[XP Netwerk] Kan client niet zien.

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
k heb twee windows XP computers (beide prof.) die door middel van een crosscable aan elkaar zitten. Het lukt mij niet om dit geavanceerde netwerk goed te configureren. Daarom heb ik dit laten doen door de windows xp automatische netwerk wizzard, en dat werkt bijna perfect.

Internet heb ik nameljk goed gedeeld. Nu wil ik echter ook bestanden delen (ik heb namelijk een brander gekocht en wil eens een back-up maken). Nu is het probleem dat hij geen computers in het netwerk ziet.

Pingen is ook een raar verhaal. Ik weet niet of dit iets verder richting de oplossing helpt, maar:

Ik heb nu de host ingesteld met ip 192.168.0.1 en de client dynamisch. De client krijgt dan als ip 192.168.0.201. Als ik op de client naar de host ping dan zegt hij dat hij naar ip 168.192.0.0 pingt, niet het goede ip dus. Als ik op de host naar de client ping pakt hij wel het goede ip, maar krijg je een timeout.

De connectie is echter wel goed, want in netwerkverbinden staat erbij: "Planet op HOST", en ik heb op de client ook contact met internet.

De firewall staat overigens uit. Ik weet alleen niet hoe ik de verificatie moet staan, moet dat aan of uit?

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zag in een andere post van je dat iemand je had aangeraden om een entry in je host-file te zetten, die zou ik eerst maar eens weghalen. Dat is nl niet nodig.
Kijk vervolgens eens met ipconfig op beide pc's naar het ipadres en probeer eens te pingen naar de juiste ipadressen, dat moet lukken, anders ga je ook geen files kunnen overzetten.

• Gaafy
Okay, ik heb die aanpassing weer verwijderd, en er twee vaste ip adressen van gemaakt (192.168.0.1 en ...0.2).

Dit heeft de volgende resultaten

- Mijn gedeelde internet verbinding doet het niet meer
- De computer wordt nog steeds niet gevonden
- Pingen gaat als een tierelier

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
gedeeld internet werkt met dynamische ip-adressen, dus het kan kloppen dat dat niet meer werkt. Ik zou dit weer terug zetten. Als je via start-uitvoeren gaat en \\computernaam invoert moet deze gevonden kunnen worden.

• Gaafy
En als hij die dan niet vindt en je wil hem toch vinden?

Verwijderd

Computer zien: NetBIOS over TCP/IP inschakelen

Verwijderd

sniper20 schreef op 21 september 2002 @ 19:05:
gedeeld internet werkt met dynamische ip-adressen, dus het kan kloppen dat dat niet meer werkt. Ik zou dit weer terug zetten. Als je via start-uitvoeren gaat en \\computernaam invoert moet deze gevonden kunnen worden.
Huh weet je zeker dat dit onder XP niet mogelijk is?
Volgens mij heb ik nl ooit wizard ICS gedraaid (XP kiest dan voor DHCP) en daarna toen alles werkte gewoon vaste IP's toegewezen?

Verwijderd

sniper20 schreef op 21 september 2002 @ 19:05:
Weet je zeker dat dit in XPniet werkt?
Volgens mij heb ik nl ooit wizard ICS gedraaid en daarna gewoon vaste IP's toegewezen...

• Gaafy
Okay, even de stand van zaken, ik heb nu weer DHCP, en dus weer internet.
Als ik een vast ip heb ziet hij de verbinding wel, maar in IE zegt hij van "heb geen contact met internet".

Nu heb ik NETBIOS over TCP-IP ingeschakeld. Pingen naar de host gaat nog steeds perfect, maar als ik \\host doe krijg ik: "Kan het netwerkpad niet vinden."

Zo lastig kan het allemaal toch niet zijn?

Verwijderd

check http://www.practicallynetworked.com/sharing/troubleshoot/ daar moet het antwoord te vinden zijn. good luck

• Gaafy
Hmm, daar heb ik wel wat aan:

" * Client for Microsoft Networks (CMN) - lets a computer access resources belonging to other computers on the network."

Dat moet je dus installeren, maar als ik dat installeer krijg ik op beide computers nogal een foutmelding. Het lukt mij dus niet om dit goed te installeren. Wat nu?

