Toon posts:

[LCD] aansturen mbv shiftregisters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een

Four Character 5.0 mm
(0.2 inch) Smart
5 x 7 Alphanumeric Displays
serinummer: HLDG-2416 9249

(voor meer specifiacties zie datasheet)

Van dit display heb ik 2 stuks. Natuurlijk wil ik die graag gaan gebruiken.

Probleem: Als ik de datasheet goed begrijp heb ik 16 programmeerbare (of instelbare) lijnen nodig. En voor zover ik weet heeft de LPT poort er maar 12,.......
Daarnaast heb ik ook al een printer aan mijn LPT dus dat zou nog extra gedoe geven als ik bv die displays wil kunnen door lussen naar mijn printer.

Toen hoorde ik van het bestaan van shiftregister (of schuifregisters geloof ik?).
Ik weet ongeveer hoe deze chips werken, (serieel signaal wordt omgezet in parallel signaal)

Nu mijn vraag: Welke chip kan ik daar het best voor gebruiken?

Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar ik weet niet wat als die specificaties betekenen.

Ik ben op www.futurlec.com geweest (daar ga ik nog meer bestellen) en heb daar (min of meer) op goed geluk een chip uitgezocht (nog niet daadwerkelijk besteld).
Het is de
74164
8-bit Serial Shift Register
Als ik alles goed begrijp kun je die registers achter elkaar hangen, waardoor ik als ik er 2 gebruik, 16 bit heb,.. dus genoeg voor 1 display,.. 4 zou dus moeten werken voor 2 displays.

Klopt dit?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het idee van een schuifregister gebruiken klopt idd. Zoiets heeft meestal een klok-, data- en soms ook latchingang -> 3 touwtjes -> is prima via de serieele poort te doen dus je paralelle poort hoef je niet op te geven. Ik zou echter wel in plaats van de 74164 (wat alleen maar een schuifregister is) een 4094 ofzo pakken, die heeft ook nog een latch achter de uitgangen staan wat inhoud dat je datalijnen niet gaan veranderen als je nieuwe data in je register klokt. Voor de rest heb je er inderdaad 2 nodig per display, maar als je het slim aanpakt kan je beide displays zo aan elkaar vastknopen dat je maar 3 of zelfs maar 2 schuifregisters nodig hebt voor het geheel :9

Ik heb niet echt tijd om verder te kijken, ik kom later wel es terug om te kijken hoe het met dit topic staat O-)

Mooie displaytjes trouwens B-)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 21 september 2002 @ 15:38:

[...] soms ook latchingang -> 3 touwtjes -> is prima via [...]
:?
[...]die heeft ook nog een latch achter de uitgangen staan wat inhoud dat je datalijnen niet gaan veranderen als je nieuwe data in je register klokt[...]
Dat wil dus zeggen dat ik eerst alle nieuwe data geef, terwijl de uitgangen het zelfde blijven, en dan als alles erin zit dan pas maakt de chip zijn uitgangen hoog/laag volgens het patroon dat er net is ingepomt?
[...] Voor de rest heb je er inderdaad 2 nodig per display, maar als je het slim aanpakt kan je beide displays zo aan elkaar vastknopen dat je maar 3 of zelfs maar 2 schuifregisters nodig hebt voor het geheel :9
Das handig,.. ik zal daar es over nadenken over hoe dat moet,.. aan de andere kant,.. die registers zijn niet echt duur (diegene van mijn eerste post $0.30) dus daar hoef ik het niet om te laten :*)
Ik heb niet echt tijd om verder te kijken, ik kom later wel es terug om te kijken hoe het met dit topic staat O-)
Mooie displaytjes trouwens B-)
Anyway thanks :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2002 16:05 . Reden: Foutje ]

Verwijderd

Topicstarter
By the way: ik zie net op futurlec dat die 4097 maar $0.45 kost. dus net als met die van $0.30, aantal maakt niet uit, kwa kosten,.. wel kwa ruimte inname natuurlijk

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 15:56:

[Latchingang, serieele klok en data]

[...]

:?
Nou, samen zijn dat dus 3 draadjes die je vanuit de PC moet besturen.
Dat wil dus zeggen dat ik eerst alle nieuwe data geef, terwijl de uitgangen het zelfde blijven, en dan als alles erin zit dan pas maakt de chip zijn uitgangen hoog/laag volgens het patroon dat er net is ingepomt?
P'sies. En het feit dat alle data erin zit geef je aan met die latchingang.
Das handig,.. ik zal daar es over nadenken over hoe dat moet,.. aan de andere kant,.. die registers zijn niet echt duur (diegene van mijn eerste post $0.30) dus daar hoef ik het niet om te laten :*)
Mja, maar het is AFAIK programmatechnisch handiger om het maar met 2 of 3 van die dingen te doen.
Anyway thanks :)
You're welcome. Kan ik weer es mijn enorme :X electronicakennis displayen :+

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
AFAIK :?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 21:12
"As Far As I Know" oftewel "voor zover ik weet"

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Pagina: 1