Oude monitors geven kleuren donkerder weer?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Circa een maand of 2 terug ging mijn monitor letterlijk in rook op. Kortsluiting, bleek achteraf. Destijds (dat herinner ik me nog) zat ik me al af te vragen of er wat mis was met mijn monitor, want zelfs op 100% brightness zag ik op dit forum bepaalde plaatjes gewoon niet, die waren gewoon ZWART, die anderen wel zagen. (zoals auto's in het GTA modding topic :) dat herinner ik me nog)

Anyway, de dag erna later naar m'n werk gegaan om een nieuwe monitor te kopen. ;) Kijk ik weer naar dat topic en jawel, allemaal prachtige plaatjes in prachtige kleuren. Dus het lag inderdaad aan mijn monitor.

Nou heb ik vanavond wat foto's genomen met mijn videocamera en het was nogal donker. Ik stuurde ze net naar iemand toe en die zegt dat het gewoon zwarte plaatjes zijn en hij vraagt of ik hem in de zeik neem. 8) Bij mij zie ik gewoon een normale foto, nou ja wel redelijk donker dan. Hij heeft een relatief oude monitor.

Mijn vraag is: Hebben oude monitors dit gewoon, dat beelden niet zo duidelijk zijn of donkerder zijn? En waar ligt dat (precies) aan?

p.s. En nee het ligt/lag niet aan de brightness ofzo.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Monitoren slijten ook, worden minder scherp en ook minder helder. De dingen die jij omschrijft zijn heel normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05

Ravefiend

Carpe diem!

Yep, zonder meer... k'em hier nog ne NEC MultiSync staan... 17 inch van 8 jaar geleden ondertussen en die kleuren, da's nie echt meer om over naar huis te schrijven. Een pak donkerder dan op de PC van mijn broerke. Mor ja, zolang deze nog meegaat, ga'k gene nieuwe kopen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 17:58
ff monitor openmaken en kleuren aanpassen met potmeters op printplaat. Kan ook met monitoren die niet goed uitgelijnd zijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
marsian schreef op 22 september 2002 @ 13:32:
ff monitor openmaken en kleuren aanpassen met potmeters op printplaat. Kan ook met monitoren die niet goed uitgelijnd zijn enzo.
Nou ja er wordt hierboven beweert dat het slijtage is, en tsja als iets slijt kan je het dan nog wel fixen? Alleen door nieuwe spullen erin te doen, lijkt me. :?

En wat ik me ook afvraag; is het bij TFT's & LCD's (ongeveer) hetzelfde als bij "gewone" monitors, of "gaan de "kleuren daar langer mee"? Of juist korter. En is het getest of er wat betreft verschillende merken verschil in duurzaamheid zit of niet en zo ja, waar kan je die tests vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Ik kan je vertellen dat het zo is :)
Ik typ deze regel op een 19", move it het venster naar rechts kom ik op mijn iets oudere 17" terecht waar het wit al meteen minder wit is :).
Ge ik 2 plaatsjes naar links zit ik op een schijtige 15" waar het wit nog minder wit is :)

Dito met foto's die zijn gewoon veel beter op m'n IIyama :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
marsian schreef op 22 september 2002 @ 13:32:
Dit heb ik al vaker gehoord, maar het gebrek aan een duidelijke handleiding weerhoudt me om het een keer uit te proberen.

Ik heb hier een MAG 530 monitor staan van een paar jaar oud die gigantisch donker is geworden.
Ook heb ik op een site wat datasheets gevonden van de monitor (op de tigtigste hit in google tussen honderden onleesbare chinese en rusische hits :(), maar geen idee wat een instelling (potmeter) zou kunnen zijn die het scherm lichter kan maken. Is er iemand die hier wat aanwijzingen over kan geven?

(Overigens is het een bekend verschijnsel met deze monitoren, want vele mensen die tegelijkertijd in deze monitor kregen hebben later last van een donker scherm gekregen.)

offtopic:
[quote]
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken
[/quote]
Ik type dit op een Philips PRO 3CM9609 (640x480) waarvan de enige hit op google naar een 'Monitor Museum' wijst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
[quote]FragFrog schreef op 22 september 2002 @ 14:18:
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken ;)[/quote]

15" bestaan die nog >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plaats die fot eens hier zal ik eens kijken heb no 2 zeer oude 14'' staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 14:24:
offtopic:
[quote]FragFrog schreef op 22 september 2002 @ 14:18:
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken ;)[/quote]

