Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear!
Verwijderd
nopez al gedaan...maar werkt nogsteeds niet..Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 18:23:
draai ze eens om misschien dat ze het dan wel doen ze hebben namelijk een plus en een min
zeer vaag...
misschien ander voltage? of is dat altijd hetzelfde
iets meer uitleg graag....
ben niet zo'n techneut....
ben al druk aan het googlen....maar kan niet echt wat vinden...
hoe zet je zo'n weerstand ertussen..
en is dit een gokje van je...of weet je het zeker...
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Verwijderd
en ze dus niet branden
blauwe leds vragen meer dan normale
Een led werkt anders dan een gewoon lampje hoorYonni schreef op 21 september 2002 @ 19:08:
heb je er bij de eerste keer aanzetten constant naar gekeken? brande ze toen HEEL EVEN HEEL FEL? jaa?? dan zijn ze doorgebrandheel waarschijnlijk
maar anders weet ik het ook niet..haal ze er anders ff uit en check ze van de "zijnkant" eens, of er binnenin die leds nog wel alles helder is / het draadje van het 1e puntje naar het andere puntje loopt...
Verwijderd
ik had dit probleem ook, ik heb het opgelost met een CNY17-4Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 19:10:
ik denk dat er een hoger volgate nodig is
en ze dus niet branden
blauwe leds vragen meer dan normale
http://dspace.dial.pipex.com/isocom/cny17-4.htm

pinnetje 1 naar + van hddledaansluiting op mobo
pinnetje 2 naar - van hddledaansluiting op mobo
pinnetje 5 op 5v+(rooie draad)
pinnetje 4 naar een weerstand die dan zo zit:
1
| p4 ==> weerstand ==> + van blauwe led |
dan de - van de led naar de ground van voeding(zwarte draad)
watvoor weerstand weet ik niet, moet je even berekenen met dit progje:
[rml][ LED]Weerstanden software[/rml]
Verwijderd
t valt me op dat mn HDD ledje perfect fel blauw schijnt maar de power led maar heel weinig
zal es ff gaan kijken naar het verhaal kingofdos...
heb ze net ook ff aan een adapter aangesloten..
adapter op 3V en beide leds branden gewoon....en dat vind ik zo vreemd...dus ze zullen idd wel niet genoeg stroom krijgen van het mobo denk
nu zal ik es ff doormeten hoeveel volt ze krijgen van het mobo....dus ff ene doormeter geleend van iemand...
bij 3 volt brand mijn blauwe led wel gewoon....
had verw8 dat hij bij 2,5 dan gewoon minder fel zou branden maar doet nix...
hoe kan ik nu mijn led op 3 volt laten branden?
dat van kingofdos zit er niet echt heel makkelijk uit..
zou er niet een wat simpelere manier zijn?
Verwijderd
je moet namelijk van 2,5 naar 3,6 volt d8 ik
(als het 3mm leds zijn)
ja zijn 3mm led's.....3,6 volt...dat zou idd heel goed kunne..Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 19:44:
nee volgens mij is er geen simelere manier
je moet namelijk van 2,5 naar 3,6 volt d8 ik
(als het 3mm leds zijn)
en hoe weet je dat? dat het 3,6 is...want moet het eigenlijk wel ff allemaal zeker weten.....heb em op 3 getest..en dan zou het goed kunnen dat het 3,6 is...want dan is het logisch dat ie op 2,5 niet gaat branden
en nu ben ik ff bezig om te kijken watvoor weerstand ik dat nodig heb...alsik dat van kingofdos ga gebruiken..maar daar kom ik niet helemaal uit..
iemand een idee?
