kan mobo de printer(poort) beschadigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Sinds een paar dagen heeft het systeem van mijn ouders een nieuw moederbord, grafische kaart en harde schijf (leve de garantie!:p). Het bleek namelijk dat de videokaart zichzelf opgeblazen/oververhit had doordat zijn ventilator helemaal vol met stof zat. Daarbij was ook het moederbord en mogelijk de HD beschadigd.

Nu het nieuwe moederbord erin zit kan er echter niet meer geprint worden. Aangezien dezelfde printer het ook op een andere pc niet doet - de opdracht wordt op win98 niet eens verzonden, win2k doet alsof de printer de opdracht razendsnel binnen heeft maar drukt vervolgens niet af - neem ik maar aan dat de printer nu kapot is.

Nu vraag ik me af: kan de printer van het mobo een 'opdonder' hebben gehad zodat deze nu kapot is? Of is het waarschijnlijker dat dit een toevallige samenloop van omstandigheden is?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan je printerpoort beschadigen dmv statische electriciteit bij het aansluiten van je printer. Je hoeft hem dan niet eens aan te hebben.
Hij staat wel aan in de BIOS en in de juiste mode?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

dit slaat niet echt ergens op volgens mij.
via de printerpoort wordt helemaal geen stroom geleverd, de printer verkrijgt dit nl. via zijn externe voeding. Stroom kan er dus helemaal niet naar het ding toegestuurd worden dus het lijkt mij een beetje onlogisch
statische elektriciteit is in ieder geval grote onzin aangezien het aansluiten van een printer dan bij minimaal één op de 25 mensen fout moet gaan en dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk bas...

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Het zal eerder een "defecte" kabel zijn of een verkeerde instelling denk ik.
LPT poort op ECP/EPP zetten. & kabel nakijken is de boodschap.

• AlterEgo
  • Niet online
_bas_ schreef op 21 september 2002 @ 22:33:
Je kan je printerpoort beschadigen dmv statische electriciteit bij het aansluiten van je printer. Je hoeft hem dan niet eens aan te hebben.
Hij staat wel aan in de BIOS en in de juiste mode?
Volgens mij is dot een veelgehoord fabeltje.
De printerconnector is zo gebouwd dat de aarde verbonden is met de buitenste "ring" van de connector: en die maakt altijd eerst contact met de PC, en pas daarna de spanningsvoerende pennetjes.
Statische ladingen zijn IMHO dus uitgesloten.

Verwijderd

Een printerpoort gaat zelden of nooit kapot. De kabel was eerder wel goed, ik zou het dus ergens anders zoeken.

Koppel de printer los en verwijder alles wat met die printer te maken heeft, ook de printerpoort (als in: in het apparaatbeheer). Verwijder ook de com-poorten. Download daarna de drivers voor je mobo, installeer die en herstart de PC. Druk tijdens het opstarten op <DEL> en check je bios op de instellingen voor de printerpoort. Je hebt een nieuw mobo, dus waarsch. andere instellingen. Zet 'PNP OS' op 'YES' en 'RESOURCES CONTROLLED BY' op 'AUTO', indien aanwezig. Zet de printerport op IRQ 7, en ECP+EPP. Laat daarna windows opstarten. Check je apparaatbeheer, ergens gele uitroeptekens? Nee? Zet dan je computer weer uit en plug je printer in. Je computer weer aan, printer installeren.

99% zeker weten dat hij het dan weer doet. Zo niet, probeer eens een andere printer op die computer.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

er loopt stroom van de ene bak naar de andere, en er zijn spanningsverschillen

ik geef toe het is niet zo groot maar het is er... en ja vroeger toen die switchboxen voor 1 pc en meerdere printers (of andersom) zo populair waren, gingen er om de haverklap printerpoorten in de pc's en in de printers defect.

een slecht gebufferde printerpoort kan opgeblazen worden als er een verkeerde piekspanning opkomt en een pc is in staat zo'n spanning af te geven (vooral als ie aan het opblazen is..)

mijn mening is dat het goed mogelijk is dat de printer ook aan gort is geraakt door het opblazen van het systemboard. alleen vrees ik dat het erg moeilijk wordt om dit hard te maken bij de computer leverancier.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• TromboneFreakus
Jullie reageren verschillend voor wat betreft de stroom op de printerpoort. Voor wat betreft het installeren van de printer heb ik het volgende al gedaan:

Onder Windows 2000 (pc waar het eigenlijk om draait):

- in BIOS systeem zowel op non-plug&play als op plug&play (of pray ;)) gehad, printerpoort zowel op 'automatic' als op harde IRQ's en DMA's ingesteld, zowel ECP/EPP als alleen EPC of alleen EPP geprobeerd. Hierbij is meestal de printerpoort verwijderd uit Windows 2000, in ieder geval vond Windows altijd de juiste printerpoort (had ik de poort veranderd in EPP zonder hem te verwijderen dan stond er dus toch keurig EPP).

Onder Win98: (testpc)

- aankoppelen printer om te kijken of deze herkend wordt, zonder resultaat. Ook Windows hard vertellen welke printer aangesloten is helpt niks

Het laatste VIA servicepack is geinstalleerd. Bovendien wordt de poort keer op keer keurig herkend.

Ik denk eerder dat de printer (toevallig) precies tegelijk met de problemen gerelateerd aan de videokaart kapot is gegaan. Of dit nu toevallig is gebeurd is dan de grote vraag....

De printer print met een zelftest met een knop op de printer, maar het lijkt er dus op dat het signaal van een 'echte' printopdracht nooit aankomt.

Hopelijk kunnen jullie hier meer over vertellen. Ik ben meer van de software en niet van de hardware (vandaar ook dat ik al heel veel geprobeerd heb in WIndows en nu hier post in een hardware forum...).

• TromboneFreakus
orca schreef op 21 september 2002 @ 23:36:
mijn mening is dat het goed mogelijk is dat de printer ook aan gort is geraakt door het opblazen van het systemboard. alleen vrees ik dat het erg moeilijk wordt om dit hard te maken bij de computer leverancier.
Even nog hierop inhaken... je verhaal begint over printerpoorten en je eindigt hier met de opmerking dat mogelijk de printer defect is geraakt. Bedoel je dat ook zo, of bedoel je eigenlijk de printerpoort (gezien het begin van je verhaal)?

• TromboneFreakus
Ter informatie: na het vervangen van de kabel van de printer werkte alles weer.

Toeval?? :?

• shreklich
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03-2025
Nee blijkbaar gewoon een brakke printerkabel ;)
Pagina: 1