Super micro Single Xeon mobo!

Pagina: 1
Acties:

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:03

Tick

Im that jerk,who wants to know

Topicstarter
Ik weet niet of het een primeur is.... maar Supermicro komt met een moederbord voor een Single Xeon, DDR, Hypert, agp4x....al met al een zeer compleet bord.

Nu vroeg ik me af, hoe zijn de prestaties van een single XEON met Hypert tegenover een normale P4 ?!

Is het de moeite, of is het voor games dikke bagger?!

Jullie reacties graag. (Verdere info, Type n. en specs kan ik dinsdag even bekijken) + wat natuurlijk belangrijk is de prijs... Mijn geschatte verkoop prijs +-€490,- incl

There are many mysteries in this universe, including me!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tick schreef op 21 september 2002 @ 23:13:
Ik weet niet of het een primeur is.... maar Supermicro komt met een moederbord voor een Single Xeon, DDR, Hypert, agp4x....al met al een zeer compleet bord.

Nu vroeg ik me af, hoe zijn de prestaties van een single XEON met Hypert tegenover een normale P4 ?!

Is het de moeite, of is het voor games dikke bagger?!

Jullie reacties graag. (Verdere info, Type n. en specs kan ik dinsdag even bekijken) + wat natuurlijk belangrijk is de prijs... Mijn geschatte verkoop prijs +-€490,- incl
Tja, er staat idd nog niets over op de Supermicro site, maar het lijkt me dat het een plank betreft met de E7502 'Granite Bay' chipset. Omdat dit eigenlijk niets meer is dan de 'light' versie van de E7500 zijn benchmarks daarmee het meest zinnig om performance in te schatten.

Hier kan ik weinig over vinden- Anandtech heeft de enige vergelijkende review gedaan, maar dan met een AMD 760MP, waarbij ze vooral blijk gaven van op andere delen van de markt gericht te zijn.

Wel schijnen zowel de i850(E) als de E7500, dus vermoedelijk ook de E7502 last te hebben van erbarmelijke PCI performance (niet boven de 90MB/s :X ) als ik dit artikel mag geloven:
THE MUCH VAUNTED E7500 Plumas chipset is failing to meet its bandwidth promises, according to people building machines using the product.
Plumas 7500 claims a 3.2GB/s IO bandwidth but integrators tell the INQUIRER that getting even 10 per cent of this throughput is proving well nigh impossible.

The experience recalls problems with the Intel i850 and i860 chipsets. Intel issued no-fix errata for both of these Pentium 4 chipsets and said that the CPUs were unable to maintain memory transfers to keep up with the venerable PCI bus. The i860 has up to three PCI buses but the 90Mb/s figure is below 10 per cent of the possible capacity.

[...]

He said it's not just Intel chipsets that have what he described as "abysmal" PCI bus performance. Nvidia and Via chipsets also need fixing so they provide better PCI performance for Gigabut Ethernet and video cards, he noted.
http://www.amd3d.com/cgi-bin/cpu3d/viewnews.cgi?search
http://www.theinquirer.net/?article=4758

:X :X :X

Oftewel als je forse I/O wilt, kun je dat momenteel alleen met ServerWorks of AMD chipsets bereiken. Dus zul je om die SMT Xeon te gebruiken in een omgeving die meer dan 90MB/s I/O vergt echt een ServerWorks GC-based oplossing moeten nemen (of kiezen voor AMD, maar dan moet je ipv SMT SMP gaan doen :z )

edit:

Whoo :D toch nog een E7500 vs. i860 benchmark kunnen vinden, wat de beste benadering is die te doen is voor de E7502 vs. de i850E:

http://qcdhome.fnal.gov/benchmarks/e7500.html

Conclusie lijkt te zijn dat de mem controller sneller werkt dan de i860, al wordt die door de single-channel DDR AMD 760 verslagen in geheugenbenches ;)

[edit2]
Link over die PCI issues van de E7500 vebeterd (AMD3D verwees er ook alleen maar naar)
[/edit2]

