Toon posts:

CAS, Page-Mode, e.d. -> Random CRASH

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik beginnen met linken naar een topic ergens anders op GoT waar het verhaal begint: [rml]rodericks in "[ XP] lange tijd random reboots (BSOD) ?"[/rml]

Kort geschetst: mijn AMD Athlon XP 2100+ pc met Windows XP SP1 (zie verder de link hierboven) BSOD's op random tijden. Soms om de twee weken, soms 2x per dag.

Zeer waarschijnlijk is het geheugen het probleem.

Memtest-86 geeft 3 passes (daarna geloofde ik het wel). Toen ik:
DRAM Page-Mode in de bios op disabled heb gezet, was het probleem (waarschijnlijk) verholpen.

Maar nu is m'n pc wel 2x zo traag. DVD2Avi (waarbij ik altijd een crash kreeg en nu ineens niet, door page-mode) geeft nu 11 min. ipv ~4 minuten aan....

Wat is nou eigenlijk DRAM page-mode en zou ik dit probleem niet anders kunnen oplossen? (Nogmaals zie voor meer info: [rml]rodericks in "[ XP] lange tijd random reboots (BSOD) ?"[/rml]).

Bedankt!

... *edit* tot zover het idee van page-mode: de 2e test gaf toch nog een BSOD. Het is dus niet de page-mode setting... hooguit biedt deze 'uitstel van de BSOD'... :(

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Voor meer info over geheugen kan je hier terecht.

Ik heb je verhaal op die pagina gelezen. Ik denk dat het of je temps zijn van de XP, of de settings van je geheugen. Kan je de temperatuur van je XP2100+ uitlezen? En probeer de settings van je geheugen zo laag mogelijk te zetten:

DRAM Timing by SPD: Disabled
DRAM Clock: 133mhz
SDRAM Cycle Length: 2):
Bank Interleave: Disabled
DRAM PreChrg to Act CMD: 3T
DRAM Act to PreChrg CMD: 6T
DRAM Active to CMD: 3T
DRAM Page-Mode: Disabled
Memory Hole: Disabled

Probeer het zo eens. Als je optie twee op 100MHz kan zetten, zou ik dat zeker ook proberen. Probeer het dus eens :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply silentsnow. Ik heb de settings die je aangeeft eigenlijk allemaal geprobeerd, dit mocht helaas niet helpen.

Kan de DRAM clock op 100mhz zetten maar dan draait alles langzamer dus ook m'n processor.... hoop niet dat dit uiteindelijk de oplossing zal zijn dat zou een beetje jammer zijn ;-) maar zal het zeker testen.

De CPU is (volgens de bios) zo'n 57 graden. Dit leek me wat warm, maar er is me verteld dat dit bij athlon xp's normaal zou zijn. Of het optimaal is weet ik niet.. maar het zou correct moeten functioneren... is me verteld.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 02:13:
Bedankt voor de reply silentsnow. Ik heb de settings die je aangeeft eigenlijk allemaal geprobeerd, dit mocht helaas niet helpen.

Kan de DRAM clock op 100mhz zetten maar dan draait alles langzamer dus ook m'n processor.... hoop niet dat dit uiteindelijk de oplossing zal zijn dat zou een beetje jammer zijn ;-) maar zal het zeker testen.

De CPU is (volgens de bios) zo'n 57 graden. Dit leek me wat warm, maar er is me verteld dat dit bij athlon xp's normaal zou zijn. Of het optimaal is weet ik niet.. maar het zou correct moeten functioneren... is me verteld.
57 graden is aan de hete kant. Misschien dat je processor tijdens gebruik in windows heter word. Dat kan heel goed de oorzaak zijn. Probeer eens met een programma in windows je temperatuur uit te lezen. MBM is een goed programma. Ja kan dan zien hoe heet je processor als je in windows zit. Probeer eens je processor te stressen, en onder het stressen je temperatuur uit te lezen.

Kan je hier downloaden : http://pw1.netcom.com/~hjsmith/Pi/Super_Pi.html

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, zal dit zeker proberen. Een BSOD zou dus een gevolg kunnen zijn van een te hete processor blijkt hieruit (dat wist ik niet).

Ik ga dit nu eerst bekijken (processor warmte) en vervolgens probeer ik m'n DRAM clock op 100mhz ipv 133mhz te zetten.... ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow: ik heb MBM geinstalleerd en deze gaf na booten 57 graden aan bij m'n processor (op de teller in het rood). De fan speed was 5192 (beetje in het rood op de teller).

SuperPI liep vast (error report van xp) 2 min. na het vinden van de initial value oid.
DVD2Avi heb ik 3x uitgevoerd (normaal bij 1x al BSOD) en de 3e keer stond m'n cpu op 59 graden toen ik een BSOD kreeg (0x0000008E : win32k.sys).

