[GameDev] Puzzlegame - Subtilis

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:51
Voor alle puzzel gamers (denk aan mijnenveger) onder ons:

Subtilis

Het is een eerste, proof of concept testversie van een klein desktop denkertje. Het is gemaakt als oefening in game development, vandaar de plaatsing hier. Vooralsnog is er maar één level, geen fratsen, geen flashy graphics. Het spel zelf is niet nieuw, maar het bestaat volgens mij nog niet in desktop versie.

Mijn vragen:

- Is de bedoeling duidelijk?
- Is de besturing intuitief?
- Is het leuk?
- Smaakt het naar meer?

Graag hoor ik opmerkingen, suggesties en aanwijzingen. Vooral qua speelbaarheid, bediening en uiterlijk.

De besturing in het kort: pijltjes en spatie, rechts klikken geeft enkele extra opties, waaronder een - zeer beklopte - speluitleg.

Het lijkt me leuk om in samenwerking met iedereen alhier er een leuk spel van te maken. Halve projecten heb ik al genoeg op mijn schijf, nu eens eentje die afgemaakt wordt.

Bij een boel mensen gaat er iets mis met de ftp link (firewall), daarom als alternatief een HTTP mirror. Helaas kan ik hierbij niet goed van zien hoevaak er gedownload wordt.

(Opening topic na overleg met ACM @ Devschuur)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Vaag spel; net geprobeerd, ff puzzelen, maar dan heb je hem ook. Help mag iets uitgebreider en je mag duidelijk vermelden dat de muis NIET geschikt is om je 'lijntjes' te tekenen.

Ow je, had vragen.. ;)
1. In eerste instantie: Nee
2. Absoluut niet. Muis kan je wel op klikken, maar niet geschikt voor het spel.
3. Voor een keertje ff puzzelen. Hoef het niet dagelijks te hebben.
4. Nope.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 13:45
Je kan eea een stuk duidelijker maken door ofwel de gebruiker een lijn te laten 'draggen', of door de gebruiker afzonderlijk vakjes aan te laten klikken. Verder is het idee erg goed :) Ik heb de eerste puzzel al opgelost btw :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
len@anubis dl $ ./Subtilis.exe
bash: ./Subtilis.exe: cannot execute binary file

Miljaar :P

Waarom maak je het niet open source ? Dan krijg je een mooie GNU/BSD port :)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

XTerm89D schreef op 21 september 2002 @ 21:49:
len@anubis dl $ ./Subtilis.exe
bash: ./Subtilis.exe: cannot execute binary file

Miljaar :P

Waarom maak je het niet open source ? Dan krijg je een mooie GNU/BSD port :)
lekker zeg... waarom alleen BSD...

nu moeten alle linux gebruikers eerst VMWare opstarten... nou dat gaat ik dan maar ff doen he

bij de weg: wine Subtilis.exe doet het wel... alleen werkt volgens mij niet... ik begrijp er geen hol van :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Skinkie, ik denk dat jij dringend eens naar http://www.gnu.org moet.
[/offtopic]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik las ff te snel U bedoelt GNU/BSD license... okee... foutje :)

maar met wine doet ie het ook heel goed... maar omdat het toch in delphi is gemaakt, waarom compilen we het dan gewoon niet onder Kylix :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• DaCoTa
gorgi_19 & MisterData: Inderdaad, muis moet of uit of functioneel zijn. Ik denk dat ik in eerste instantie de muis disable, of ik moet opeens een aha erlebnis krijgen hoe ik dat aan moet pakken.

XTerm89D & Skinkie: Kylix had ik ook al in gedachten, maar voor nu moet het maar met wine, als dat werkt tenminste. Heb geen rare dingen gebruikt, dus zou moeten werken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Euhm... eigenlijk erg irri dat het veld net niet in het scherm pas. (tenminste bij mij. Het aanpassen van de grootte van het scherm wil ook niet, nu moet ik de hele tijd scrollen en heb ik geen overzicht)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DaCoTa
Janoz: Welk os gebruik je? Heb je misschien niet-standaard fonts ingesteld?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-01 16:29

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

- Is de bedoeling duidelijk?
Na het lezen van de help wel. Kan duidelijker.

- Is de besturing intuitief?
Ja en Nee.
Ik vind de besturing een beetje irri. De focus moet bij het lijntje blijven waar je mee bezig bent. Nu is het zo dat als je een lijn over een andere lijn heen zet en dan een andere richting uitgaat je ineens de andere lijn bewerkt. Hierdoor raak je weer een eerder geplaatste lijn kwijt.
Beter zou zijn als je gewoon niet over/op een al gevuld vakje heen kan als je een lijntje trekt. De al gevulde vakjes gewoon blokken dus.

Ik mis het gebrek aan muis besturing trouwens helemaal niet. Ik zie ook niet zo snel hoe je zoiets nou handig zou kunnen doen met een muis. Een lijn draggen (dus met ingedrukte muisknop) is heel vervelend werk en vakjes klikken is niet goed voor de rsi. Toetsenbord besturing lijkt mij het beste.

- Is het leuk?
Het was wel even leuk puzzelen.

- Smaakt het naar meer?
Klein beetje

Sys Specs

• DaCoTa
Danfoss: goede input. Documentatie staat op de todo.

De besturing is het belangrijkste punt waarom ik het zo vroeg in test gooi, dat is het meest cruciale onderdeel van dit spel. In feite zijn er - naast de huidige besturing - twee alternatieven. Of zoals jij aangeeft, blokken als iets een conflict opgeeft. De tweede is het wissen van de oude lijn bij overschrijven. Ben er nog niet over uit welke het meest intuitief is.

Ik heb een testversie met muisbesturing, maar kan niet echt zeggen dat het mij aanspreekt. Maar misschien dat het publiek dat anders vind.

Later vandaag volgt een nieuwe versie, met meerdere levels en de nieuwe besturing.

Oh ja, suggesties voor een andere naam zijn ook welkom :)

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

DaCoTa schreef op 22 september 2002 @ 12:23:
Ik heb een testversie met muisbesturing, maar kan niet echt zeggen dat het mij aanspreekt. Maar misschien dat het publiek dat anders vind.
Bied het dan iig als alternatief. Er zijn nou eenmaal van die muis-freaks...
De besturing met het toetsenbord is trouwens niet in het begin duidelijk aangezien het speelveld wel lijkt te reageren op de muis...

Localhost, sweet localhost

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

Grappig spelletje, alleen het veld past bij mij (windows98 1024*768 verder geen rare fonts ofzo) ook niet helemaal in het schermpje dus verschijnen er 2 scrollbars rechts en onder.
En misschien is het handig om de help te laten zien zodra het prog opstart ? Je moet maar net met rechtermuis knop proberen om de help te "ontdekken".
De besturing met het toetsenbord is trouwens niet in het begin duidelijk aangezien het speelveld wel lijkt te reageren op de muis...
ik had de muisbesturing niet door en wel de keyboardbesturing :X

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DaCoTa schreef op 22 september 2002 @ 01:20:
Janoz: Welk os gebruik je? Heb je misschien niet-standaard fonts ingesteld?

Gewoon 98SE zonder rare fonts oid.. IMHO is het voor een spelletje trouwens wel een redelijke vereiste dat deze onafhankelijk van de computerinstellingen moet draaien. Probeer de grootte van het scherm uit te rekenen adhv de font instellingen ipv vast op te geven!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het gaat in dit topic wle erg veel over het spel en niet over het programmeren.. Ik verplaats 'm daarom maar naar SP omdat ie daar beter past.

PW -> SP

(Move topic ook na overleg met ACM @ Devschuur)

Pagina: 1