PR440FX onboard UW SCSI + Amiraid 1200

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46
Ik heb hier een (toekomstige) webserver..

Dual Pentium Pro 200 / 512kb / 128Mb

Moederbord dat erin zit is een Intel PR440FX
Dit moederbord heeft (oa) UW-SCSI onboard, Adaptec 7880 chipset

Nu wil er een SCSI RAID array ophangen. Hiervoor heb ik een Amiraid 1200 (428-series, 16Mb) en een 3-tal 4 Gb 7200rpm harddisks (RAID 5).

Moederbord heeft de nieuwste bios erop.
De raidkaart (had) een oudere bios. Dit ging prima, kast bootte prima enz.
Alleen.. zowel slackware als redhat snapten de array/drives niet.

Aangezien de bios op de raidcontroller erg oud was (1997) heb ik 'm geupdated naar de nieuwste versie.

Echter, nu wil ie niet meer booten. Vermoedelijk door een conflict met de onboard SCSI kaart.
Ook een ander PCI slot bied geen oplossing.

De bios van de onboard kaart is ook oud, (1997 dacht ik, v1.25)
Van de Adaptec2940 is inmiddels 2.2 uit.. dus die geprobeerd te updaten. Maar ja,
dat wil natuurlijk niet, omdat de kaart onboard zit.
Intel (mobo maker) bied geen nieuwere bios, dus op die manier kan ik 'm ook niet updaten.

onboard SCSI uitschakelen ook geen oplossing: Zowel in de bios als in de manuals (jumersettings) lijkt dit gewoon onmogelijk.

Dus graag suggesties... Hoe update ik mn onboard scsi kaart? of, ook prima, hoe zet ik 'm uit? (ik gebruik toch alleen maar de raid kaart)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Meestal kan je onboard apparaten via een jumper of via de BIOS geheel uitzetten.

Senile! Senile Oekaki

• DJSmiley
_bas_ schreef op 21 september 2002 @ 22:23:
Meestal kan je onboard apparaten via een jumper of via de BIOS geheel uitzetten.
DJSmiley schreef op 21 september 2002 @ 16:23:
...
onboard SCSI uitschakelen ook geen oplossing: Zowel in de bios als in de manuals (jumersettings) lijkt dit gewoon onmogelijk.

Dus graag suggesties... Hoe update ik mn onboard scsi kaart? of, ook prima, hoe zet ik 'm uit? (ik gebruik toch alleen maar de raid kaart)
dusse.. :z :z

dat leek me dus ook de oplossing, maar ja, vind maar eens WAAR... heb halve dag gezocht/googled.. no-go dus

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
denk inderdaad dat het disablen van die onboard scsi kaart niet gaat lukken
quote van de intel site:

....Disabling On-board Features If you don't need the Intel PR440FX Motherboard integrated features, you can disable the on-board audio. The on-board LAN and SCSI cannot be disabled."

helaas,

mischien dat je de kaart letterlijk zou kunnen disablen? (met soldeerbout erafhalen...) toegegeven het brengt risico's met zich mee maar toch

A wise man's life is based around fuck you

• DJSmiley
zwelgje schreef op 22 september 2002 @ 09:52:
denk inderdaad dat het disablen van die onboard scsi kaart niet gaat lukken
quote van de intel site:

....Disabling On-board Features If you don't need the Intel PR440FX Motherboard integrated features, you can disable the on-board audio. The on-board LAN and SCSI cannot be disabled."

helaas,

mischien dat je de kaart letterlijk zou kunnen disablen? (met soldeerbout erafhalen...) toegegeven het brengt risico's met zich mee maar toch
mm.. die quote had ik nog niet gevonden, ben ik iig iets verder..

Soldeerbout heb ik geen angst voor, dus die gaat er wat mij betreft zo op...
maar ja, moet ik wel weten WAT ik eraf moet solderen..

In 't verleden ooit een keer gedaan met een ATA66 kaart, die had ook oorlog met een scsi krt (pc wou niet meer van scsi booten, zag de ATA66 krt als primaire schijf.
Toen succesvol een 2-tal printsporen onderbroken, en de bios deed 't niet meer (rest nog wel), en probleem opgelost.

Maar ja... nu dus ff pinouts zoeken van mn mobo-chips.

Iemand enig idee of het simpel een lijntje van de 7880 chip betreft??

Ik vlieg zo wel ff naar adaptec docs omtrend die chip