[access] gegevensdoorgave tussen tabellen

Pagina: 1
Acties:

• franktv
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
hey ik ben een redelijke newbee op het gebied van database's en zit met een probleempje.

ik heb een database waarin bij klanten de bezoekdata's staan. nou zou ik graag willen dat access automatsch de oude data bewaart in een andere kolom zodat ik altijd deze data op kan vragen. is dit mogelijk?

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:27

Hu9o

Schokkend

je moet maar eens gaan zoeken naar relationele database. Want hier heb je toch meerdere tabellen voor nodig.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Je bedoelt waarschijk dat je wil dat die gegevens in een andere tabel worden opgeslagen.

Je zou een 'opschoon' functie kunnen schrijven die een select op de bezoek tabel doet waarbij de datum kleiner is dan de datum van vandaag, om vervolgens die records in een nieuwe tabel (bijv. archief_bezoek) te inserten en uit de oorspronkelijke tabel te verwijderen.

Vervolgens roep je die functie tijdens het opstarten van de applicatie aan.

Succes :)

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 14:10
Beter is inderdaad om, zoals Hu9o al zei, meerdere tabellen te gebruiken:

Tabel Klant <klant-id> <klantnaam> <etc...>
Tabel Bezoek <bezoek-id> <klant-id> <datum>

Deze twee tabellen kun je dan joinen en met een group by en de max() functie zou je dan zo alle klanten met de bijbehorende laatste bezoekdatum kunnen opvragen:

SELECT klantnaam,max(datum) FROM klant K LEFT JOIN Bezoek B ON K.klant-id = B.klant-id GROUP BY klantnaam

De left-join gebruik ik om ervoor te zorgen at je alle klanten krijgt, ook als er nog geen bezoekdatum is vastgelegd.
Zegt bovenstaande je heel weinig, lees dan eens wat meer over relationele databases en het opbouwen van query's. Een goed databaseontwerp is zeer belangrijk, zeker als je je applicatie later wilt uitbreiden met nieuwe functionaliteit. Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Mart! op 20-09-2002 16:27 . Reden: typo's ]