Bromtoon, aardlus?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Voordat iedereen gaat beginnen het staat in de faq en zoek eens. Dat heb ik gedaan...

Ik heb een actieve subwoofer die bromt als ie aanstaat. Zelfs als er niks op aangesloten is en alleen de stekker zit in het stopcntact dan bromt ie.
Als ik vervolgens aan de achterkant de aansluitplugjes of schroefjes aanraak dat wordt de brom tot bijna nul gerduceerd.
Ik dacht dus ik heb een aarde probleem, want ik heb geen geaarde stekkers op mijn kamer. En als ik hem aanraak zal ik wel als een soort aarde werken. Dus na het lezen van de topics hierover en de faq, besloot ik het versterker gedeelte van de subwoofer aan te sluiten met een koperen kabeltje aan te sluiten op mijn verwarming.
Dat helpt echter niks, terwijl hij dan toch geaard zou moeten zijn, toch? Ik heb geen groen/gele draden lopen in mijn wandcontactdozen, dus ik kan echt niet op die manier aarden.

Hoe los ik dit op?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
De ingang van je sub heeft een erg hoge ingangsimpedantie. Dat betekend dat'ie heel makkelijk brom "uit de omgeving" opvangt.

Je kan het niet echt oplossen, omdat het gewoon bij de eigenschappen van je sub hoort.

Wat het verminderd, is hem gewoon aan te sluiten op een bron, dan zal de brom vaak wel afnemen.

Wat je als paardemiddel kan doen is hem openmaken en een 25kiloOhm weerstandje van de ingang naar ground solderen. Je brengt dan de ingangsimpedantie omlaag en je sub zal dan minder brommen. Het heeft wel (een negatieve) invloed op het geluid.

• Oscar Mopperkont
Hmm, ik had eerst een andere (in ander huis) en daar had ik het probleem niet echt. Maar zijn er misschien ook wat mindere paardemiddelen om de brom wat minder te krijgen?

Ik zat net ook wat te klooien met mijn computer om die te aarden, en ondanks dat de subwoofer er NIET op is aangesloten, hij zit nog steeds alleen op het lichtnet, dus ook niet op mijn versterker. Maar dan hoor ik dus wat extra gerommel door de subwoofer als ik de aarde maak en weer verbreek....
De computerzit op een andere stekker aangesloten dan mijn subwoofer, zit op contactdoos aan andere kant kamer, maar lijkt dus dat de storingen uit het lichtnet komen ofzo. Zou het daar aan kunnen liggen? En zijn er dan andere oplossingen?

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 10:34
Volgens mij is er niet echt een oplossing voor. Ik heb ook een active sub, maar die bromd ook :) Gewoon uitzetten dus als je hem niet gebruikt...

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Volgens mij kan het helpen als je de snoertjes vervangt door snoer met mantel. De mantel vangt de omgevings ruis op (deze moet wel aan massa liggen). Het probleem kan ook ontstaan doordat hij of de kabels te dicht bij je monitor staan (bij tft geen last van dacht ik). Hierbij is de oplossing iets simpeler plaats alles wat verder bij je monitor vandaan.

Alles is terug te redeneren naar 4

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik denk dat de voeding een beetje goedkoop is en niet de netsopaning 50 hz mooi afvlakt. maar een beetje en zoomtoon doorlaat. is het een dure sub? ik vermoed van niet.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ik vermoed dat het van z'n pc komt, is ie geaard? ik heb het ook een irritante bromtoon in m'n geluid zitten als ik m'n computer op de receiver aansluit. daarom heb ik hem er maar af gehaald :( .
het komt ook nog wel eens voor dat de aardlekschakelaar er uit slaan als ik de boel aansluit.
de beste methode is je pc te aarden op een geaard stopcontact (heb ik niet tot m'n beschikking).
ook een methode is een draadje van de pc kast op de radiator van de verwarming te plakken.
en wat bij mij soms helpt, is de pc van de grond afhalen en op een stofvrij tafel/bureau/kastje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Mijn pc is niet aangesloten op mijn subwoofer ook niet via mijn versterker. Als ik al mijn stekkers avn al mijn apparaten eruit trek op mijn kamer dan zoemt de sub nog steeds.
Is trouwens idd geen top-subwoofer, een wharfedale.
Had er in mijn vorige huis nooit veel last van, de brom was er misschien wel maar veel minder.

Maar als ik de sub dus aanraak op een metalen deel aan de achterkant, bij de versterker, bijvoorbeeld bij een schroefje dan is de brom bijna 0. Kan ik dit effect ook niet bereiken door hem niet zelf te hoeven vasthouden, maar door er iets anders op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59920

Iets dergelijks heb ik ook gehad, bij was het een aardlus. Hier ben ik uiteindelijk achter gekomen door de Coax kabel van de TV en de versterker af te halen. Brom gelijk weg! Is nu opgelost door tussen deze kabels een aardlus verbreker (naam?) te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de voeding (elko) in je subwoofer niet 100% gelijk spanning afgeeft maar een gelijkspanning met een rimpel , hierdaar krijg je ook een brom (100Hz)
en lijkt op een aardlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18766

Over welk type praten we nu eigenlijk, ik weet dat er Pioneer subwoofers zijn waar een modificatie voor is....trafo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
We praten over de Wharfedale Topaz SW-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

als je sub al bromt terwijl ie alleen maar in het stopcontact zit en verder nergens anders op aan is gesloten (ook niet op een extra aarde), dan is het gewoon een probleem van je sub.
Het is zeker geen aardlus, want die kun je pas hebben als de sub op meer aansluitingen word gebruikt.

