Toon posts:

Bandbreedte limiet op thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet het, dit onderwerp is al zeker 1000 keer voorbij gekomen en de search staat er vol mee. Ik heb echter nog geen antwoord op mijn brandende vraag gevonden. Het probleem is als volgt:

Ik zit hier als 'beheerder' op een standaard thuisnetwerkje (adsl---> win2k server ----> switch ----> 4 clients). Er is ruzie ontstaan over het downloaden van te grote bestanden. Mensen kunnen namelijk niet lekker internetten of gamen als 1 iemand constant aan het downloaden is.

Nu weet ik dat er verschillende manieren zijn om te monitoren (Solarwinds, Commview, Lanscan, etc) en regelen (QoS, Packeteer, LightspeedSystems) hoe het bandbreedte verbruik verloopt. Het probleem is echter dat deze softwarepakketen enorm duur zijn en dat ik waarschijnlijk 90% van de functies niet zal gebruiken.

Wat ik zoek is een standaardoplossing voor een standaardprobleem.

Is er dus een progsel dat:

1. per client de bandbreedte kan limiteren.
2. per poort of applicatie bandbreedte kan limiteren.
3. niet teveel kost en niet 100.000 features heeft die ik niet gebruik.
4. geschikt is voor Windows 2000

Meer hoeft het niet te kunnen. Ik weet dus al dat dit met QoS onder Advanced Server te doen is, maar dan moet je (heb ik gelezen) ook weer alle clients op aparte subnets zetten en daarnaast is het veel te duur!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Euhm... win2k Advanced Server heeft toch allemaal van dat soort functies ingebouwd? :?

/Edit, stom, beter lezen!!!!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 10:12
Sygate office network is een NAT oplossing die load balancing ondersteund. Hierbij word de bandbreedte eerlijk verdeeld en zal iedereen lekker kunnen internetten. http://soho.sygate.com/products/access_ov.htm hier kun je het downloaden en op
Modbreak
een serial site wat hier niet mag
is vast wel een key te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 21-09-2002 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tha_Lord schreef op 21 september 2002 @ 00:54:
Sygate office network is een NAT oplossing die load balancing ondersteund. Hierbij word de bandbreedte eerlijk verdeeld en zal iedereen lekker kunnen internetten. http://soho.sygate.com/products/access_ov.htm hier kun je het downloaden en op www.needanku.nl is vast wel een key te vinden
Ik heb even die trial gedownload. Ik werk echter met ICS en dan werkt Sygate niet. Ik kan wel alles naar Sygate omgooien, maar ik heb alles net zo lekker lopen onder Win2k met ICS. Is er geen tool die mijn wensen onder Win2k kan vervullen?

/edit:

ik heb inmiddels ook trials van Total Traffic Control en Inet Shaper gedownload. Het zijn dure progs en om heel eerlijk te zijn: ik krijg het gewoon niet aan de praat.
Bij Inet Shaper kan ik wel vanaf een client inloggen op Inet server, maar er wordt geen bandbreedte gelimiteerd ondaks het zorgvuldig nagaan en aanpassen van de instellingen. Total Traffic Control heeft een enorme lading functies, maar heel vroeg in de setup zit ik al vast, omdat ik de hele service niet eens gestart krijg :(. Kortom, veel onderzoek, geen resultaat. Weet iemand niet een makkelijke oplossing?

/edit 2 : Total Traffic control service inmiddels gestart, echter, ik voeg een speed-o-meter in het schema in en deze meet niets. Ik merk wel dat de settings invloed hebben op de verbinding, want wanneer ik bij internal of external interface de bridged options inschakel (onder tab bridging) krijgen de clients geen internet.

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 21-09-2002 10:50 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou als eerste RRAS in plaats van ICS gaan gebruiken...
Dat soort tools zijn vaker gericht op de echte RRAS dan de fake-NAT + miniDHCP dat ICS je voorschotelt.

[google=traffic shaping network win2k] levert misschien andere resultaten op (traffic shaping is denk ik meer wat je zoekt, namelijk).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

offtopic:
[quote]hedskes schreef op 21 september 2002 @ 07:57:
[...]

Heel aardig allemaal, maar niet hier.
(Geen illegale stuff op GoT)[/quote]

En hebben we nooit geleerd om.
Dat in SeM te melden
en als dat gebeurt is quote je niet wat niet mag das namelijk veel meer werk voor de mod om dat allemaal weg te editten.
Misschien deze is lezen Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics

Sygate is idd de betaalbaarste oplossing. Als het weinig mag kosten moet je misschien es denken aan een extra server met linux op.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Pagina: 1