Oslik blyat! Oslik!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 13:54

DDX

nadeel van xeon is dat ze (nu nog) op 100mhz bus zitten
en de p4 al op 133
ook heb ik nog geen xeon bordje gezien waarvan je de fsb kan overclocken :(

dus voorlopig draai ik nog lekker door met mijn p4
al zou ik natuurlijk wel graag pci64 willen (voor m'n raid die nu limited is op 100mb/sec en m'n gigabit netwerk)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDX schreef op 22 september 2002 @ 01:40:
nadeel van xeon is dat ze (nu nog) op 100mhz bus zitten
en de p4 al op 133
ook heb ik nog geen xeon bordje gezien waarvan je de fsb kan overclocken :(

dus voorlopig draai ik nog lekker door met mijn p4
al zou ik natuurlijk wel graag pci64 willen (voor m'n raid die nu limited is op 100mb/sec en m'n gigabit netwerk)
Dan moet je dus niet die Intel chipsets nemen gezien ze de 32b/33MHz PCI bus niet eens aankunnen :X

Dergelijk gepruts valt me van Intel tegen (vooral gezien hoe iedereen nu zo op Via zit te kankeren over hun PCI problemen)

Oslik blyat! Oslik!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:13
Waar heb je dat verhaal van de PCI doorvoer vandaan? van amd3d.com? Kan daar helemaal niets vinden.
Nog nooit iets gehoord van een PCI doorvoer probleem op de i850E, lijkt me ook vrij sterk omdat de chip vrijwel niets verschilt van de 'normale' i850.

Overigens als de de onderste grafiek bekijk krijg de AMD 760 klop van de i7500 op een test mbt myrinet, hoezo dan doorvoer problemen?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:30

Shuriken

Life is all about priorities

Uhm, met de pci doorvoer van de i850 was ook al wat mis. Lees bv. dit artikel maar http://www.geek.com/news/...jan/bch20020118009852.htm

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan krijgt ie ook 64 bit sloten? Dat zou wel ideaal zijn voor mensen met een flinke raid array of een hoop scsi stuff.

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Overigens als de de onderste grafiek bekijk krijg de AMD 760 klop van de i7500 op een test mbt myrinet, hoezo dan doorvoer problemen?
Verbaast met weinig als ze met een 760MP (64-bit, 33MHz PCI) hebben getest. De 760MPX ondersteund wel 66MHz PCI, evenals de E7500.

Verder snap ik niet wat het nut is van een single Xeon systeem als zostraks de P4 ook HyperThreading krijgt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Domino schreef op 22 september 2002 @ 10:05:
[...]
Nou, omdat die grafiek de geheugen performance weergeeft, niet de I/O performance :z

Bovendien heeft de AMD 760MP maar een enkele DDR kanaal met een theoretisch max van 2100MB/s tegenover de E7500 met dual channel DDR een max van 4200MB/s. Het verbaast mij eerlijk gezegd enorm dat de 760MB de 860 zo voorbijstreeft, dat geeft vooral aan hoe die theoretische maxima vooral theoretisch zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Darn, ik heb hier afgelopen week wat over gelezen inclusief een pic van het mobo maar kan het niet meer terugvinden. Iig vroeg ik me ook direct het nut af van zo'n mobo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 13:54

DDX

dion_b schreef op 22 september 2002 @ 04:15:
[...]

Dan moet je dus niet die Intel chipsets nemen gezien ze de 32b/33MHz PCI bus niet eens aankunnen :X

Dergelijk gepruts valt me van Intel tegen (vooral gezien hoe iedereen nu zo op Via zit te kankeren over hun PCI problemen)
naja 32bit/33mhz krijg ik aardig vol
is ook best wel de bottleneck hier in mijn pc
hier bijvoorbeeld bench van mijn hd :
dit zakt terug naar 40mb/sec als ik over het netwerk hierheen copieer :(
(dan krijgt netwerk kaart ook de helft

Afbeeldingslocatie: http://www.538.nl/attobenchddx.png

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1