Toon posts:

Memory defect, en nieuw memory wordt niet gezien!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een jaar geleden kocht ik via het internet de volgende memorymodule:

SDR 256 pc133 OEM (Via/AMD)

De oude memory heb ik eruit gehaald.

voor mijn PC met daarin:

GA-7IXE (AMD 751/756 chipset) mainboard
AMD Athlon 700 Mhz
AGP geforce 1 kaart
SB LIVE
en nog wat andere kaartjes.

Met het oude geheugen: geen probleem. Met het nieuwe geheugen: ook geen probleem, echter onlangs ging het geheugen stuk en daar ik garantie had, heb ik de boel even opgestuurd. Geen probleem, een paar dagen later: Nieuw geheugen; een of ander b-merk maarja...

Ik dat erin plaatsen: niet werken. Zelfs de monitor werd niet meer aangestuurd...

Ik bellen en het geheugen teruggestuurd. Ik weer nieuwe, ander b-merk... weer niet werken. Weer teruggestuurd, nu kreeg ik Dane Elec 256 MB SDRAM PC133, maar ook dat WEER niet werken.

Ik bellen en wat gegevens van mijn mainboard toegemaild. Nu kreeg ik Dane Elec 256 MB SDRAM PC100 toegestuurd. Ik hoopvol, maar wederom NIETS!

Nu heb ik hier een willekeurig oud systeempje van een vriend staan (pII 233) en ik plaats zijn 32 MB even in mijn machine en dat werkt in één keer. Het nieuwe memory plaatste ik ook even in zijn machine en daar werkte het!?!?!? :? :?

Kan iemand mij hier SVP AUB misschien wat duidelijkheid in verschaffen, want ik ben het spoor volledig bijster...

alvast bedankt,

Snader

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

FF uitsluiten:

1) aan het geheugen ligt het niet
2) je mobo werkt wel met het geheugen van die vriend.

Wat zijn de specs van dat 32 MB reepje ?

Misschien is een BIOS upgrade de oplossing.

Verwijderd

Mischien ging niet je geheugen stuk maar je mobo, wat er precies kapot is weet ik natuurlijk niet maar ik denk dat je een nieuwe zou moeten kopen.

edit:

Fout gelezen, het geheugen van je vriend werkt wel dus een bios oplossing zou je probleem idd kunnen verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude 128 MB geheugen werkt ook perfect, echter weet ik niet wat daar de specificaties van zijn...

Ik heb overigens de laatste biosversie...

Dit geeft de mobo handleiding aan:

MEMORY
16MB to 768MB DRAM size
3 x 3.3V DIMM sockets
Supports 64/128/256 MB SDRAM DIMM module
Supports ECC type DIMM module (72bits)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Staat er niets over de snelheid ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee niets over de snelheid, maar het defecte memory, waar de ellende mee begon (SDR 256 pc133 OEM (Via/AMD)) werkte goed en is door de leverancier na terugsturen getest en inderdaad kaput verklaart...

Volgens de leverancier van mijn pc had ik pc100 memory nodig, maar was de pc133 downwards compatible en kon dus in mijn pc. Ik gewoon ergens de goedkoopste besteld en dat werkte dus... tot ie stuk ging...

Nu zit ik er over te denken om het geheugen dat ik nu heb aan een vriend te verkopen waarbij het wel werkt en zelf nieuwe te bestellen, maar dan ergens anders... kijk ik net bij Funprice.nl en dan valt mij het volgende op. Ik zie verschillende soorten geheugen, of in iedergeval benamingen... :

Kingston Memory DIMM 512 mb SDRAM PC133
PC-133 certified geheugen, ook te gebruiken op lagere snelheden (bijv. 100mhz of 66mhz). Kingston staat bekend om hun zeer betrouwbare merkgeheugen, ideaal voor gebruik in servers en workstations dus!

Memory Dimm 256 MB PC-133
Standaard OEM pc-133 geheugen, ook te gebruiken in pc-100 systemen.
A-Merk! Geschikt voor Pentium III, Celeron, en AMD Athlon, draait ook op 100mhz systemen.

...waarom zetten ze nu bij die tweede er specifiek bij dat het ook geschikt is voor een AMD Athlon en bij die andere niet!? :?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Misschien is er wel wat kapot om je mainbord. De memoru module van je vriensd is dat single sided en het andere geheugen double sided ?.
Het zou kunnen zijn dat je mobo geen double sided geheugen (meer) accepteert.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Doublesided? Singlesided? Zegt me niets... :?

Is dat als er aan twee kanten chippies zitten?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

Is je systeem overclocked ??? Zo ja, alles even terugzetten naar standaard en je zult zien dat het werkt als een zonnetje.

Als je systeem niet is overclocked zou ik richting moederbord gaan zoeken. Dus ondersteuning van Single/Doublesided modules (dus aan 1 kant chippies of aan 2 kanten chippies). Misschien is je geheugenbank kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet overclocked...

Met mijn oude geheugen werkt alles goed, dus alles lijkt heel te zijn. Nu ik lees over dat single/doublesided memory zie ik dat mijn oude geheugen Double sided is. Dat werkt dus. Ook de 32 mb van die vriend is double sided. Dat werkt ook. Alle nieuwe waren tot dusver Single sided. Die werkten allemaal niet....

Zou dat het kunnen zijn? Wat ik al zeg: met mijn oude 128 MB werkt mijn pc als een zonnetje... tja, in totaal wat langzamer ja.... maar hij doet het wel!
Pagina: 1