[mandrake] n00b wil unzippen

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• Xiric
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dit is mn eerste keer dak met linux werk maar ooit meotje eerste keer zijn ik heb internet aan de praat gekregen na veel moeite maar komt het 2e probleem het unzippen van files
in de FAQ staat dit : Let wel goed op dat .tgz niets anders is dan een .tar.gz file (ook wel tarball genoemd, een soort ZIP file zeg maar) en zodoende kan het net zo goed een source tarball zijn in plaats van een Slackware package!

nou daar snap ik de balle van

ik heb 2 .tar.gz files 1 voor msn in linux en 1 voor irc (bitchX) in linux
die wil ik installeren maar hij kan ze dus niet openen ik snap dat het net als .zip werkt maar welk proggie kan ik het beste gebruiken en waar is die te downloaden

alvast bedankt

Smile !!!

Verwijderd

een tar.gz file kun je 'uitpakken' door in een console 'tar xzvf filenaam.tar.gz' te tikken... meestal onstaat er dan een directory met dezelfde naam als de tar.gz file, waarin alle files staan...

:)

• Xiric
  • Niet online
geeft ie fout maar er moet tog wel betere optie zijn dan telkens dat intikken

Smile !!!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

als je die programma's wilt instaleren is het leuk om te compilen van de source maar als je tegen te veel problemen aan loopt, zou ik op zoek gaan naar rpm bestanden zijn makkelijk te instaleren en meestal makkelijker voor een newbie :D

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 20:47

JJJ

Xiric, het lijkt me duidelijk door jouw topics dat jij maar beter bij windows kan blijven.

Ja, misschien is dit een flame :{, ik word nogal moe van dit soort figuren die willen click 'n playen

Verwijderd

Xiric schreef op 21 september 2002 @ 14:40:
geeft ie fout maar er moet tog wel betere optie zijn dan telkens dat intikken
een fout? wat voor fout? :?

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 20:22
welke foutmelding wordt er gegeven?

en een kleine tip: als je echt een beginnende linuxer bent zou ik eerder X-Chat kiezen dan bitchX om te chatten... bitchX heeft namelijk zijn naam niet gestolen als het aankomt op moeilijkheid bij beginnende linuxers :D

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Xiric
  • Niet online
JJJ schreef op 21 september 2002 @ 14:43:
Xiric, het lijkt me duidelijk door jouw topics dat jij maar beter bij windows kan blijven.

Ja, misschien is dit een flame :{, ik word nogal moe van dit soort figuren die willen click 'n playen
jij moet helemaal je smeol dicht houden
iedereen moet eens beginnen jij ook

doe ICT opleiding en ben beetje ziek van windows dus dacht probeer linux es
en waarom zit je dan nog hier als je geen antwoord wil geven dit is een forum vor problemen n00b of niet dat moet je gewoon respecteren

Smile !!!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:47

bloasfist

Slot-A Crew

Xiric schreef op 21 september 2002 @ 14:46:
[...]

iedereen moet eens beginnen jij ook

doe ICT opleiding en ben beetje ziek van windows dus dacht probeer linux es
en waarom zit je dan nog hier als je geen antwoord wil geven dit is een forum vor problemen n00b of niet dat moet je gewoon respecteren
Kon het niet meer met je eens zijn....

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jij moet helemaal je smeol dicht houden
Foei, wat een taal.... :/
dit is een forum vor problemen
Oh ja?

Sinds wanneer zijn wij je helpdesk?

Het is heel eenvoudig, je mag heus wel wat moeite doen om je zelf de kennis bij te brengen, d'r zijn faqs en HOWTO's genoeg te vinden.
Als je nog niet de basics van een OS kent zul je jezelf dat aan moeten leren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Xiric
  • Niet online
konquer gevonden en die kan het wel openen

en zoals ik zij wat in faq staat kwam ik niet uit en mag je mij nu vertellen waar dit forum wel voor dient als het niet voor problemen is ?

Smile !!!

Verwijderd

Xiric schreef op 21 september 2002 @ 15:16:
konquer gevonden en die kan het wel openen

en zoals ik zij wat in faq staat kwam ik niet uit en mag je mij nu vertellen waar dit forum wel voor dient als het niet voor problemen is ?
dit forum is inderdaad (o.a) voor het voorleggen van vragen / problemen aan andere tweakers... maar het is niet de bedoeling dat GoT een 'helpdesk forum' wordt en dat dus continu dit soort beginnersvraagjes beantwoord moeten worden die je op een paar honderd websites (lees: google) terug kunt vinden...

zelf een beetje meer moeite doen mag ook wel... :P

Verwijderd

Het is idd een forum voor problemen, geen forum die als handleiding bedoeld is, daar heb je FAQ's, HOWTO's ed voor.
een vraag als 'hoe pak ik een tar.gz uit' is GEEN probleem, das een vraag die in zo'n beetje ELKE installatie README staat uitgelegd.
Om dan toch maar een antwoord te geven, je kan een .gz uitpakken met 'gunzip', en een .tar met, jaja, 'tar'.
Zie 'man gunzip' en 'man tar'
en daarnaast kan je een tar.gz of een tar.bz2 met 1 tar commando uitpakken, tar zxvf en tar yxvf respectievelijk.