Zal nu nog even 100mhz ipv 133 testen ...

Verwijderd

Ik wilde eventjes reageren op dit topic, ik heb 8 maanden gezocht naar het probleem 'irq is less or not equal' en spontane blauwe schermen en resets!

Ik heb alle kaarten erin en eruit gehad en verwisseld,
drivers geupdate, uiteindelijk alle spullen vervangen tot de voeding toe!

Waar blijkt het nu aan te liggen!!!!:

Aan de stroomtoevoer!! Ik moet m'n pc op een enkel stopcontact aansluiten wat geaard is en dat zijn alle problemen weg. Als dat geen oplossing is kun je ook nog een ups(noodvoeding) aanschaffen, die kosten een eurotje of 115 en die stabiliseren de stroomtoevoer. Ik heb dit probleem gehad met 2 pc's op 2 verschillende lokaties en heb er nog nooit 1 ding over gelezen ergens ter wereld op het internet, terwijl ik echt alle forums, newsgroups en websites heb afgezocht!

Ik hoop hiermee diegene te kunnen helpen eventueel die ook constant deze problemen hebben. Het lijkt ook alleen voor te komen bij nieuwe pc's de oudere bijv. een athlon 1ghz die ik hiervoor had, had er geen last van.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik verwacht dat er een hoop mensen hiermee geholpen zij, ik hoor namelijk van meer kanten dat ze dit soort problemen hebben en er met geen mogelijkhied achter kunnen komen wat het is.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Hey pancho, dank voor dit bericht!
Vraag me nu af: ik heb hier nog aan gedacht en toevallig 3 dagen geleden m'n stopcontactje geaard. Er zit nu een goede kwaliteits contactdoos achter en hier sluit ik m'n PC, monitor, subwoofer, printer, modem en hub op aan. Televisie/video/etc. zitten op het andere (ook geaard) stopcontact achter een lowbudget contactdoos.

Is dit voldoende? Of bedoel je dat ik echt -puur en alleen- m'n PC-kast-stroomkabel in 1 stopcontact moet doen, en de rest op een contactdoos ?

B.v.d.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update: het probleem is over (?).

Ik heb de rest van de post al staan onder de volgende link: [rml]rodericks in "[ XP] lange tijd random reboots (BSOD) ?"[/rml] (zie onderaan, 'laatste update').

Het probleem lijkt te zijn opgelost ! Maar waar ligt het nu aan ?

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 23 september 2002 @ 01:14:
Laatste update: het probleem is over (?).

Ik heb de rest van de post al staan onder de volgende link: [rml]rodericks in "[ XP] lange tijd random reboots (BSOD) ?"[/rml] (zie onderaan, 'laatste update').

Het probleem lijkt te zijn opgelost ! Maar waar ligt het nu aan ?
Tja, waarschijnlijk toch de temps. Als SuperPi vastloopt, heeft het of te maken met de load, of met de temperatuur. Althans, dat is wat ik eruit opmaak.

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Was je eerste ingeving in 1x de juiste, silentsnow! Heel erg bedankt! Ben blij dat het probleem nu eindelijk voorbij is (mag ik hopen!).

Ik kijk het nog even aan maar als het probleem in de temperatuur zit, zit ik nu te denken aan de Coolermaster High Performance Cooler (Heat Sink van puur koper, 6800rpm). Kost 44euro bij Informatique.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 september 2002 @ 22:06:

Is dit voldoende? Of bedoel je dat ik echt -puur en alleen- m'n PC-kast-stroomkabel in 1 stopcontact moet doen, en de rest op een contactdoos ?

B.v.d.
Alle apparaten die aan je PC zijn aangesloten zowiezo met aarde aan elkaar verbinden door middel van een verdeeldoos met geaarde stopcontacten, dat helpt al een stuk. Het geheel dan op een geaard stopcontact aansluiten helpt nog veel beter.

Verwijderd

zo is het

Verwijderd

Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk :P dat alle apparaten die aan je pc zijn aangesloten zowiezo met aarde aan elkaar zijn verbonden enzow

Verwijderd

Topicstarter
Updateje: heb m'n ouwe koeler eruit gehaald en een nieuwe aangeschaft en geplaatst, een Coolermaster High performance (HHC-001). Ziet er leuk uit zo'n koperen heatsink :-)

Anyway: de pc draait nu 100%. Geen enkele last meer van reboots, crashes, BSOD's etc. Stressen van de CPU of andere onderdelen is ook geen probleem.

Probleem opgelost door een nieuwe cooler...
Pagina: 1