Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Electrische Ontsteking!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.400 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het beste een electrische ontsteking maken? Ik heb al gezocht: [search=Electrische Ontsteking] zoeken naar "Electrische Ontsteking"
Maar ik kon niet vinden wat ik nodig heb...
:'(

Dus, hoe kan ik een aantal vonken per sec? Het is om in een kleine ruimte (buis) met "gas" een ontsteking te maken....En het moet meerderen maalen te gebruiken zijn. >:)

Verwijderd

boegie?

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:12
Misschien nog simpeler: een starter van een TL-balk? Weet niet zeker hoor, maar misschien heeft die dezelfde functionaliteit.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

uhm, ccfl invertor???
piezo element??? ik geloof niet dat je alles gehad hebt met zoeken naar "elektrische ontsteking"...

Kijk es naar een aansteker (met zo`n klik ding)

iets meer info kan ook geen kwaad: waarvoor wil je em gebruiken? hoe groot? hoeveel vermogen??

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hem gebruiken voor het ontsteken van mijn pieperschieter :) maar ik denk dat ik dus gewoon een aansteker erin bouw:) verweg het handigst!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 18:24:
Hoe kan ik het beste een electrische ontsteking maken? Ik heb al gezocht: [search=Electrische Ontsteking] zoeken naar "Electrische Ontsteking"
:'(

Dus, hoe kan ik een aantal vonken per sec? Het is om in een kleine ruimte (buis) met "gas" een ontsteking te maken....En het moet meerderen maalen te gebruiken zijn. >:)
Sloop een flitser-circuitje uit een wegwerp fototoestel. Is relatief simpel op te voeren :)

Geloof me, heb zo'n getweaked circuitje eens in een bureaustoel geintegreerd }) , een discharge van minimaal 1cm (dus zo'n 10000volt) moet meer dan voldoende voor jouw applicatie zijn (plasma?)
-W0kk3L- schreef op 21 september 2002 @ 18:33:
Misschien nog simpeler: een starter van een TL-balk? Weet niet zeker hoor, maar misschien heeft die dezelfde functionaliteit.
kan, levert echter net voldoende ontstekingsspanning voor een T.L.-balk, maar weet niet of de spanning voldoende is om andere gasmengsels op te doen lichten

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:12
Et valt allicht te proberen. Het is in ieder geval goedkoop en makkelijk te vervangen :)

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb voor m'n spudgun (ik neem aan dat jij die ook één maakt) een campinggaz onsteker gekocht, was iets van €10,-, en die heb ik aan de buitenkant vastgeplakt. Via draden gaat de vonk naar 2 grote schroeven die elkaar binnen in de verbrandingskamer treffen (2mm)

Succes!

Verwijderd

spudgun!?!
wat is dat nou weer
klinkt wel interesant
wat meer info?
en een pieperonsteker
wat moet ik me hierbij voorstellen?
pics!!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 19:15:
spudgun!?!
wat is dat nou weer
klinkt wel interesant
wat meer info?
en een pieperonsteker
wat moet ik me hierbij voorstellen?
pics!!
spudgun is een zelfbouw "geweer" waarmee je door onsteking van gas projectielen met hoge snelheid kan wegschieten. Als je t mij vraagt een trieste bezigheid, maaroged je moet wat heh ;)

Verwijderd

Het is zegmaar een soort pijp, waarin je wat rotzooi (of een aardappel doet) met iets brandbaars erachter, en dat moet dan ontstoken worden en dan wordt je projectiel (heel ver) weggeschoten.

www.spudtech.com

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2002 19:19 . Reden: te laat ]

Verwijderd

RC kringetje?

Verwijderd

Topicstarter
w8 ff ik maak een tekening met paint

Verwijderd

Topicstarter
hier is ie dan :) maar wel snel en mislukt...
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/pieperschieter.JPG :)

Ik kan zeggen, het gaat hard!

