Toon posts:

[debian] LILO zegt: L 40

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Debian 3.0 op mijn server geinstalleerd... Pentium 120, 32mb, 4gb HD.

Nou krijg ik dus als ik opstart, L 40 L 40 L 40 L 40 L 40 L 40 L 40 L 40 L 40, etc.

Wat doe ik fout? Kan iemand me misschien uit de brand helpen?

Verwijderd

Elke letter van LILO staat voor een 'stage' waairn de bootloader bezig is. De eerste L is dus de 'first stage bootloader'. Daarna volgt 40, en dat staat voor 'Seek failure (BIOS)'.

Mijn gok is dat OFWEL je Bios niet goed door heeft hoe je disk werkt (CHS/LBA/LARGE) OF je hebt in lilo.conf 'lba32' aan, of juist uit gezet.

Mijn disk werkt met LBA (bios ziet dat zo...) en ik heb dus ook in lilo.conf lba32 aan staan.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
Of je hdd is kapot. Heb ik ook gehad met een 600MB schijfje in een 486.

Verwijderd

Hmja, maar check nou eerst maar of je disk goed staat ingesteld in je BIOS en of je lba32 wel of niet gebruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de bios, de hd op LBA en in LILO.CONF heb ik LBA32 aanstaan

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Wat altijd aan te raden is een losse /boot van 8MB helemaal aan het begin van je harddisk. Heeft mij hier nog nooit in de steek gelaten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een boot partitie aangemaakt met de installatie... De installatie is helemaal vlekkeloos verlopen... Nou heb ik als ik mijn HD door de bios automatisch laat detecteren, dat er CHS komt te staan... wat moet ik dan veranderen in de LILO.CONF?

Verwijderd

Als je Linux opnieuw hebt geinstalleerd, zou het gewoon moeten werken, met correct afgestelde LILO.

Wat bedoel je met "Er komt CHS te staan?"

Verwijderd

CHS staat voor Cylinders Heads Sectors.
Dat is een andere manier als LBA (Logical Block Adressing) om met grote schijven te werken.
De manier waarop de BIOS met je schijf omgaat is meestal de beste.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de server opstart, zie ik staan CHS Quantom Fireball SE 4.3 zoiets....

Verwijderd

Maar werkt het nou? :)

Goed, als je BIOS je HD niet met LBA aanspreekt dan moet je BIOS wel minder dan 1024 cylinders hebben ofzow, dat was vroeger een punt, tegenwoordig niet meer zo... er moet nog steeds wel e.e.a. over te vinden te zijn.
Maar als je BIOS met CHS ipv LBA werkt, zal dus die 'lba32' weg moeten uit /etc/lilo.conf.

Je voert toch wel telkens /sbin/lilo uit als je /etc/lilo.conf verandert, hoop ik? ( sjah, sorry als deze vraag als belediging voor uw intellect aankomt ;-) )
Pagina: 1