Verwijderd

uhm, zorg dat de netwerknaam gelijk is maar computernaamen verschillend. netbios moet wel ingeschakeld zijn voor je interne netwerk, maar niet naar buiten. En als het echt niet werkt dan kun je nog altijd sygate gebruiken

Op je hostcomputer MOET je een vast ipadres invullen. Uhm het kan ook zijn dat je dan ook handmatig de internetserver moet instellen. De client mag vast zijn, maar hoeft niet persee. Laterz en suc6

Verwijderd

Het is belangrijk dat de werkgroep op beide pc's dezelfde naam heeft (Systeemeigenschappen->computernaam)
De server krijgt 01 op het end en de client 02, de voorkeurs DNS server in de TCP/IP van de client moet weer verwijzen naar de server, 01 dus.
Op beide pc's de schijven delen, anders krijg je geen toegang.
Voor de internet verbinding gebruik ik Wingate, alles werkt lekker hier.
Succes

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:59
192.168.0.1 wordt door je NAT gebruikt. Kies deze dus niet.

Probeer het volgende: PC1> adapter crosscabel> 192.168.0.5 / 255.255.255.0
PC2> adapter crosscabel> 192.168.0.6 / 255.255.255.0

De adapters die je hebt gekozen voor je crosscable oplossing mogen geen firewall optie aangevinkt hebben.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Gaafy
wat is sygate?

De werkgroep is bij beide exact het zelfde en de computer naam is verschillend. Ik heb alle automatisch laten installen door de microsoft wizzard, en die geeft de host een ip met als nr. 192.168.0.1. Als ik dit verander kapt mijn internet verbinding ermee.

Ik maak mij meer zorgen over de "client voor microsoft netwerken". Installeren hiervan lukt niet, is dit wel nodig, want de wizzard installeerd het niet.

Verwijderd

Ik gebruik hem niet, zoals ik al zei gaat het met de instellingen hierboven vermeld en met Wingate voor de internetverbinding super, ik draai met 3 pc's via een hubje op 1 internetverbinding en kan naar alle pc's via alle pc's.
(Pc 3 heeft dan natuurlijk 0.3 op het end ;) )
Wingate kan je bestellen via http://wingate.deerfield.com en is de investering waard ( 2 jaar geleden heb ik er geloof ik iets van 99 gulden voor betaald, de Home versie)

Verwijderd

Ik maak mij meer zorgen over de "client voor microsoft netwerken". Installeren hiervan lukt niet, is dit wel nodig, want de wizzard installeerd het niet.
dan maar handmatig toevoegen: configuratiescherm -> netwerkverbindingen -> LAN verbinding -> toevoegen -> client -> Client voor Microsoft Netwerken

• Gaafy
Ratelratelratel:

"Kan het onderdeel niet toevoegen, fout 0x8....".

Waar is dit onderdeel voor, en kan je het ergens los downloaden, of staat het op de windows CD-ROM ofzo?

Verwijderd

check knowledgebase op microsoft.com, die fout zegt me zo nix.

• Gaafy
Ik kan niets vinden in de knowledgebase.
Kan iemand eens kijken of in zijn windows XP netwerk de client voor MS netwerken wel geinstalleerd is. Dan weet ik tenmiste zeker dat dit het probleem is.

Verwijderd

Gaafy schreef op 22 september 2002 @ 15:32:
Ik kan niets vinden in de knowledgebase.
Kan iemand eens kijken of in zijn windows XP netwerk de client voor MS netwerken wel geinstalleerd is. Dan weet ik tenmiste zeker dat dit het probleem is.
bij de systemen die ik laatst heb geinstalleerd wel. en die werkten perfect, dus...

edit:

maar ik werk absoluut zo min mogelijk (liefst niet) met wizards, misschien ligt daar het probleem?

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

Host :

192.168.0.1
client v MS netwerken
Bestands en printerdeling
Qos pakketplanner (niet vereist)
TCP/IP

(geen gateway, geen dns, vast ip)

Client :
192.168.0.2
client voor MS netwerken
Bastands en printerdeling
Qos-Pakketplanner
TCP/IP

(gateway : 192.168.0.1, prim DNS : 192.168.0.1)

Zo werkt het. Als ik thuis tijdelijk en andere pc aansluit, geef ik de nieuwe client een vast ip in DIE range, en zet gateway/dns goed

That's it :)

edit:

idd geen wizards gebruiken...heb die van Xp zelfs nog nooit gezien dacht ik :p

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

• Gaafy
Okay, maar dat is het probleem dus niet.
Het probleem zit hem erin dat het installeren van client voor MS netwerken niet lukt. Zie de ierboven genoemde fout. En dat op twee computers met exact de zelfde foutmelding.

Misschien moet ik windowsupdate maar eens bekijken ofzo.

Verwijderd

wat je kunt proberen is de LAN-verbinding (via het scherm Netwerkverbindingen) verwijderen en opnieuw booten. Windows zal dan de LAN-verbinding opnieuw aanmaken. Let op: je bent wel al je instellingen kwijt, maar met bovenstaande overzicht moet het gewoon lukken (i.e. zonder dynamic IP-adresses)
Pagina: 1