Verwijderd

idd best zielig
maar jah this je hobby of niet?!?
ik kan me nog een proef herineren met natuurkunde
dmv een simpele stofzuiger een projectiel wegschieten
dat door een a4 blaatje ging
met een VERSNELLING van 11 m/s-kwadraat
was ook wel lagge
(projecties wat verzwaard en door een ruit heen geschoten :P )

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 19:39:
idd best zielig
maar jah this je hobby of niet?!?
...
Ik vind het echt flauwekul om dit "zielig" te noemen. Het gaat om de lol van het maken, en de eerste test-schoten. Ik was toen best wel blij!
Het schieten opzich is ook mooi. Eerst die harde knal (harder dan rotje), en een aardappel die je al gauw niet meer ziet omdat hij te ver weg is.

Het is gewoon lollig dat je zelf zo iets krachtigs kan maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 18:24:
Uhm, al eens proberen te zoeken op: "elektrische ontsteking" :? :P
Ga trouwens eens naar een modelbouwzaak en vraag daar bougietjes voor RC-motoren. Werken op 1,5 volt dacht ik.
Trouwens, hoe wil je met een aansteker meerdere malen per seconde ontsteken? Dat snap ik niet helemaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2002 20:01 . Reden: typo's, typo's en nog eens typo's :( ]

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:47

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

oi ik heb ook een spudgun gemaakt en ik wil je zeggen dat je goed voor nieuwe aanvoer van O²(zuurstof) moet zorgen en de ontsteking die ik heb is gewoon een verlengde klik ding uit een aansteker.

ik zou ook graag een betere ontsteking willen dus hou dit topic in de gaten. ;)

Verwijderd

Neem gewoon een oude plasma bol en maak dan een aftakking van de middelste dikke rode draad. Deze kan je ook uit een monitor gebruiken MAAR SCHERM ALLES GOED AF ! Tevens zou ik ook maar oppassen dat er geen goede verhouding van zuurstof en die gas komt want dan krijg je een harde knal !

• Vjenne
  • Laatst online: 08:53
Ik heb gewoon een kookstel gasaansteker bij de marskramer gebruikt. Zo'n ding met piezo elketrisch ding erin die continu door blijft knetteren. Werkt perfect!!!! Eerst heb ik hem open gesleuteld en de twee draadjes aan twee spijkers vastgemaakt. Vervolgens heb ik de twee spijkers dus aan de zijkant iets overlappend erin vastgemaakt.
Als er echt behoefte is aan foto's van mijn spudgun/potatoshooter kan ik wel ff wat regelen.
Tis zeker leuk werk, vooral in het donker met haarlak. Haarlak geeft namelijk vele grotere vlam. Hehe

[edit]
En even over het probleem van de zuurstof. Ik heb zo'n riool aflsuiter met schroefdop gebruikt. Dus mijn hele achterkant kan open. Hierdoor kan er zeer snel weer lucht bij.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Electrische ontsteking mag dan wel een mooi woord zijn maar waar de topicstarter het over heeft is een Piëzo-ontsteking. ;)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

ik heb zelf een aantal gemaakt mijn idee:

ga naar de blokker koop zoon aan steker die je gebruikt om het gasvornhuis to onsteken komt geen flam uit.... ze zijn er namelijk ook op batterijen!!! koop zo 1 beetje om bouwen met een bogie er tussen werkt perfect mail me voor filmpjes of voeg me ff op msn toe das beter

• Meulugar

Meulugar

ik gebruik ook een schroefdop maar mijn loop heeft een doorsnee van 5 cm en bij mij komt ie duidelijk zuurstof tekort.

en een mengsel van haarlak/deo werkt ook goed :)

• Vjenne
Naja, ik heb idd een 10 cm dop, moet je wel zorgen dat je hard spul hebt anders gaat de draad kapot en krijg je hem er niet meer af.
Nog een hint trouwens, maak een scherpe rand aan je loop zodat de aardappelen er beter inpassen. En dan de scherpe rand naar binnen laten aflopen zodat de aardappelen een beetje onder druk komen te staan. Heeft ie namelijk meer weerstand(hardere knal).

