Minimale systeemeisen proxy server

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb debian 2.2 draaien op mijn thuisrouter. Die computer is een 486DX/100 met 52 MB Ram en ik bedien hem meest via webmin en SSH.

Nu heb ik nog ongeveer 200MB schijfruimte vrij en vroeg me af of het zich loont om daar een deel van te gebruiken om webpagina's te cachen.
Ik zou die proxy server evt ook graag combineren met een virusscanner.

Heeft dat zin met deze machine onze internet verbinding? We hebben 512 Kbit ADSL dat gedeeld wordt over 4 personen. Het gaat vooral om snelheidswinst bij browsen. Virusscannen bij binnenkomend verkeer is eigenlijk van secundair belang.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Het zou wel wat snelheidswinst op kunnen lever met een 512 kbit verbinding, maar ik zou niet op een grote vooruitgang rekenen

Verwijderd

je zal er -denk ik- niks van merken. Pas als je met een modem of isdn bezig bent of waneer je je data verkeer wil bepereken

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
Ik heb bij m'n ouders thuis een 486DX2/66 als routertje staan. Die heeft 1gb squid cache. Maar ik moet zeggen dat de snelheidswinst minimaal is. Op m'n werk hier heb ik een p133 staan met een squid cache van 1gb. Die heeft zo'n 30 clients te bedienen. Daarmee merk ik een grotere snelheidswinst

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 07:27
riotrick schreef op 20 september 2002 @ 16:01:
Ik heb bij m'n ouders thuis een 486DX2/66 als routertje staan. Die heeft 1gb squid cache. Maar ik moet zeggen dat de snelheidswinst minimaal is. Op m'n werk hier heb ik een p133 staan met een squid cache van 1gb. Die heeft zo'n 30 clients te bedienen. Daarmee merk ik een grotere snelheidswinst. Squid is wel weer grappig als je wilt loggen wie waarheen surft en hoeveel/vaak enzo.
/edit
Oops quote knopje ipv edit knopje net. Sorry.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Owkey, ik weet genoeg. Niet aan beginnen dus :) Wellicht als ik ooit nog een grotere straat LAN aanleg dat ik er dan eentje bouw met meteen een wat lomper systeempje. Een 486 is ook niet echt impressive te noemen :P

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Kwaad kan het niet om het te draaien. Afgezien van caching (wat wel degelijk efffect kan hebben afhankelijk hoe je het inricht en gebruikt.) kan een proxy ook nog dingen doen zoals je headers anomyzen, ACL's instellen, streams door third-party apps filteren, noem het maar op.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 09:46

peace, love & linux

die cache helpt echt wel, alleen:

Zet hem wel op een supersnelle disk. Liever nog een raid array. Want een disk is toch maar een traag medium om je cache te benaderen.
Goed te begrijpen dat met een 486 (met meestal een oude, trage disk) de snelheids verbetering niet merkbaar is

(hiero draait de cache van squid op een raid set van 10K schijven. :9~ )

Verwijderd

Jah, maar die cache van jou is waarschijnlijk voor heel wat meer gebruikers dan een simpele 486 voor 4 personen. Een heleboel disk access is te voorkomen door andere policy's te gebruiken voor memory + disk access. Zie squid.conf voor details. Punt is, dat je squid in dit geval (imo) very aggressief memory cache zou kunnen laten claimen voor kleine, veel opgevraagde objecten, terwijl je de disk cache gebruikt voor grotere, minder vaak opgevraagde objects. Dit alleen al zou squid minder van de disk gebruik moeten laten maken. Punt is wel dat 52M dan eigk weer wat te weinig is, maar voldoende voor 4 personen. (ik zit nu met 8 hosts op 18M, na 9 dagen uptime, en "normaal" tot "zwaar" internet gebruik. Nou moet ik wel vertellen dat wij voornamelijk veel dezelfde sites bezoeken (/., nos, etcetc), en dat als je veeeeeeeeeeel surft, dit al heel snel oploopt tot de max (die je defineerd in squid.conf).

<-- pakt ff squid.conf erbij

Mijn policy's:

memory_replacement_policy heap GDSF
cache_replacement_policy heap LFUDA
cache_mem 64 MB (let wel, dit kan +/- 2/3x zoveel worden, zie squid.conf)

Verder maakt het geen bal uit of je snelle of langzame disken hebt, want zelfs als je een externe harddisk via je parallele poort zou aansluiten (+/- 150Kb/s) zou dat nog sneller zijn dan de 54 Kb/s die van die adsl lijn afkomt.

Dan hebben we het nog geeneens gehad over de virusscanner. Zie de Related Software sectie op de squid-cache.org website. Dit alleen al is een reden om squid te draaien, nog afgezien van het feit dat ie je internet (iets) sneller laat gaan.....

Enige is dat je eigk die machine dan wel puur als router/packetfilter/cache zou moeten gaan gebruiken, om er zoveel mogelijk performance (eg memory) uit te slepen. Een leuk tune/tweak projectje lijkt me zo. 8)

Had ik al verteld dat je squid.conf eens goed moest lezen ? :p

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2002 02:04 . Reden: addition ]

Pagina: 1