Toon posts:

[Woody] Hoe NIC toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jarenlang Freesco op een ouwe PC gedraaid als router, met 2 ISA-netwerkkaarten (ne2000 compatible) en dat werkte als een trein.

Maar omdat de functies toch wat gelimiteerd waren en de kernel vrij oud, heb ik gisteren besloten om er Debian 3 (woody) op te zetten. Dat ging op zich vrij gemakkelijk, alleen nu wil het routeren nog niet zo lukken omdat ik niet weet hoe ik de 2e NIC (eth1) kan toevoegen.

Tijdens de setup vroeg 'ie om de IRQ en I/O-settings van Eth0 die ik netjes heb ingevoerd en dat werkt ook. Maar hoe voer ik die nu voor Eth1 in?

Alvast bedankt _/-\o_

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Doet het programma modconf het nog? Die was bij debian 2 altijd handig :) Dan maakt ie ook meteen eth1 aan.

ieeeepppppp :P

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
toevoegen in:

/etc/network/interfaces

actieveren door

ifup ethN

(N is het nummer van de nick, zoals het in /etc/network/interfaces staat.)

succes.

[ Voor 0% gewijzigd door sebas op 20-09-2002 16:19 . Reden: teipo ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

nano /etc/network/interfaces.

Dan je gegevens aanpassen.

ifup eth*

*= nummer van de nic. Success :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt :)

Maar het werkt nog niet helemaal... ik heb de boel aan /etc/network/interfaces toegevoegd, als ik nu ifup eth1 draai zegt 'ie "eth1 already configured". Maar bij ifconfig staat 'ie er niet bij en zegt 'ie dat eth1 niet gevonden kan worden.

Nou dacht ik zelf dat het logisch was als ik de I/O-port en IRQ van eth1 toevoeg aan /proc/interrupts en /proc/ioports. Maar toen ik dat wilde doen, zag ik dat 'ie om meer gegevens vroeg dan ik kon oplepelen.

Ik weet dat eth1 zit op IRQ 4 en dat de I/O-port 0x300 is. Maar bij die 2 files die ik net noemden wilde 'ie bij de IRQ's ook nog een CPU0 getal hebben en voor de I/O-ports vroeg 'ie op een getal in de vorm van 300-123a. Die eerste weet ik, maar wat moet er na de - staan?

Of is er soms een andere manier om deze gegevens makkelijker in te voeren?

Kheb modconf geprobeerd (dat werkte), maar daarmee kon ik alleen maar de driver voor de NE2000 compatible toevoegen, en die werkt al (want eth0 doet het). Ik kon niet vinden hoe ik met modconf NE2000 nogmaals kon configureren, maar dan voor eth1.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

als ik nu ifup eth1 draai zegt 'ie "eth1 already configured
Dat leest ie uit een file, niet uit het feit of de interface ook daadwerkelijk up is (vandaar ook: "cleaning: /etc/network/ifstate" bij het booten)
Als je ifdown eth1 doet, wordt die file ook (wat betreft eth1) leeggehaald. Probeer het dan nog maar eens :)
Ik kon niet vinden hoe ik met modconf NE2000 nogmaals kon configureren, maar dan voor eth1.
Dat hoeft niet. 1x die module (driver) is genoeg. Je krijgt zelfs een foutmelding als je probeert het ding nog een keer handmatige te proben.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ah, maar als het twee ISA kaarten zijn op dezelfde driver, dan moet je waarschijnlijk wel op de een of andere manier de IRQs en I/O poorten van beiden meegeven. Dat kan iig, maar ik weet niet exact hoe.

Doe in ieder geval eens "ifconfig -a", en kijk of eth1 daarbij staat (-a laat ook interfaces die down zijn zien). Zo niet, dan moet je uitzoeken hoe je die gegevens voor twee kaarten aan de driver meegeeft.

Verwijderd

deadinspace schreef op 21 september 2002 @ 01:23:
Ah, maar als het twee ISA kaarten zijn op dezelfde driver, dan moet je waarschijnlijk wel op de een of andere manier de IRQs en I/O poorten van beiden meegeven. Dat kan iig, maar ik weet niet exact hoe.
In de file /etc/conf.modules kan je zoiets plaatsen
bv
code:
1
2
3
alias eth0 ne
alias eth1 ne
options ne io=0x330,0x360 irq=7,9
Pagina: 1