Toon posts:

Kloksnelheid en FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik vat er ff de balle niet meer van, op mijn mamaplank kan ik met jumpertjes instellen 100Mhz, 133Mhz en 166Mhz, ik dump er een AMD Athlon+ XP 2200 in, nou haal ik uit het boekie dat bij die frequenties de volgende snelheden DDR horen: 100-->200 133-->266 166-->333 Ik zet er 266 in, zou ik hem dan op 133 moeten zetten? En waar slaat die waarde op, de FSB van een Athlon is toch 266 (Dus toch die 266????) Maar wat als je een DDR van 333 Mhz erin zet met een Athlon van 266?????

Kortom, leg er eens wat over uit, ik heb net de complete Athlon handleiding door zitten spitten, weet alles van alle spanningen, maar dit kon ik er niet uithalen, terwijl de vraag toch niet zo moeilijk is eigenlijk.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees ff de FAQ, staat een hoop in hierover :z

Ff kort:

Er lopen op een mobo allerlei dingen op allerlei verschillende snelheden. Soms lopen dingen gelijk (synchroon), soms niet (asynchroon).

De belangrijkste:
- FSB: verbindt CPU en northbridge van de chipest. Dit is wat je met de jumper instelt. Die hoort bij een AXP op 133MHz te staan (al kun je OCen natuurlijk) :z
- Geheugenbus: verbindt DIMMs en northbridge van de chipset. Deze kan synchroon zijn (dus draait even snel als de FSB) of asynchroon (draait op een andere snelheid) bij AXP (P4 is per definitie asynch door de rare quad-pumped FSB). Dit moet je dus op 166MHz instellen als je DDR-333 hebt.

Lees ipv de Athlon handleiding liever de datasheet van je chipset door, de KT333 als ik je specs mag geloven. Daar staat zat uitgelelgd over die bussen.

Algemene tip mbt de keuze synchroon/asynchroon:

Kan ALLEEN synchroon:
P3 Intel chipset (i440BX & co) muv de i810
AMD K7 chipset (AMD 750, 760 en 760MP(X))

Kan synchroon en asynchroon, maar synchroon is meestal toch sneller (de asynch latency is te hoog):
i810
SiS 6xx & 7xx

Kan synch & asynch, asynch aan te raden:
Alle Via chipsets :)

Kan alleen asynch:
Alle P4 chipsets

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Keesjes, wel eens van DDR gehoord, Double Data Rate? Als iets op DDR266 draait, draait het in feite op 133MHz maar omdat er per klokslag zowel op de op- als neergaande klokflank data wordt getransporteerd i.p.v. op alleen de opgaande klokflank is het effectief 266'MHz' (want twee maal zoveel data). Dit geldt ook voor alle andere waardes. Verder lees verhaal hier boven en maak eens gebruik van de zoek ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.