Het zou de voeding kunnen zijn of gewoon (over)gevoeligheid voor invloeden van buitenaf.

Ligt er misschien een ander electrisch apparaat op/naast of onder de sub? Die zou weleens roet in het eten kunnen gooien.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Nee er is niks in de buurt dat kan storen...

Maar zoals ik al zei als ik de sub aanraak (op een metalen gedeelte) is de brom nagenoeg weg. Kan ik dat effect ook niet op een andere manier bereiken? Want er de hele tijd naast staan is geen optie natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

Anoniem: 59920 schreef op 22 september 2002 @ 13:26:
Iets dergelijks heb ik ook gehad, bij was het een aardlus. Hier ben ik uiteindelijk achter gekomen door de Coax kabel van de TV en de versterker af te halen. Brom gelijk weg! Is nu opgelost door tussen deze kabels een aardlus verbreker (naam?) te zetten.
Wat ik heb gemerkt sinds mijn aankoop van de tv kaart (aldi) is dat er stroom door mijn fikken heen loopt als ik mijn COAX beetpak en de andere kant de PC.

Dit is niet echt goed geloof ik. De pc heeft dus ook geen geaarde stekker omdat het stopcontact dat niet heeft.

Veel stroom is het niet (geen 220 B) ) maar wel genoeg om te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63933

het wil helpen om aluminium folie rondom te doen (de onderdelen van je set) en dan kijken waneer de brom weggaat als je de boosdoener heb gevonden bow je de aluminium in de kist en weg probleem

dat is tegen electromachnetiesveld
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Anoniem: 63933 schreef op 23 september 2002 @ 13:13:
het wil helpen om aluminium folie rondom te doen (de onderdelen van je set) en dan kijken waneer de brom weggaat als je de boosdoener heb gevonden bow je de aluminium in de kist en weg probleem
Hmm, al vaak genoeg gelezen dat alu folie zo goed als niets tegen houd op dat gebied.. :s

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 15:44

grep

meer begrep...

Ik heb hetzelfde met mijn REL (Q100E is geloof ik het type) sub.
Ik had alleen nog niet alles uit de faq geprobeerd( begreep ook maar de helft ;) ), dus wilde nog niet posten hier.
Zal het als ik thuis ben nog eens checken maar volgens mij bromt hij al als alleen de voeding erin zit.
Ik dacht dat REL wel een redelijk merk was, maar ben niet zo bekend in de HiFi wereld.

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dan zal het probleem bij mij dan wel niet een slechte voeding zijn, want als zelfs REL dezelfde problemen vertoont, dan kan het haast niet aan slechte onderdelen liggen lijkt mij toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
*kick*

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat voor bekabeling gebruik je precies? Merk, shielding, type etc? Die aardedraad had je op het geverfde deel (= isolatie) van je verwarming gehangen?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Oscar Mopperkont
Ik gebruik dus geen bekabeling. De brom is er al als alleen de stekker in stopcontact zit
En ik hield de kabel tegen verschillende plekken op de verwarming... Maar ik weet zeker dat ik hem gehouden heb op plekken waar in ieder geval geleiding was. Want als ik mijn computer erop aard dan hoorde ik dat door de subwoofer! Ondanks dat subwoofer alleen nog in stopcontact zat en nergens anders op aangesloten was...

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Er is altijd wel een beetje een brom te horen, daar heb ik zelf ook last van. Ik merk wel dat het meer of minder is als je bijvoorbeeld een PC in de buurt aan hebt staan.

Ik denk dus dat er gewoon storingen op het spanningsnet zijn, die zorgen voor dit soort problemen.

Zijn er niet van die filters, die je tussen je stekker en je stopcontact kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Weet niemand wat voor een effect er optreed als ik de subwoofer aanraak? Want dat effect moet toch na te bootsen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Oscar28 schreef op 27 september 2002 @ 10:25:
Weet niemand wat voor een effect er optreed als ik de subwoofer aanraak? Want dat effect moet toch na te bootsen zijn?
probeer hem eens te aarden met een 10 kohm weerstandje ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ondanks dat het geen aardlus zou kunnen zijn, omdat de subwoofer al bromde als hij alleen in het stopcontact zat, heb ik het kreng (wat is dat ding zwaar zeg :() naar beneden gesjouwd en hem eens in een ge-aard stopcontact gedaan. En ik had geen brom!

Het was dus wel degelijk een aarde-probleem. Alleen gek dat het aarden via de verwarming niet werkte.
Nu dus nog een manier zien te vinden om hem te aarden op mijn kamer.

Ik dacht ik meldt dit toch even, zodat mensen ook kunnen lezen dat een brom niet per se een aardlus hoeft te zijn, maar toch door geen aarde kan komen. En dat mensen kunnen zien dat aarden via verwarming niet altijd werkt.

Iig bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 15:44

grep

meer begrep...

bedankt ! Is nuttig om te weten (en handiger dan de hele tijd je vinger tegen de subwoofer aan te houden ;) )

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

je zou je nog af kunnen vragen of hij nou niet meer bromt omdat hij ergens anders staat.

Ik zou (voordat je heel moeilijk gaat doen) ff proberen een verlengkabel (geaard natuurlijk :) ) naar boven te leggen en kijken of ie dan nog steeds niet bromt... (of juist wel)...

Alles kan stuk.

Pagina: 1