Daarnaast, als je het al erg vind om elke keer die 7 letters in te typen zou ik idd maar niet aan linux beginnen, zeker niet als je met tar al niet weet waar je de documentatie ervan kan vinden.

Verwijderd

Als je een linux beginneling bent moet je eerst wat boeken lezen oid, want dat helpt echt onwijs veel...na een tijdje begint het wel vervelend te worden als je telkens weer een vraag moet stellen en anderen die telkens weer een vraag van dezelfde persoon zien...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
JJJ, dat is inderdaad nogal een flame, je kunt best iets met dezelfde strekking zeggen ('Linux is wel even wat anders dan Windows dus het zal wel ff wennen zijn als je het echt wil leren') zonder dat je direct hoeft te flamen.

Topicstarter, schelden wordt hier niet zo enorm gewaardeerd. Verder voldoet je topic nu aan verschillende factoren die tot een slotje gaan leiden:

1. Je stelt een vraag waarop je zeer makkelijk zelf het antwoord kunt vinden, ok je hebt weliswaar in de FAQ gekeken maar je intelligentie er nog niet al te veel tegenaan gegooid zo te zien.
2. Er wordt geflamed/gescholden
3. Je mag best wat meer moeite te doen om ff de domme typfouten uit je post te halen voor je 'm verstuurt (op zich een detail maar op een of andere manier geeft dat toch vaak een zeker mentaliteit aan van 'fix het even voor me ik ben er zelf te lam voor, zelfs om mijn probleem normaal/duidelijk te omschrijven'). Leestekens doen vaak ook wonderen voor de leesbaarheid btw.

Inhoudelijk: dat intypen gaat vele malen sneller dan met zo'n GUI-geheel prutsen hoor! Dat is wat veel Linux-gebruikers zullen zeggen, het is namelijk ook zo (als je er aan gewend bent). Als jij daar echter de pest aan hebt (en dat is je goed recht), dan kun je bv. Ark (K Archiving Tool) gebruiken, dat zit idd ook geintegreerd in Konqueror ja. Makkelijk he, Linux? Had je best zelf kunnen uitvinden...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 15:42:
[...]
en daarnaast kan je een tar.gz of een tar.bz2 met 1 tar commando uitpakken, tar zxvf en tar yxvf respectievelijk.
[...]
[mierenneukmodus]
Ik weet niet waarom Slackware die tar patch blijft verkrachten, maar voor de rest van de wereld is het tar jvxf om bzip2 files uit te pakken ;)
De kans dat de topicstarter Slackware gebruikt acht ik klein.
[/]

Correctieve toevoeging : er is een patch die 'y' ipv 'j' gebruikt, ik heb die ooit bij iemand gezien met Slackware vandaar dat ik dacht enz enz (topicstarter heeft hier niets aan, (aan GNU zelf ook niet maar dat terzijde)) , naar aanleiding van janjanjanssens post.

Verwijderd

Ik zie in Slackware-8.1 de y optie niet, de j optie wel :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Inderdaad is mij ook al tijden een raadsel waarom Slackware dat als enige anders heeft. Maar goed, dat is verder vrij irrelevant voor in dit topic :)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:36

harlekein

Creator Owner

Ik ben ook n00b@linux. Je moet inderdaad heel erg veel zelf doen, maar dat is juist het leuke. In het begin heel lastig allemaal. Ik loop tegen heel veel problemen aan en het ksot erg veel tijd en werk. Maar je hebt controle over het systeem ipv andersom.

De reactie van JJJ was overbodig, maar er zit wel wat in. Ik zit nog geen week met Linux en die vraag die jij stelt had ik de 2e dag al voor je kunnen beantwoorden. Ik heb bijna alles al via google kunnen vinden. Ik zit nog wel met wat problemen, maar ik vind dat je eerst wel wat tijd erin mag steken voor je een bericht post.

En dit forum is volgens mij ook voor bespreking van updates, delen van ervaring en nog veel meer dan alleen maar problemen oplossen. Anders was er niemand hier om te antwoorden. Tenzij puur helpdesken echt een hobby is van sommige mensen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Xiric, het probleem is dat dit nogal een beginnersvraag is die op veel plaatsen op het internet te vinden is. Er wordt hier van je verwacht dat je niet alleen zelf zoekt (dat heb je iig tot op zekere hoogte ook gedaan), maar ook dat je zelf probeert.
JJJ schreef op 21 september 2002 @ 14:43:

Ja, dat is idd een flame, en dat is hier dus niet de bedoeling :(
Reageer fatsoenlijk, of reageer niet. Ik wil zulke flames niet meer zien.

En daarvoor geldt dus precies hetzelfde!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.