Toon posts:

[X] film naar achtergrond X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit hier al een tijdje aan te denken.
maar zou het mogelijk zijn,
b.v. een mpeg aftespelen, en je achtergrond als 'doek' te gebruiken.

ik doe nu al vaak een aantal mpeg's continue afspelen en daarvan de window
maximalizeren en in windowmaker kun je dan zeggen dat hij altijd onderaan moet zijn.
maar dit is niet erg practies.

maar zou het mogelijk kunnen zijn om dit gewoon als je achtergrond te hebben?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Nee. Een achtergrond is statisch. Wil je een bewegende achtergrond hebben, dan zul je een programma moeten hebben wat ongeveer 50x per seconde een nieuwe achtergrond laadt vanuit een filmstream. Je raadt het al: zeer zware belasting. De manier die je net noemt met windowmaker is de beste oplossing. Programma's kunnen ook zelf vragen of ze naar de achtergrond gegooid kunnen worden. Een voorbeeld van zo'n programma die dat doet is XawTV.

Verwijderd

Topicstarter
damn, echt wel jammer.

het lijkt me toch de logiesche volgende stap.

eerst kreeg je midi's en mp3's enzo.
kon je muziek luisteren.

na je hebt al videoclips die je kunt bekijken op je puter.
maar dat kun je niet zeg maar net als met muziek doen.
terwijl je werkt enzo.
dus het op de background doen is echt wel idiaal vind ik.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij juist verre van ideaal eigenlijk, maar dat is persoonlijke smaak. Bovendien is het verschil tussen een 'bewegende achtergrond' en een applicatievenster met je juiste decoraties enzo niet te zien.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

je kunt wel een screensaver als achtergrond gebruiken onder windowmaker, dit ziet er ook cool uit en de belasting valt erg mee.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

In X is je achtergrond ook een Window: het root window. En daar kan gewoon naar geschreven worden alsof het een normaal window is. Als je een video-player hebt die gebruik van het root window ondersteunt, dan kun je gewoon film kijken op je achtergrond (mplayer kan het iig, met -rootwin).
De belasting is niet zwaarder dan gewoon fullscreen (scaled dan) video kijken. Houdt wel in de gaten dat transparante terminals e.d. niet geupdate worden (dat zou wel gaaf zijn, maar dat kan XFree atm nog niet).

Screenshotje van mplayer op het root window

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Lijkt me niet ergonomisch verantwoord, een bewegende achtergrond.
Als je bijvoorbeeld een tekst zit in te typen zullen je ogen telkens (onbewust!) heen en weer schieten tussen de tekst en de bewegingen op het scherm.
Volgens mij krijg je daar hele vermoeide ogen van.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Het lijkt mij een heel gaaf iets. Ik heb deadinspace zn tip even gevolgd. Helaas werkt het binnen kde niet. Schijnbaar zit de rootwin onder een kde window want de film speelt ik heb geluid en alles maar geen beeld. Anyway met een andere window manager zal het vast wel lukken maar daar heb ik nu geen zin in. Het idee vind ik schitterend want zo kun je tenminste nog wat doorwerken terwijl je het meeste van de film kunt volgen.

Verwijderd

Topicstarter
gnome (en dus ook) kde gebruiken een anders systeem voor hun achtergrond.
weet niet precies hoe dat zit.
maar als je b.v. vanuit WindowMaker die gnome file browser opstart. (zuch, het had zo mooi kunnen wezen)
dan start hij ook alle gnome troep op en ook de gnome background.

deadinspace: thanks :) dat wist ik helemaal niet.
dat lost het best wel op enzo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 22:56:
ik zit hier al een tijdje aan te denken.
maar zou het mogelijk zijn,
b.v. een mpeg aftespelen, en je achtergrond als 'doek' te gebruiken.

ik doe nu al vaak een aantal mpeg's continue afspelen en daarvan de window
maximalizeren en in windowmaker kun je dan zeggen dat hij altijd onderaan moet zijn.
maar dit is niet erg practies.

maar zou het mogelijk kunnen zijn om dit gewoon als je achtergrond te hebben?
Ja dat kan... met Sasami2k mediaplayer. Je kan de film als achtergrond zetten, het is een freeware proggie : http://www.dvd-crack.de/downloads/sasami2k_757.exe

heeft alleen soms problemen met de codecs, maar dat is een kwestie van proberen..
Je kan film ook bijvoorbeeld transparant maken.. erg leuk allemaal..en de CPU belasting is minimaal.. ik merk er niks van of ik nou film normaal afspeel of achtergrond/transparant...

Verwijderd

sorry!! zag ff niet dat het om non-windows ging :) excuuuuuuuuuuuuus

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:33
Grappig... dat je voor Windows altijd een vaag programma moet gebruiken voor bepaalde dingen, terwijl dat in Linux gewoon een "OS feature" is 8)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 11:35:
Het lijkt mij een heel gaaf iets. Ik heb deadinspace zn tip even gevolgd. Helaas werkt het binnen kde niet. Schijnbaar zit de rootwin onder een kde window want de film speelt ik heb geluid en alles maar geen beeld.

Op welke desktop/workspace zit je?
Welke output-plugin gebruik je voor mplayer? Met SDL werkte het hier niet, maar met x11 en xv wel. Vergeet ook niet -fs voor het scalen...

Verwijderd

deadinspace schreef op 22 september 2002 @ 20:42:

[...]

Op welke desktop/workspace zit je?
Welke output-plugin gebruik je voor mplayer? Met SDL werkte het hier niet, maar met x11 en xv wel. Vergeet ook niet -fs voor het scalen...
Ik heb kde 3.01 + wat theme zooi en op workspace 1. Het commando wat ik gebruikte was:

code:
1
"mplayer -vo xv -rootwin stream01"

Naar aanleiding van jouw laatste tip met -fs heb ik nog s ingetyped:
code:
1
"mplayer -vo xv -fs fullscr -rootwin stream01"

Dit gaat beter !

Alleen is zijn mn andere windows en de taskbalk meteen ook weg. Alleen de mouse pointer is nog zichtbaar. Alt-tab werkt ook nog prima maar de andere windows komen er niet bovenuit. (het alt-tab venster wel).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Weird, ik gebruikte "mplayer -vo xv -fs -rootwin filmpje". Het werkte hier trouwens alleen op desktop 1 (als ik naar een andere desktop switch verandert E de background weer). Probeer het anders eens met -zoom ipv -fs.
Ik gebruikte MPlayer 0.90pre8-2.95.4 btw.

Verwijderd

deadinspace schreef op 22 september 2002 @ 23:02:
Weird, ik gebruikte "mplayer -vo xv -fs -rootwin filmpje". Het werkte hier trouwens alleen op desktop 1 (als ik naar een andere desktop switch verandert E de background weer). Probeer het anders eens met -zoom ipv -fs.
Ik gebruikte MPlayer 0.90pre8-2.95.4 btw.
Ik heb jouw syntax nog eens precies identiek gebruikt maar dan heb ik geen beeld. Ach nou ja maakt verder niet uit. Ik zit er niet om te springen. Ik gebruik trouwens.

mplayer CVS-020901-10:26-2.95.3. Hij komt zo'n 3 a 4 weken geleden uit de CVS. Ik had problemen met het mms formaat dat gaf een sig fout 11 en met de realease uit de CVS was dat opgelost.

Naja maakt verder niet uit. Op windowmaker ofzo zal het vast goed werken. Ik blijf alleen even op kde want ik ben net eergisteren van Gnome naar kde teruggegaan en het bevalt me momenteel wel weer even.
Pagina: 1