Verwijderd

olivier als je een enorma klap wil maken, waarom maak je dan niet een beetje waterstof :) ?
Gewoon gootsteen onstopper in lauw water, daar doe je alluminium folie bij. De gas vang je dan op. En om het HEEEEL extreem te maken doe je er een beetje zuurstof bij (dit laatste heb je niet van mij :D )

• Vjenne
Uh, ok dit hoort niemand mag ik hopen, hehe!! Het gaat hier meestal om PVC buizen.......

• Meulugar

Meulugar

euhm waterstof...... nah ik wil nog kunnen typen

Verwijderd

Topicstarter
eej DCW1800, dat heb ik al een keer gedaan! Maar toen is de nek van een vriend bijna helemaal weggeschoeit! geen 2e keer voor mij!

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Je moet de ontseking uit een oude geiser (draaiknop) of gaskachel (drukknop) halen. Dat kun je mooi afwerken. Een simpele druk op de knop ennee...KABOEM!

-

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Voor de ontsteking zou ik naar de sloop gaan en uit een ouwe auto aldaar een bougie en de bobine halen. Een paar batterijen of een klein accu'tje is verder genoeg. Eventueel een elco gebruiken als de bobine vonkbogen over je ontstekings schakelaar trekt. Makkelijkst is de bobine van een oud type bromfiets (mijn Yamaha DT50 MX bijvoorbeeld) want die werkt op 6V = 4x1,5V batterijen :)

Verder heb ik wel es geëxperimenteerd met pure waterstof en pure zuurstof als 'brandstof'...en dan is zo een elektrische ontsteking met een HELE LANGE draad eraan toch errug handig :P
Kwestie van water elektrolyseren, dan komt er H2 en O2 vrij in de verhouding 2 : 1 (d0h want water is H2O). Je kunt je voorstellen dat deze twee gassen in deze verhouding behoorlijk explosief kunnen reageren ;) heb er ook veel lol me gehad!

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

[b][message=15254763,noline]realart schreef op 21 september 2002 @ 21:55[/message]:
Voor de ontsteking zou ik naar de sloop gaan en uit een ouwe auto aldaar een bougie en de bobine halen. Een paar batterijen of een klein accu'tje is verder genoeg. Eventueel een elco gebruiken als de bobine vonkbogen over je ontstekings schakelaar trekt. Makkelijkst is de bobine van een oud type bromfiets (mijn Yamaha DT50 MX bijvoorbeeld) want die werkt op 6V = 4x1,5V batterijen :)

Verder heb ik wel es geëxperimenteerd met pure waterstof en pure zuurstof als 'brandstof'...en dan is zo een elektrische ontsteking met een HELE LANGE draad eraan toch errug handig :P
Kwestie van water elektrolyseren, dan komt er H2 en O2 vrij in de verhouding 2 : 1 (d0h want water is H2O). Je kunt je voorstellen dat deze twee gassen in deze verhouding behoorlijk explosief kunnen reageren ;) heb er ook veel lol me gehad!
knul je moet dat eerst je gelijkstroom omzetten naar wisselstroom. En verder kan je de onsteking ook draadloos maken, bv met een 27 mhz ontvanger uit een bestuurbaar race autootje (en dan even een relaisschakeling maken)

waar kan je eigenlijk pure zuurstof los kopen :) ?

Verwijderd

[b][message=15254763,noline]realart schreef op 21 september 2002 @ 21:55[/message]:

Ik zou de bougie/boubine combo zeker niet op batterijen zetten, gewoon op een adaptortje. De bougie in een fles gooien (als dat past) dan water in fles (t liefst gedisteleerd) daarna ballon om hals van fles, addapter erin, paar uurtjes tot avondje "trekken" en je hebt een ballonnetje vol ZEER EXPLOSIEF gas.

