Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 22:39:
Ow, sorry, ik dacht dat je dat wel deed. Feit is dat we, zoals ik probeerde duidelijk te maken, de richting waarin de tijd verloopt niet kunnen definieren a.h.v. onze herinneringen, aangezien die
per definitie in dezelfde richting verlopen
Ik vind het eerder gewoon zinloos op te spreken over een 'richting van de tijd'.

Ten eerste erken ik geen enkele noodzaak behalve logische noodzaak. Dat betekent dat er, behalve die logische noodzaak, geen enkele dwingende reden is dat iets gebeurt, omdat iets anders gebeurt.
Dit doet me sterk denken aan Hume's inductieprobleem. Immers, indien alleen logische noodzaak een ware noodzakelijkheid is, is bijna geen enkele fysische gebeurtenis noodzakelijk. Omdat ik aanneem dat je niet met Hume wil zeggen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat morgen de zon op gaat, ben ik wel benieuwd welke status jij fysische wetten geeft.
Maar los daarvan, veronderstelt een geloof in causaliteit een geloof in een Laplace-intellect, i.e. in de theoretische mogelijkheid om uit de huidige toestand van alle deeltjes in het heelal, alle volgend toestanden te berekenen. Of niet?
Nee, feitelijk niet. In de standaard quantummechanica (dus zonder verborgen variabelen) geldt zeker causaliteit. Dit is echter niet een gedetermineerd principe: fundamentele onzekerheden laten toe dat deze causaliteit verschillende uitkomsten produceert. Wanneer je causaliteit dus niet meer ziet als de klassieke causaliteit van Laplace, verdwijnt ook de noodzaak tot het aannemen van de theoretische mogelijkheid van een Laplace intellect.
Nee. logica is niet uitsluitend gebonden aan verzamelingenleer.
Sorry, dat probeerde ik niet te zeggen; ik probeerde te zeggen dat in ieder geval alle standaardlogica (propositielogica, predikatenlogica) volgens mij volledig definieerbaar is binnen het kader van verzamelingenleer. Voorbeeld: de implicatie A -> B is ook te schrijven als "Voor elke x geldt dat wanneer x in A, x in B", en dus "A in B". Natuurlijk is dit niet buitengewoon handig, en manipuleer je normaal strings van het formele systeem met behulp van de daarvoor geldende regels; het feit echter dat logica gezien
kan worden binnen het kader van de buitengewoon non-temporele verzamelingenleer lijkt mij te tonen dat logica niet per definitie temporeel is.
Dit 'zowel' drukt gelijktijdigheid uit, terwijl de relatie 'als...dan' een temporele opeenvolging impliceert. Laat me weten wanneer ik dit nader moet uitleggen.
Ik begrijp wel wat je bedoeld, ik ben het alleen niet met je eens dat dit de enige manier is om tegen logische relaties aan te kijken. Wanneer ik logica gebruik binnen de wiskunde zal ik het
nooit over iets als 'gelijktijdigheid' hebben - dat speelt geen rol binnen de wiskunde. Wanneer ik logica toepas op de wereld om mij heen, zal gelijktijdigheid wel een rol gaan spelen. Dat komt echter door de wereld om mij heen,
niet door de logica an sich.
Omdat, wanneer tijd discreet is, twee opelkaarvolgende maar ongerelateerde gebeurtenissen geen enkele informatie kunnen delen, dus ook niet die van opeenvolgendheid. Ergo, wanneer tijd discreet is zonder universele klok zijn alle gebeurtenissen op een bepaalde wijze aan elkaar gerelateerd. Dit vind ik lastig voor te stellen, en is ook fysisch problematisch denk ik
Er kan natuurlijk geen Universele klok zijn, want dat zou een causaliteit onder de causaliteit impliceren, en dat schiet niet op.

Een non-locale en holistische visie op de werkelijkheid is trouwens fysisch niet eens zo heel vreemd, maar ik weet daar verder te weinig vanaf om dit goed te kunnen beargumenteren. Als je het goed vind zou ik het 'probleem van een Universele klok' voorlopig aan de kant willen zetten als 'onopgelost, onder andere wegens te weinig kennis'.
Weet iemand een betere e-text van de Tractatus dan
deze?