Toon posts:

MS-6309, FSB en Ratio instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag op een computerbeurs in Lelystad een MS-6309 (versie 2) mobo gekocht, samen met een Celeron 366 en wat geheugen. Ik kom dus thuis en sluit hem aan (voeding, vga-kaart, hdd, keyboard, fan). Doe ik de voeding aan: er komt leven in, zoals je dat zou verwachten, maar na 1 of 2 seconden besluit ie dat het hem niet zint en stopt ie weer. En ik tref het volgende aan:
- 8 paar koperen pinnetjes
- daaroverheen een achtvoudige jumper (dus 8 jumpers aan elkaar geplakt, maar dan als geheel), niet kortgesloten
- de pinnetjes worden aangeduid met JVTT (of JVIT)
- elders staat een tabelletje over de FSB-mogelijkheden, die verwijst naar SW1 en SW2 (die beide 3 pinnen zouden moeten hebben)
- en een tabelletje over de mogelijke ratio's, die verwijst naar SW3 (die 4 pin-paren zou moeten hebben)

Ik denk dat dit alles vast een logisch verband heeft, maar ik wordt er niet echt wijs uit. Het probleem is dus dat ik de FSB en ratio wil instellen, maar niet weet hoe.
En nog een ding, van alles andere connectoren op het mobo weet ik wat ze zijn behalve die JVTT (of JVIT).

PS. Manual gedownload (zat geen papieren versie bij) en er staat hier niks over in, ook de search kon mij niet verder helpen.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Voor zover ik weet is de 6309 toch echt Jumperless :| 'k heb een v1.0 (Aller eerste revisie en die had al geen jumpers)

Verwijderd

Topicstarter
Jumperless? Dat houd dus in dat ik geen jumpers hoef te verwachten op m'n mobo, en deze al zeker niet in kan stellen. (Doet mij wel afvragen wat die tabellen op m'n mobo doen.)
Maar wat kan er dan fout zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een mobo met niet minder dan 11 versies voorzover ik weet. 'versie 2' zoals je zegt zou op minstens 4 van die 11 versies kunnen slaan. Kun je wat exacter de preciese text op de mobo die de revisie aangeeft kunnen quoten (kijk voor de grap eens op de zijkant van de onderste ISA slot, als er een ISA slot op zit, anders op de onderste PCI

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hier komt het:
- Zijkant onderste slot (pci) lijkt op een formuliertje met de gepassde tests:
M/LOTP/TF/TQ/A
350C1/OK09/OKQA19/OK

- Een barcode: M6309M0103342124
- Twee enigste zwarte tekens: "02"
- "16309-20b" aan de rand van het bord boven het CPU-slot
- Op m'n LPT1: W6309F1 V3.0
- Achterop, bij een LM (of LH) icoontje: "94V-0", "M6", "0 109" en (heel klein) "179008A04A"
- Een vink-icoontje (als in afgevinkt) met daarbij N1996
- En op m'n socket staat natuurlijk PGA 370

Ik geloof trouwens dat ik socket en slot door elkaar haal, mijn excuses.

PS. Ik reply morgenmiddag pas weer, drukke week enzo. :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 00:31:
Nou, hier komt het:
- Zijkant onderste slot (pci) lijkt op een formuliertje met de gepassde tests:
M/LOTP/TF/TQ/A
350C1/OK09/OKQA19/OK

- Een barcode: M6309M0103342124
- Twee enigste zwarte tekens: "02"
- "16309-20b" aan de rand van het bord boven het CPU-slot
- Op m'n LPT1: W6309F1 V3.0
- Achterop, bij een LM (of LH) icoontje: "94V-0", "M6", "0 109" en (heel klein) "179008A04A"
- Een vink-icoontje (als in afgevinkt) met daarbij N1996
- En op m'n socket staat natuurlijk PGA 370
Hmm, googlen op W6309F1 V3.0 geeft een Fujitsu Siemens OEM versie - we zijn weer aan versie 12 van deze bord toe :z

16309-20b geeft een lading Chinese sites, maar ik denk dat deze twee samen aangeven waar we mee te maken hebben, een 6309 rev.2.0b uit een Fujitsu-Siemens waar het V3.0 geacht wordt... 8)7

Enig probleem hier is dat geen van de versies die ik goed ken (de 6309 r.1.0, de 6309LE 1.0 en de NEC/PB OEM versie van de 1.0) meer dan een paar jumpers heeft, iig geen die FSB zouden moeten instellen (multiplier jumpers zullen er niet zijn omdat er geen multiplier-unlocked So370 CPU's zijn).

** shit **

Het is NIET de Fujitsu-Siemens versie, die heeft ook geen jumpers (zie hier) en wel een ISA slot.

Wat dan...

Het gebrek aan ISA slot duidt op een OEM versie, of de obscure 6309 SB (die eigenlijk alleen in het verre oosten verkocht zou moeten zijn). Maar de handleiding die MSI aanbiedt als je de manual van de 6309 SB probeert te downloaden zegt van ene 6309 VA5 te zijn. En daar staat iets erg interessants in:
CPU Termination Voltage Jumper: JVTT: (reserved)

This jumper is a reserved function for future coppermine CPU
En geeft daaronder aan dat bij een Celeron (Mendocino) zoals de jouwe ze allemaal open horen te staan en bij een Coppermine ze allemaal gesloten moeten worden.

Dat is dus niet de oorzaak, maar we weten tenminste wat het doet :z

Helaas niets over FSB jumpers op die handleiding - hier kun je hem vinden.

Mijn gok: dit is de 6309 SB/VA5 of een erg vergelijkbare versie en iemand heeft in het woud van versies de verkeerde BIOS eroverheen proberen te flashen :o

Viavia ben jij er nu mee opgezadeld :'(

Maar goed, misschien is er wel iets anders aan de hand. Rare vraag: wat voor kleur PCB heeft het plankje (ongeveer tweederde van de versies is groen en eenderde bruin)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit klinkt een beetje lullig: toen ik de frontpanel aansloot werkte het geheel prima.

Heb dus eerst vanochtend voeding apart getest, ging prima. CPU geswapped met andere pc, CPU was fijn. Geheugen compleet getest (memtest86) in andere pc, werd al wanhopig, bleek goed te zijn. Uiteindelijk dan frontpanel aangesloten omdat dat het enige verschil nog was tussen deze situatie en een werkende situatie, en dat werkte.

Ontzettend bedankt voor alle moeite, en voortaan zal ik maar eerst een nachtje slapen voordat ik om hulp roep. ;)

PS. M'n PCB is groen met bruine lijntjes.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 12:42:
Oke, dit klinkt een beetje lullig: toen ik de frontpanel aansloot werkte het geheel prima.

Heb dus eerst vanochtend voeding apart getest, ging prima. CPU geswapped met andere pc, CPU was fijn. Geheugen compleet getest (memtest86) in andere pc, werd al wanhopig, bleek goed te zijn. Uiteindelijk dan frontpanel aangesloten omdat dat het enige verschil nog was tussen deze situatie en een werkende situatie, en dat werkte.
Ahum, dan klinkt het alsof je de power on pinnetjes meer dan 5 seconden lang ingedrukt hield toen je het zonder front panel deed :z
Ontzettend bedankt voor alle moeite, en voortaan zal ik maar eerst een nachtje slapen voordat ik om hulp roep. ;)

PS. M'n PCB is groen met bruine lijntjes.
En dus is het niet de 6309 SB/VA5, want die was lichtbruin.

Doe jezelf wel ff één plezier: NIET die BIOS gaan flashen, de kans dat je de goede te pakken hebt is minimaal :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1