Let er wel op dat dit gas zeer heftige ex/implosies kan veroorzaken.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik heb ook twee van die dingen gebouwd, allebei met zo'n electronische ontsteking van blokker >:)

ik zou uitkijken met het naar binnen afvijlen van de loop, let op dat de aardappel niet heel erg vast zit, want dan zou de zaak wel eens kunnen ontploffen (ik spreek uit ervaring).

onderschat de kracht van zo'n ding niet. ik heb er een koekenpan mee tot wok geschoten (1 schot), en uit een stuk glas met kippengaas een heel mooi rondje geschoten.

verder: hoe langer de loop, hoe harder het gaat (er is een grens, maar die haal je thuis toch niet). maar ook hoe langer je spudgun wordt blootgesteld aan hoge druk.

2.5 meter werkte meestal optimaal: wel lekker lang, maar toch handelbaar.

de langste loop die ik heb gebruikt was 5 meter. bij het eerste schot is toen spudgun nr 1 gesneuveld.

nogmaals, have fun maar kijk uit, schiet de eerste paar keer met een motorhelm op, weet je tenminste zeker dat je geen rondvliegend pvc in je ogen krijgt.

een goed merk harspray is proset. ook lekker goedkoop, das helemaal mooi.

koop een paar verschillende soorten, met de groene heb ik goede resultaten bereikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 22:39:
[...]

knul je moet dat eerst je gelijkstroom omzetten naar wisselstroom. En verder kan je de onsteking ook draadloos maken, bv met een 27 mhz ontvanger uit een bestuurbaar race autootje (en dan even een relaisschakeling maken)

waar kan je eigenlijk pure zuurstof los kopen :) ?
Weet niet, ik weet wel hoe je het moet maken!

Maak een Waterdichte H vorm ( van buizen of iets dergelijks). Giet er water in

de - van de H zorgt ervoor dat het water in beide kanten van de | even hoog staat (snap je het of lul ik onzin voor je?)

Doe in alle twee de onderkanten van de H een "electrode" waar je spanning opzet. bij de Min kant van de spanning komt pure zuurstof naarboven (mits je gedisteleerd water gebruikt) aan de plus kant komt pure waterstof naar boven.

Dit gebuiken in combo met een plastic zak ofzow over de bovenkanten van de H. Geburik GEEN ballon of iets, deze wekt druk op enzorgt ervoor dat het water in een van de kanten van de H (zuurstof) veel groter wordt waardoor er op de duur toch gasmengeling ontstaat omdat het zuurstofgas het water in de waterstof ballon duwt en daarna een beetje zuurstof gas.

beetje onduidelijk, als je het niet snapt zeg je het maar!

[edit]
Volgens mij is water h20 dus 2 delen zuurstof op 1 deel waterstof.

Verwijderd

mijn ervaringen:

gewoon de dop er af zorg dat ie gevuld is met lucht stop dan het projecttiel er in.
spuit er butaan/propaan gas in en dan snel de dop dicht.

1X knalde de achter kant aan splinters gelukkig hield ik hem niet op me borst kas want als ik zie hoe hard die projectielen er uit knallen das niet te harden als je die tegen je aan krijgt :9

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 22:39:
knul je moet dat eerst je gelijkstroom omzetten naar wisselstroom.
[...]
Wedden van niet? Zonder in te gaan op natuurkundige discussies kan ik je zo al vertellen ik heb het op deze manier geprobeerd en het werkt. Punt.

[ Voor 0% gewijzigd door real[B]art op 21-09-2002 23:56 . Reden: btw DCW1800, zet je resolutie eens hoger dan kun je m'n username lezen en hoef je me geen 'knul' te noemen ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

[b][message=15255944,noline]realart schreef op 21 september 2002 @ 23:55[/message]:
[...]

Wedden van niet? Zonder in te gaan op natuurkundige discussies kan ik je zo al vertellen ik heb het op deze manier geprobeerd en het werkt. Punt.
tuurlijk werkt het, alleen nu krijgje op bijde polen gas forming :P, btw wel een beetje zout toevoegen dan gaat het beter bruizen, vel plezier met deze zelfmoord actie's :D ; 1 foutje en .... mom, look i can fly

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik mis de relatie met computers, zie ook CME moderatiepolicy.

Daarom op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.