nog ff doen, ff paar pctjes laten slurpen, kijken of ik >100mbit kom

• DJSmiley
grmbl kut....

tip: draai geen windows update na installatie van de 980 driver over een 905 kaart..

windowsupdate netjes melden: goh, nieuwe driver gevonden! ikke dus denken, mooi, ge-update driver voor de 980... installeren, reboot...

en wat blijkt? windowsupdate zag netjes de kaart als een 905... en installeerde dus 905 drivers weer over mijn 980 heen :( :(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat kon wel eens interessant worden.
Via deze methode pomp je dus *theorethisch* met 200 Mbit richting je switch ? Als dat zo is ben ik zeer benieuwd naar je werkwijze en uitleg e.d. (FAQ maybe ?).

Ben helemaal niet zo into drivers en dat soort meuk, dus is totaal nieuw voor mij.
Anyway, als het goed werkende te krijgen is zou het ook wat voor mij zijn, kan ik tenminste met een beetje snelheid over het LAN m'n huge caps pompen.

Overigens wat ik ff niet snap, de PC waarin je die 2 kaarten trunkt pompt dus 200Mbit richting de switch. Omdat deze daar verder geen ondersteuning voor heeft, gaat het gewoon met 100 Mbit naar de ontvanger ... of haal je daar weer dezelfd truuk uit ? (zal vast wel niet onder NW mogelijk zijn :P )

Braaikamer - Smoke&BBQ

• DJSmiley
Koffie schreef op 26 september 2002 @ 17:02:
Dat kon wel eens interessant worden.
Via deze methode pomp je dus *theorethisch* met 200 Mbit richting je switch ? Als dat zo is ben ik zeer benieuwd naar je werkwijze en uitleg e.d. (FAQ maybe ?).

Ben helemaal niet zo into drivers en dat soort meuk, dus is totaal nieuw voor mij.
Anyway, als het goed werkende te krijgen is zou het ook wat voor mij zijn, kan ik tenminste met een beetje snelheid over het LAN m'n huge caps pompen.

Overigens wat ik ff niet snap, de PC waarin je die 2 kaarten trunkt pompt dus 200Mbit richting de switch. Omdat deze daar verder geen ondersteuning voor heeft, gaat het gewoon met 100 Mbit naar de ontvanger ... of haal je daar weer dezelfd truuk uit ? (zal vast wel niet onder NW mogelijk zijn :P )
Richting een client blijft t natuurlijk 100Mbit..

Alleen als je met bv 3 clients 100Mbit vol per gebruiker trekt is normaal maar zo´n 33 Mbit richting de server (die lijn is tenslotte 100 mbit voor iedereen, dus delen per 3)

door de server te trunken kun je dus 100mbit per client houden, richting je server is dan in mijn geval 400mbit..

een switch met giga uplink en een giga kaart in server kan ook, alleen is dat financieel voor mij ff geen optie (gek he?)

Echt trunken (dus fullduplex) kan pas als de switch het aankan, nu is iig uitgaand een stukkie versneld!

Een switch kan t makkeijk, beetje switch heeft een beste backplane (t is geen hub) dus dat moet lukken

Verwijderd

Maar als je NIC Express gebruikt moeten je NIC's het dan ook gebruiken?
en is NIC Express geen oplossing voor als je een game server draaid op een lan?

• DJSmiley
nicexpress kan t ook ja.. maar ja, dat vind ik niet leuk staan,
ik doe 't liever ZONDER 3rd party software. maw: gewoon drivers enzo dus..

nicexpress doe ik wel als laatste redmiddel, leuk om mee te stoeien zo

• venomous
Het duurde ff maar ik heb ff een howto gemaakt.

[url]people.zeelandnet.nl\steketee\mod\index.asp[/url]

Specs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

_/-\o_

tnx is kijken of dit wat minder buggy is dan ip-metrics

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1