Wat is "emphasis"ook al weer?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
Ik stop een cdtje in mijn cd speler (oude Luxman DZ 03)
Een nogal oude cd, de derde symphonie van Mahler, gemaakt in 1986, door DENON (jawel). Als ik die cd dus afspeel gaat de "emphasis" aanduiding aan op het display. Nu weet ik dat het een niet al te succesvolle manier was om het geluid te verbeteren, maar hebben jullie misschien een beter uitleg, of een linkje daarnaar? Is zo'n cd ook op een modernere cdspeler af te spelen? (zonder dat het ineens anders klinkt) (ik hoor trouwens geen /weinig verschil met mijn dvdspeler)
De gebruiksaanwijzing maakt mij niet wijzer, en zoeken lukt momenteel ook niet echt, "emphasis" is nou niet bepaald een "googlewhacker"....

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

emphasis zorgt ervoor de een bepaald frequentiegebied een extra duwtje krijgt, waardoor (vooral in het hoog) verbeteringen theoretisch behaald kunnen worden. (emphasis = nadruk).

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
aha, bedankt, het wordt trouwens niet meegekopieerd, als ik de cd met Exact Audio Copy uitlees, en het image met nero brand.

Atari portfolio Dos 2.11

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Volgens mij is het net als met Dolby voor cassetterecorders een manier van ruisonderdrukking. Tijdens mastering wordt idd het hoog iets extra versterkt (pre-emphasis) om tijdens het afspelen dat hoog weer terug te brengen en daarmee ook een beetje hoogfrequente ruis.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Klopt helemaal van TheLemon zegt, ditzelfde princiepe word ook bij de Radio toegepast.
In een FM Zender zit pre-emphasis, in je tuner een de-emphasis.
Stel dat je een tuner of cd speler zonder de-emphasis hebt (die bestaan niet, dus maak je niet ongerust) dan is het hogere gedeeelte van geluid dus veel harder dan de rest, het klinkt dan nergens naar.

Afijn, pre- en de-emphasis komt de kwaliteit van het geluid dus ten goede... bij CD en radio.

Alles kan stuk.