Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] relais laat pc rebooten

Pagina: 1
Acties:

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 10:29
Ik heb het pompje van mijn watercooling met een relais aangesloten op de voeding van de pc. Omdat ik deze relais al eerst in m'n baybus had gebruik zat ie nog aan een schakelaar. Deze heb ik toen maar doorgelust, waardoor beide standen van deze schakelaar (single throw dus) de relais aan schakelen.
Soms echter als ik (voor de gein, of omdat iemand er mee zit te klooien) overschakel van de ene naar de andere stand reboot m'n pc.

Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.b.j.baake/relais-schets.png

Die 220V lijn naar de relais heb ik in de voeding aangesloten op de power connector, dus nog voor het aan/uit knopje van de voeding, waardoor de relais dus eigenlijk altijd 220V krijgt (niet echt ideaal, maar dit was het makkelijkst solderen in die beperkte ruimte :))

Heeft iemand een idee wat er gebeurt waardoor m'n pc reboot? Stoort het schakelen van de relais de 12V lijn en hoef ik er dus alleen een diode tussen te gooien ofzo, of is het meer?

Verwijderd

uhm tja???

wat ik doe is een relais(12) op een 12 volt stekker (waar je normaal een hd en/of cdrom aan heb hangen)aansluiten die mijn waterpomp aan schakelt als er stroom op mijn moederbord komt die water pomp wordt weer apart gevoed door 230v

dus pc aan 12 krijgt spanning schakkelt relais aan die stroom door laat naar water pomp

:)

• Raafz0r
In feite is dat ook de betere oplossing, maar ik ben zeg maar verder gegaan met wat er al lag, en dat was een baybus met 2 uitbouwdoosjes, waarvan 1 met relais er in. Beide doosjes krijgen een 12V en 3 signaallijnen (0V of 5V).

Maarja, ik wil graag weten waarom ie reboot. Ik kan altijd nog gewoon continu de relais 12V geven. En zo een groot probleem is het ook weer niet, aangezien ik dat knopje gewoon niet omzet :). Eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid dus.

Verwijderd

ik denk meer dat er een vonk overslaat (aanslaan van relais) en dat dat een soort kortsluiting maakt waardoor de voeding even kortsluit en dat het moederbord even geen stroom krijg waardoor hij zich reset (reboot)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Dat heet inductie

pak de spoel aansuitingen van het relais maar eens vast als je hem uitschakeld ,dan voel je een korte tik

met die hoogspannings pieken is de computer echt niet blij
een diode over de spoel van het relais zal het probleem oplossen

(naar de plus wijzend, dus niet in doorlaat richting want dan maak je kortsluiting)

Repareren doe je zo.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

idd effe blusdiode eroverheen en dan moet het probleem weg zijn (witte randje aan de plus)

beste is een 1n4007 deze kan de meeste spanning hebben ......

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Sine schreef op 21 september 2002 @ 03:02:

dus niet in doorlaat richting want dan maak je kortsluiting......
en niet te vergeten rook :P

• Raafz0r
Dus een diode tussen de +12V en Gnd? Met het witte randje naar de +12V ?

Verwijderd

Raafz0r schreef op 22 september 2002 @ 01:17:
Dus een diode tussen de +12V en Gnd? Met het witte randje naar de +12V ?
tussen de 2 polen van het relais ja, het witte randje wijst naar de postiefe pool van het relais.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ff een diode voor de terugslag van de relais.. omdat het een spoel is, gaat er na het uitschalen een stroon terug voor de kabel. en gaat inslaan op je voeding, kan je voeding zelfs van kapot gaan!.. dus diode tussen de gnd en de 12V.. normaal in sper dus..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 22 september 2002 @ 10:15:
ff een diode voor de terugslag van de relais.. omdat het een spoel is, gaat er na het uitschalen een stroon terug voor de kabel. en gaat inslaan op je voeding, kan je voeding zelfs van kapot gaan!.. dus diode tussen de gnd en de 12V.. normaal in sper dus..
is dat zo? :>
Pagina: 1