Toon posts:

[XP] lange tijd random reboots (BSOD) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar.... neem aub even de tijd om dit door te lezen svp.

Probleem: soms om de week, soms 12x op een dag, reboot (crashed) m'n PC. Eigenlijk is dit een BSOD maar XP reboot automatisch. De error is (meestal): 0x0000004E.

Reproductie: ik was er tot voor kort niet in geslaagd het probleem op commando op te roepen; maar het blijkt dat 3D Mark en DVD2AVI m'n pc gegarandeert crashen.

Trial and error: Ik heb memtest-86 geprobeerd en na 3 passes vond ik het wel mooi geweest. Laatst m'n PC opnieuw geinstalleerd en dit hielp niet. Ik zit nu al een maand of 3 met dit probleem en ben 't echt zat.. zonde...

M'n computer zit als volgt in elkaar:

AMD Athlon XP 2100+ met Cooler Master koeling
Chieftec 340watt voeding
Epox 8KTA3L+ moederbord
Adaptec AHA-2930 PCI SCSI Kit (voor de cd-rom speler en writer)
Geheugen: 1x 256MB SDram PC133 (van Kingston)
80GB (Maxtor DiamondMax Plus D740X, 7200rpm)
Creative 3D Blaster GeForce3 Titanium 200, 64MB, TV-Out
Creative SB Live!
100 Mbit Realtek8139 en 10 Mbit NE2000 compatible
Lite-On DVD-Rom 16x45x IDE; Plextor CD-ROM UltraPlex SCSI 32x;
Plextor CD-R PlexWriter 12/10/32S

En draait onder Windows XP pro engels met SP1

Ik ben 'het' echt helemaal kwijt... ben heel benieuwd of iemand me verder kan helpen.

Groeten,
Roderick

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Automatisch rebooten even uitzetten (Zie WOS FAQ) en dan kijken wat er op de BSOD's staat.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik was niet duidelijk genoeg in m'n formulering. Heb dit uitgezet en herinner me 0x0000004E. De 'naam' die bij deze error code past weet ik niet meer. Ik zal 'm nu even laten crashen en dan post ik wat meer info van de BSOD :-)

Verwijderd

Ik weet niet direct of het gerelateerd is maar ik had het probleem dat de pc 5 keer achter elkaar opstarte en dan pas met het inlog-scherm kwam. Dit had te maken met het feit dat ACPI (of was het APCI?) aanstond in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal checken of ACPI in bios aanstaat, bedankt R0elio.

blackd, de BSOD: PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA.
0x00000050 (0x8D1EC5B4, 0x00000000, 0x8D1EC5B4, 0x00000000).

Dit is overigens een andere dan vorige keer (0x0000004E).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je had geen fouten tijdens memtest86? Want die laatste BSOD kan duiden op brak geheugen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Nee, memtest86 gaf 3 passes 0 errors. Toen vond ik 't mooi geweest. Verder heb ik dit geheugen overgeplaatst uit een andere pc waarin het goed werkte..

ACPI in bios uitzetten geeft als resultaat dat m'n pc niet opstart (direct na het 'boot menu' van winXP, wanneer je dus het grafische bootscherm verwacht maar niet komt omdat de pc vastloopt).

Verwijderd

Topicstarter
PS: en de 5V in de bios (ik zag in diverse posts dat dit gevraagd kan worden) staat constant op 5.02.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

M$ zegt dat 4E hardware is, maar met de hele message zou je meer kunnen achterhalen (als er een bepaalde driver or zo wordt genoemd) over welke hardware het zou kunnen zijn.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Oh wacht 4E. Vroeger kreeg ik nog weleens 'win32k.sys' te zien maar nu niet meer. Verder staat er niets bij. En wat bedoel je met 'hardware'. Kapotte hardware?

Verwijderd

Topicstarter
Ben benieuwd of iemand me kan helpen.... kan hier ook niet mee naar een winkel technische dienst oid.

Iemand een idee, please?

Verwijderd

Ik heb deze melding wel eens gekregen als ik mijn memory-timings te scherp instel en daarna sisoft memory bandwidth draai. Van cas 2 naar 2.5 en alles was over...

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Staat er niks geks in je device manager? Heb je alle recente drivers? Geen IRQ conflicten? (in BIOS of device manager)

Waarschijnlijk heb je dat wel gecontroleerd, maar ik vraag het maar even.

Maar als ik die melding zo zie is het dat niet. Het heeft met je geheugen of page file te maken. Controleer je HDD eens op fouten? Liefst met een uitgebreid proggie daarvoor. Misschien is de sector waar de page file wordt neergezet fout.

Hoe groot is je pagefile? My computer > Performance options > Advanced > Change. Maak er een vaste grote van als het even kan. (initial en maximum gelijk)

Verwijderd

Een page-fault is niet hetzelde als je pagefile....

Je processor schrijft "pages" (blokken data van 4 kb als ik het goed onthouden heb) naar het geheugen, en daar gaat het fout.

Ligt heel vaak aan brak geheugen en/of te scherpe timings.

Verwijderd

Topicstarter
Max_Kool: klinkt goed, maar ik begrijp niet helemaal wat 'cas' is en waar ik dat kan veranderen. Bios? (Zal zo even rebooten).

Device: Heb ik gecontroleerd. Er staat niets vreemds. Er worden irq's gedeelt, maar door ACPI zou dat mogelijk moeten zijn. Wat zou een uitgebreid proggie zijn om m'n hdd mee te checken, NDD ofzo? M'n pagefile is fixed size: 512mb min en max (dubbele van m'n geheugen).

Verwijderd

Hard disk controleer je met chkdsk .

