Kunnen 10 en 100 Mbit hubs samen werken ?

Pagina: 1
Acties:

• Hazel6
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07-2025

Hazel6

Was het maar mijn vader

Topicstarter
We hebben nu een 10 Mbit hub, maar kan ik daar een 100Mbit hub aan hangen en toch die 100Mbit halen voor de gebruiker op de 100Mbit hub ?? We hebben namelijk 10 en 100mbit netwerkkaartjes maar wil voor de 100mbit kaartjes een 100mbit hub kopen. Nog enige suggesties voor een goeie (niet te dure) 100mbit hub

Verwijderd

Als het een 10/100 mbit hub is kun je de 10 mbit hub gewoon op de uplink van de 100 mbit hub hangen.

• Hazel6
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07-2025

Hazel6

Was het maar mijn vader

Topicstarter
Maar gaan die PC op de 100mbit hub met 100mbit kaartje dan ook 100mbit ???

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je een dual-speed hub hebt zal elke poort zich configureren naar de haalbare snelheid van het apparaat daaraan. Je kunt een dual-speed hub via een UTP-kabeltje koppelen aan je bestaande 10 Mbps-hub, dat werkt ook.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

wanneer je zowel 10- als 100mbit kaarten wilt aansluiten en je zoveel mogelijk 100mbit wilt halen, moet je een switch hebben. het verschil tussen een switch en een dualspeed hub is dat op die laatste alle poorten evenveel mbit krijgen, nl. zoveel als de traagste aangesloten netwerkkaart 'kan hebben', en een switch kijkt naar alle poorten afzonderlijk (=intelligente hub)

lijkt mij dat een switch de enige oplossing is jouw geval, maar die is wel iets duurder dan een 10/100 hub...

• mvdejong

mvdejong

Sorry plop, helemaal fout, maar troost je, deze misvatting is net zo koppig als die over snelheden op SCSI-bussen !

Een dual-speed hub bestaat intern uit 2 hub-delen (vaak aparte printplaten), die via een bridge gekoppeld zijn. De poorten zijn op beide hub-delen aangesloten, met wat schakel- en detectie-spul per poort om te bepalen welk van de 2 hub-delen wordt gebruikt. 10 Mbps-stations en 100 Mbps-stations draaien elk op hun eigen snelheid.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02
Een switch is een apparaat die intern een routeringstabel heeft: op het moment dat een switch een bericht ontvangt voor PC 1, gaat het bericht alleen naar PC 1. Bij een HUB wordt het bericht alle poorten uitgestuurd, en mag de PC bepalen of het bericht wel of niet voor hem bestemd is. Switches en HUBS hebben dus niets met het schakelen tussen 10 en 100 Mbit te maken (zou wat moois zijn ook zeg, dan zou een 1Gb switch zomaar terug kunnen vallen naar 10Mb), alhoewel een heleboel switches dit uiteraard wel kunnen. Als dat het geval is, schakelt een switch altijd per poort om.

Een switching hub (of dual-speed hub) is een hub die kan schakelen tussen 10 en 100 Mbit. Of dit per poort gaat hangt van het merk en type hub af. Er zijn dus wel degelijk switchende hubs die alles in een keer terugschakelen naar 10Mbit op het moment dat er één 10Mbit NIC aan hangt. Het komt echter steeds minder voor (het is inderdaad niet zo erg handig...)

Een gewone HUB werkt altijd maar op een snelheid: 10 of 100 Mbit. Er zit geen spul in om te kunnen schakelen van de ene naar de andere snelheid, en ook kunnen ze [errorcorrection]geen[\errorcorrection] afzonderlijke poorten aansturen.

Kort en goed: Ja, als je nieuwe 100Mbit hub ook 10Mbit ondersteund kun je hem gewoon aansluiten. De PC's op de 100Mbit hub zullen hun gegevens dan (bij een moderne hub) ook met 100Mbit naar de hub sturen. Als je echter wilt communiceren met een PC op het 10Mbit segment, zal dit uiteraard wel vertraagd worden.

Als je gebruik maakt van een centrale server moet je deze in ieder geval aan het 100Mbit segment hangen (anders heeft een 100Mbit hub totaal geen zin).

Een switch gebruik je alleen maar als je echt optimaal gebruik wil maken van je netwerk (zonder collisions e.d.), maar daar je meestal alleen maar wat van merken bij hele drukbezette en/of grote netwerken. En ze zijn inderdaad wat duurder dan een hub.

(oeps, foutje nu pas gezien)

• bigtree
  • Laatst online: 07-07 11:51
Euh? Volgens mij heeft Plop het wel bij het rechte eind, maar fabrikanten zorgen wel voor wat naamsverwarring. Zo maakt Sitecom wel degelijk onderscheid tussen een dual-speed hub en een switch. Het verschil is dat op de switch per poort de snelheid aangegeven staat, terwijl de dual-speed hub maar 1 lampje heeft voor de snelheid. M.a.w. de dual-speed hub schakelt in zijn geheel tussen 10 en 100 mbit.
De switch is natuurlijk wat duurder. Maar wel nodig in dit geval.