Ledstroom ? mA
Spanning led 3.6 volt (volgens uncleworm)
Spanning voeding 5 volt (is dit dan die 5 volt die je aansluit op die CNY17-4
?)
en waarom is dat alleen voor je power indicator...thacow schreef op 21 september 2002 @ 19:55:
gewoon 470 oHm weerstand en dan aan de 12 volt knopen. Let op!! werkt alleen voor je power indicator led!
dus 12 volt met een weerstand van 470 oHm ertussen wordt 3,6 Volt?
iets meer info graag...en hoe moet je dat precies allemaal aansluiten...aan wilde gokken heb ik nix...
en die dingen die je moet invullen bij het programma kan je me dan vast ook wel bij helpen...hoeveel mA is zo'n 3mm led van 3,6 volt
Verwijderd
Verwijderd
van een inkoopactie van blauwe 3mm led's
waren er toen heeel veel verkocht!!
d8 20mA ofzo
7-14mc
moet maar ff zoeken
[mod-mode] Ik heb even een tag [EL] in je titel gezet. Hou je de volgende keer a.u.b. aan de richtlijnen zoals die in Lees dit eerst voordat je een topic opent! staan aangegeven.
Verwijderd
dat schematje van mij is niet zo moeilijk hoor.tjAb schreef op 21 september 2002 @ 20:08:
sjees..wat een werk eigenlijk...
zijn er niet van die 3mm blauwe ledjes die gewoon op 2,5 volt werken?
een chipje met 6 pootjes, 4 daarvan gebruik je.
als je gewoon aansluit zoals ik zij dan is het geen probleem, en makkelijk ook nog eens
Blauwe leds hebben idd een hogere drempelspanning dan andere led's
bij leds is de spanning niet zo belangrijk ... als ie maar groter is dan z'n drempelspanning
stroom is veel belangrijker, bij een normale led kan je er vanuitgaan dat ie bij 10mA aardig licht geeft en bij 20mA voluit brand
de serie weerstand bereken is eigenlijk heel simpel
aangesloten spanning - drempelspanning / stroom = te gebruiken weerstand
dus
12 - 4 / 20 = 400 Ohm maar die bestaat niet dus pak je de eerst volgende en dat is 470
ja pcies..heb et es goed bekeken...Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 00:48:
[...]
dat schematje van mij is niet zo moeilijk hoor.
een chipje met 6 pootjes, 4 daarvan gebruik je.
als je gewoon aansluit zoals ik zij dan is het geen probleem, en makkelijk ook nog eens
en zal morgen ff 2 van die dingen halen + 2 weerstandjes...ff aansluiten..en het moet werken..
moet idd niet zo moeilijk zijn...
thnx!!
ik was er zelf niet uitgekomen
Waarom gbruikt iedereen heier opto couplers?AcouSE schreef op 22 september 2002 @ 00:41:
...met een optocoupler...
Wat is het grote voordeel van zo'n ding ten opzichte van een relais?
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Verwijderd
door het gebruik van een optocoupler kan er nooit door een kortsluiting oid in de schakeling stroom op je mobo komen te staan.DeaTH-MeTaL schreef op 22 september 2002 @ 19:39:
[...]
Waarom gbruikt iedereen heier opto couplers?
Dat komt omdat in de optocoupler het elektrische signaal omgezet wordt in licht en dan weer terug gezet wordt in een elektrisch signaal. (opto doet een beetje denken aan optisch / licht enzo
Omdat een relais geluid maakt als het schakelt. Moet je voorstellen bij 100x knipperen per seconde van je HDD led > krrrrrrrrr en slijtage niet gezond...Daarom dus.DeaTH-MeTaL schreef op 22 september 2002 @ 19:39:
[...]
Waarom gbruikt iedereen heier opto couplers?
Waarom dan geen tor/transistor? Omdat je bij een optocoupler volledig gescheiden ciruits hebt, en bij een transistor niet. Matter of safety dus.
heb het printplaatje met die shit in een lucifer doosje in me kast gezet...netjes is het niet geworden...maar het werk
sjees..wat een prielwerk..maar ze doen het....en ben er zeer tevreden over