Native XML scripting in ECMAScript ?

Pagina: 1
Acties:

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb zojuist op webgoeroe.net een nieuwsbericht geplaatst over native XML scripting. Ik denk dat veel mensen dit hier interessant (zouden moeten ;) ) vinden en omdat het nogal een vers begrip is, wijs ik jullie er graag even op :) .

Een kleine quote:
Native XML scripting is een uitbreiding van ECMAScript met een nieuw data type: XML en operatoren op dit data type. XML wordt hiermee een zogenaamde first-class citizen. Het werken met XML wordt hierdoor enorm vereenvoudigd.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze ontwikkeling!

(PS: dit is uiteraard geen ordinair reklame topic, maar bedoeld als serieuze inlichting en oproep tot discussie :) ).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Het verbaast mij nogal dat niemand dit kennelijk de moeite waard vindt? Ik zou het ook erg graag horen als je het juist helemaal niets vindt (en dan uiteraard ook waarom ;) ).

Misschien is het toch meer iets voor P&W?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

ik vindt het niets.
reden: ik hou me niet bezig met scripting op zulk hoog niveau...
reden: een 4 voor wiskunde als eindcijfer ;)

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

eh....ECMA scripting is toch de taal waar javascript en actionscript deel van uitmaken?

Verwijderd

Het lijkt me wel degelijk heel aardig, omdat het toch een beetje de betere dingen van XSLT en programmeertalenlijkt te combineren. Met bijvoorbeeld een DOM implementatie in een bepaalde programmertaal ben je vaak bezig met die lange DOM method en property namen om door een DOM tree te zoeken. Die namen zijn wel erg beschrijvend , maar het is toch ook een vrij omslachtige notatie vergeleken met zo'n path als in XSLT wordt gebruikt. Echter in XSLT zit je weer met tags die je overal omheen moet zetten.

Ja ik moet zeggen, het ziet er erg interessant uit, alhoewel ik nog niet helemaal zie hoe er bijvoorbeeld zou worden omgegaan met bijvoorbeeld entities en DTD's, wat in DOM scripting in ieder geval wel is verwerkt. En ik neem aan dat de klassen toch wel veel blijven lijken op de DOM klassen.

Het lijkt me een hele goede mix, van toch twee behoorlijk verschillende talen. Het lijkt me dat het erg snel kan worden opgepakt, zowel door diegenen die veel met XSLT werken, als diegenen die gebruik maken van het DOM. Wel moeten die taal volgens mij flink worden verbouwd om dit mogelijk te maken.

Op verzoek: W&G -> P&W

• mbravenboer
Cheatah: Het lijkt me een hele goede mix, van toch twee behoorlijk verschillende talen.
Ik merk dat er aardig wat verwarring is over native XML scripting ten opzichte van XSLT: in principe heeft het niets met elkaar te maken. De enige overeenkomst is dat je de syntax van XML kan gebruiken om XML te produceren. XSLT heeft een hele andere visie dan imperatieve talen (wat precies de reden is waarom veel mensen er moeite mee hebben).

In XSLT kan je gebruik maken van gewone XML om XML te produceren. Je kan echter ook gebruik van een DOM-achtige manier van werken met behulp van de element en attribute tags. In principe is de verkorte notatie gewoon een verkorte versie van de elemente/attribute notatie.

Dit zelfde geldt voor native XML scripting: de XML syntax kan je zien als een verkorte notatie voor het construeren en aanpassen van een DOM. Dit is de belangrijkste overeenkomst tussen de manier van werken in XSLT en native XML scripting: de manier van programmeren blijft volledig verschillende, zoals die nu ook volledig verschillend is.

Stel dat je bijvoorbeeld het volgende hebt:

code:
1
2
3
   Element e = new Element("body");
   e.add(new Element("br"));
   e.add(new Element("br"));

Dit zou je in verkorte notatie zo in XML op kunnen schrijven:

code:
1
   Element e = <body> <br/> br/> </body>

Dit ziet er heel anders uit, maar er staat in feite hetzelfde. Er is alleen een veel eenvoudigere syntax gekozen. Deze eenvoudige syntax kan echter gewoon omgezet worden in het construeren van onderdelen van een DOM zoals in het eerste stukje code.

Verwijderd

Maar hoe is de integratie met de XML file zelf? Of is dit gewoon een uitbreiding van het huidige JS die je (in een html pagina) kan gebruiken om simpel XML te genereren?
Want ik heb wel eens met JavaScript in een XSL pagina zitten te kloten, maar dat is echt rampzalig lelijk en nog MS-only ook :(. Als ze dat nou eens gingen aanpassen :). Of komt dat in XSL 2 :?

• mbravenboer
KoenM: Maar hoe is de integratie met de XML file zelf? Of is dit gewoon een uitbreiding van het huidige JS die je (in een html pagina) kan gebruiken om simpel XML te genereren?
Het heeft niets met een XML file te maken: het is JavaScript + ingebouwde data-structuren en operatoren voor XML. Het is dus gewoon een uitgebreidere versie van ECMAScript met XML als ingebouwd datatype. Net zoals er nu al ingebouwde data-structuren zijn voor arrays, records, ints en dergelijke.

Overigens is JavaScript minder verbonden met HTML dan je hier suggereert: juist ook buiten de browser zijn er aardige toepassingen.
Want ik heb wel eens met JavaScript in een XSL pagina zitten te kloten, maar dat is echt rampzalig lelijk en nog MS-only ook :(. Als ze dat nou eens gingen aanpassen :). Of komt dat in XSL 2 :?
De toepassing van XSLT is niet iets voor de XSLT standaard, maar meer voor JavaScript. Ik heb geen idee of er op dit gebied initiatieven zijn.

Verwijderd

mbravenboer schreef op 22 september 2002 @ 10:29:
Het heeft niets met een XML file te maken: het is JavaScript + ingebouwde data-structuren en operatoren voor XML. Het is dus gewoon een uitgebreidere versie van ECMAScript met XML als ingebouwd datatype. Net zoals er nu al ingebouwde data-structuren zijn voor arrays, records, ints en dergelijke.

Overigens is JavaScript minder verbonden met HTML dan je hier suggereert: juist ook buiten de browser zijn er aardige toepassingen.
Dat klopt, maar buiten HTML zou ik toch liever gebruik maken van 'echte' talen. Daar vind ik JS toch wel te beperkt voor.
mbravenboer schreef op 22 september 2002 @ 10:29:
De toepassing van XSLT is niet iets voor de XSLT standaard, maar meer voor JavaScript. Ik heb geen idee of er op dit gebied initiatieven zijn.
Toch zou het zeker een nuttige uitbreiding voor XSL(T) zijn. Een aantal problemen die nu niet mogelijk zijn met XSL zijn dan simpel op te lossen. Denk bijv. aan scheduling. Om bijv. te checken of een datum veld een datum van ná vandaag bevat moet je echt JS gebruiken. Terwijl dat opzich best wel handig is om in XSL te kunnen doen.
En de huidige manier is wel érg smerig ;(.
Pagina: 1