Die cas-settings vindt je inderdaad in je bios, waarschijnlijk op de pagina "advanced", en dan in de buurt van memory settings. is effe zoeken (ik ken het BIOS van dat Epox bordje niet, dus de letterlijke plek in de BIOS weet ik natuurlijk niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb gereboot en niet exact de setting genaamd 'cas' gevonden in m'n bios maar wel het volgende (misschien zit cas hier tussen?) :

DRAM Timing by SPD: Enabled
DRAM Clock: 133mhz <- kan alleen veranderd worden als ik 'spd' op disabled zet
SDRAM Cycle Length: 3 (deze kan op 2): <- kan alleen veranderd worden als ik 'spd' op
disabled zet
Bank Interleave: Disabled <- kan alleen veranderd worden als ik 'spd' op disabled zet

DRAM PreChrg to Act CMD: 2T
DRAM Act to PreChrg CMD: 6T
DRAM Active to CMD: 2T
DRAM Page-Mode: Enabled
Memory Hole: Disabled

Bedankt weer !

Verwijderd

Timing by SPD is goed. Dan wordt simpelweg van de geheugenchip de settings gelezen, en deze worden in de BIOS ingesteld.

Nu weet ik het meer hoor...

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
DRAM PreChrg to Act CMD: 2T
DRAM Act to PreChrg CMD: 6T
DRAM Active to CMD: 2T

Kan je 2T op 2.5T of 3T zetten?

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Max_Kool: that makes at least 2 of us.... maar erg bedankt voor je hulp !

Justice: zal het nu direct proberen ..

Verwijderd

Topicstarter
Justice: heb het geprobeerd en DVD2Avi gaf me weer een mooie BSOD, deze keer 0x0000000A (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x804EF994) : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Heb nu voor de "gein" DRAM page-mode op disabled gezet als test... ik weet het echt niet meer..

Verwijderd

Topicstarter
Niet te geloven. "DRAM Page-Mode: Disabled" lost het probleem (DEELS) op. D.w.z.: ik heb 1 test gedaan. DVD2Avi. Deze maakt z'n job nu af; zonder m'n pc te laten crashen.

Resterend probleem: PC is nu veel trager; voorbeeld: DVD2Avi gaf aan: 4min. 30 sec. en nu is dat 11 minuten. Ik heb ook geen enkel idee wat ik nu heb veranderd door die setting op disabled te zetten ...

(PS Moet ik dit topic verhuizen naar een andere plaats, over hardware/memory ?)

**
edit:
Nou tot zover m'n "droom" : 2e keer testen gaf toch weer een BSOD :(

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update: het probleem is over (?).

Wat ik heb gedaan is in het bios spelen met de CPU Host Clock instellingen. Dit deed ik omdat het vermoeden bestond dat de CPU te heet werd. Helaas ging het fout en startte m'n PC niet meer op: dus de 'CMOS Clear' jumper even omgezet. Bios opnieuw ingesteld (met alles op performance gericht, dus niet op safe spelen). Toen de CPU Host Clock jumper omgezet: van 133 naar 100.

Daarna achtereenvolgens 3DMark 2001SE, Super_PI en DVD2Avi gedraaid. Allen zonder problemen! Resterend probleem: de CPU draait nu op 1305mhz ipv 1740.

Toen de jumper weer teruggezet. 133mhz ipv 100. Zelfde tests uitgevoerd: nog steeds allen zonder problemen.

Hoe kan dit nu?! Detail: heb m'n kast opengelaten en de processor wordt nu max. 51 graden (bij 133mhz) ipv 59 graden. Zouden die 8 graden het verschil maken? Zo ja loop ik morgen naar de winkel voor betere koeling...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lijkt me stug. 59 graden is tikkie warm volgens mij, maar moet 'ie goed kunnen hebben...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Die temperatuur kan het niet zijn hoor. Als de CPU te warm wordt, dan merk je dat doordat de hele PC gewoon uitgaat. (indien beveiligd kun je 'm dan ook weer aan zetten.)

Mijn CPU werd 82º en dat heeft ie ook gewoon overleeft. Nu met wat betere koeling ga ik nog vaak naar de 55º.

Daar zou ik het probleem niet in zoeken. Waar wel? Tja.. Ik zou even in SM een move + titelverandering aanvragen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm blijft vreemd... want nu m'n kast open staat waardoor de CPU een graad of 10 koeler blijft, heb ik helemaal nergens meer last van.. ?

Verwijderd

Ergo: 2 casefannetjes plaatsen: eentje in, en eentje uit.

Misschien is het niet de processor, maar de chipset die te heet werd....

Verwijderd

Topicstarter
Update: heb m'n ouwe koeler eruit gehaald en een nieuwe aangeschaft en geplaatst, een Coolermaster High performance (HHC-001). Ziet er leuk uit zo'n koperen heatsink :-)

Anyway: de pc draait nu 100%. Geen enkele last meer van reboots, crashes, BSOD's etc. Stressen van de CPU of andere onderdelen is ook geen probleem.

Probleem opgelost door een nieuwe cooler...

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 00:07:
Update: heb m'n ouwe koeler eruit gehaald en een nieuwe aangeschaft en geplaatst, een Coolermaster High performance (HHC-001). Ziet er leuk uit zo'n koperen heatsink :-)

Anyway: de pc draait nu 100%. Geen enkele last meer van reboots, crashes, BSOD's etc. Stressen van de CPU of andere onderdelen is ook geen probleem.

Probleem opgelost door een nieuwe cooler...
HHC-001 rules!

(ook op 7 Volt trouwens: 43 Graden full stressed -> Seti@home)
Pagina: 1