Toedels,

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 22:48

riffey#4

aka Beever#4

Ik heb hier een fiit.com 8 poorts switch hub staan.
Die switcht per poort naar 10 of 100.
Uitgebreid getest op lanparties en zo.
10 mbit kaart stoort de communicatie tussen 2 100 mbit kaarten niet.
Per poort een ledje dat aangeeft of het 10/100 mbit is, een link/rx ledje en een half/full duplex ledje.
Kostte fl 250.

• Poltergeist
Zoals al gezegd: een switch is hier overkill. Een dual-speed (of switching) hub kun je gewoon gebruiken (maar dan blijkbaar niet een Sitecom)

Verwijderd

8 poorts dual Switch kost bij www.eynstein.nl F208 meen ik

• bigtree
Als je een 10 mbit hub op een 'gewone' 10/100 hub aansluit werkt die laatste alleen op 10mbit. De langzaamste aansluiting bepaalt de snelheid van de totale hub.
Je hebt echt een switching hub nodig, anders kun je nooit met 100 mbit tussen twee 10/100 kaarten werken.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Echter als je 300 piek over hebt dan is een simpele 8 poorts 10/100 switch de oplossing. Tuurlijk is het geen cisco maar voor kleine lannetjes ideaal

• Poltergeist
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je een 10 mbit hub op een 'gewone' 10/100 hub aansluit werkt die laatste alleen op 10mbit. De langzaamste aansluiting bepaalt de snelheid van de totale hub.
Je hebt echt een switching hub nodig, anders kun je nooit met 100 mbit tussen twee 10/100 kaarten werken.[/quote]Klopt, maar let wel op het verschil tussen een switch en een switching hub.

Verwijderd

oke, maar wat doet de 3com lan officeconnect 10/100 Mb eigenlijk. Die heb ik namelijk besteld, en ik zou het zonde vinden als mijn hele netwerk naar 10Mbit gaat door één ADSL-modem..

• bigtree
De lan officeconnect 10/100 is prima. Kun je per poort aflezen of hij op 10 of 100 staat. 100 kaarten onderling = 100mbit, verkeer van een 100 naar 10 = 10mbit.

Toedels

• Poltergeist
3com officeconnect hubs zijn switching hubs. Da's dus goed. Alhoewel er in de specificaties wordt gezegd dat ze verbonden kunnen worden met andere hubs, is het voor mij niet duidelijk of er een linkpoortje op zit, zodat ik niet weet of je een crossover kabel nodig hebt. Ik vermoed wel dat er een dergelijke poort op zit, omdat mijn (wat oudere, 3com 10 mbit hubs) ook een dergelijke poort hebben.

Verwijderd

Ik heb bij de Vobis! jawel de Vobis! een 5 poorts 10/100 mbit's hub van SiteCom gekocht voor 119 gulden, met uplink poort!

Niet slecht leek mij, ziet er nog goed uit ook en met magneetjes zodat je hem aan je pc kast kan plakken

• bigtree
Die doet het dus niet in dit geval. Als je daar een 10mbit apparaat op aansluit, kunnen alle apparaten alleen nog maar met 10 mbit met elkaar praten.
Vergelijk:
http://www.sitecom.nl/showproduct.asp?PID=69
en
http://www.sitecom.nl/showproduct.asp?PID=198

Verwijderd

"Een dual-speed hub bestaat intern uit 2 hub-delen (vaak aparte printplaten), die via een bridge gekoppeld zijn. De poorten zijn op beide hub-delen aangesloten, met wat schakel- en detectie-spul per poort om te bepalen welk van de 2 hub-delen wordt gebruikt."

dat is toch niet strijdig met wat ik zeg ? het is het 1 of het ander (10mbit of 100mbit), afhankelijk van de traagste aangesloten kaart.

• mvdejong

mvdejong

Ja, want per poort wordt besloten met welk van de 2 hub-delen contact wordt gemaakt. Een 10 Mbps-kaart wordt "doorgekoppeld" met de 10 Mbps hub-plaat, en een 100 Mbps-kaart met de 100 Mbps-plaat. Een LEDje geeft keurig aan op welke snelheid de poort wordt aangestuurd.

Ik heb al vaker mensen gewag horen maken van een dual-speed hub die "alles of niets" speelt op 100 Mbps-gebied, dus terugschakelt naar 10 Mbps zodra er ook maar een enkele 10 Mbps-client aanwezig is. Het lijkt me een zinloos apparaat (als je weet dat je nog 10 Mbps-kaarten moet aansturen ga je geen dure dual-speeder kopen), maar ik begin haast te denken dat ik hier iets mis. Kan iemand een merk/type ophoesten van zo'n compromisloze dual-speeder ?

Pagina: 1