15" bestaan die nog >:)
kep er laast nog eentje NIEUW gekocht voor een internet pctje. Dus ja ze zijn er nog :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
[quote]Rukapul schreef op 22 september 2002 @ 14:23:
offtopic:
[quote]
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken
[/quote]
Ik type dit op een Philips PRO 3CM9609 (640x480) waarvan de enige hit op google naar een 'Monitor Museum' wijst :P
[/quote]
Gebruik dat ding als 2e monitor, geloof't of niet, maar haalt zelfs nog 1024x768!! :D

(op 46 hertz ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 17:58
Heb hier ook nog ouwe monitor staan. Zei al maanden dat ik hem een keer open zou schoeven om brightnes bij te stellen. Heb nu gelijk maar ff gedaan. Klusje van paar minuten! gewoon monitor openmaken, monitor aanzetten, en wat stelschoeven zoeken en uitproberen wat ze doen, sommige maken hem scherp/onscherp ander verplaatsen beeld horizontaal/ verticaal en eentje steld de brichtnes bij.

Kortom, ik heb weer een mooie, heldere 15" apple monitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik ben nog eens even aan het zoeken geweest en vond een zeer uitgebreide pagina over het fixen van monitoren: http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html

Ga nu een oude monitor open schroeven :)

edit:

Gelukt! :) Heb nu weer een mooie scherpe heldere MAG 15" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Vergeet ook niet dat de kwaliteit van de monitors de afgelopen jaren ook is toegenomen. Een nieuwe monitor van nu is helderder dan een nieuwe monitor 5 jaar geleden.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 20:08

Super_ik

haklust!

bij mijn 14" monitortje maakt t ook best wel veel uit welke res ik draai, 800*600 is een stuk donkerder dan 640*480, en wat helemaal veel uitmaakt is de vernieuwings freqentie, op 70 hz heb ik t helderste beeld,

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

StratoFarmer

Anke :*

FragFrog schreef op 22 september 2002 @ 14:18:
Zelfde hier, mooie Axiom 15" van jaartje of 6 gok ik, net alsof je tegen een vergeelde krant zit kijken ;)
Heej ik heb hier precies hetzelfde met diezelfde monitor! :X (Axion trouwens)

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
StratoFarmer schreef op 22 september 2002 @ 16:28:
[...]

Heej ik heb hier precies hetzelfde met diezelfde monitor! :X (Axion trouwens)
Echie's niet, zit een stikker op met toch heel duidelijk AXIOM (en onder de letters 3 streepjes, rood groen en blauw :9~)

Maarre, oppassen met openschroeven van monitors: die dingen zijn levensgevaarlijk! Staat extreem hoge spanning op, kun je zowiezo beste opdonder van krijgen.. Nie fijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Maar zit er nog verschil tussen gewone monitoren en TFT's/LCD's wat betreft de duurzaamheid / vervaging kleuren cq. brightness voor zover jullie kunnen beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
leuk dat ik dit lees, heb hier precies hetzelfde, en nog iets erger. alles wordt ook wazig op deze monitor (LG studioworks 7d) en donkerder.
Ook komen er rare krommingen in het beeld en gaat het steeds meer trillen. Af en toe dansen de lettertjes over mijn scherm :P

gelukkig kan ik via m'n werk een 17" dell tft scherm regelen voor minder dan €400 :)
misschien maar eens doen, ik word hier echt stapeldol van 8)7

edit:

ohja hoe zit dat met tft schermen, worden die ook op deze manier oud ? :?
of stoppen er gelijdelijk aan steeds meer pixels mee als ze op leeftijd komen ? :?

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04

dreeke

outdated icon

Ik gebruik hier een Fujitsu 17 inch uit 1997 en een Compaq 15 inch uit 1997, die Compaq is erg licht en de Fujitsu staat precies goed met volle brightness.

Zus heeft een LG 14 inch uit 1996, en die is TE licht met volle brightness.
Bij een vriend van me heb ik inderdaad wel gezien dat zijn noname 15 inch superdonker was.

Je videokaart heeft soms ook wat kleurcorrectie, kan je het proberen iets duidelijker mee te maken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
heb ik al wel geprobeert, maar de kleuren worden daar erg flets van.
niet echt mooi meer, maar na 5 jaar trouwe dienst mag ie er ook wat op achteruit gaan hoor.
heeft wel erg veel aangestaan, en wilde toch al een tft scherm :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Pagina: 1