Probleem met Switch

Pagina: 1
Acties:

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De situatie is als volgt : Kabelmodem Uplink --> Switch --> 4 pc's met winXP pro.
In de oude situatie had ik ipv de switch een hub, maar omdat al het verkeer tussen de pc's via het kabelmodem naar de nuts ging was de maximale snelheid gelijk aan mijn upload (16KB/s). Om sneller bestanden uit te kunnen wisselen heb ik een switch gekocht.

De 4 pc's hangen nu aan de switch ( 3x 100MB/s autosensing, en 1x 10MB half duplex forced), maar al het verkeer tussen de pc's gaat nog steeds via het kabelmodem. Tracert of pathping geven dit ook aan. Met het gevolg dat ik dus nog niet onderling snel bestanden uit kan wisselen. Dit is zowel via explorer als via ftp.

De switch is een NWAY 8ports RP-1708K: http://www.repotec.com/3p18.htm
PC 1 : Realtek 8139 100MB auto, XP1800+, winxp pro sp1
PC 2 : Realtek 8139 100MB auto, Duron850, winxp pro sp1
PC 3 : Via fast ethernet 100MB auto, Laptop athlon1200m, winxp pro sp1
PC 4 : Dell laptop van huisgenoot, staat op 10MB half duplex meer is toch niet nodig.

Alle vier pc's krijgen ipadres via kabelmodem. PC1, PC2 en PC4 krijgen een vast ip via bootp. PC3 krijgt een dynamisch ip via dchp.

Heeft er iemand enig idee waarom die switch in hemelsnaam niet de pakketjes rechtstreeks naar de goede pc verstuurt maar via kabelmodem ???

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

hebben alle PC's een IP in zelfde subnet en ook hetzelfde subnet masker ?
wat staat er op de PC's als gateway ingevuld ?

• Tycho2
  • Niet online
Alle vier de pc's zitten op subnet 255.255.254.0 met gateway 137.120.224.2 (uni maastricht ), ook allemaal zelfde dns en wins servers.

Verwijderd

Waarom neem je geen router??? Ik denk dat het verstandig is, ook kwa veiligheid, om een router te nemen zodat alles wel binnen je netwerk blijft en dat je geen router-proggies hoeft te draaien.

• Tycho2
  • Niet online
Omdat ik vier pc's aan mijn kabelmodem mag hangen, 3 van de pc's op het domein aangemeld zijn en ik dit voor sommige dingen ook nodig heb. Het is dus niet zo dat ik de pc's een intern ipadres heb gegeven, ze krijgen allemaal een extern ip.

• Tycho2
  • Niet online
Sorry dat ik hem even een schopje geef. Maar heeft er iemand enig idee waar dit door kan komen ? Ik heb gezocht maar kan echt niets vinden.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er is schijnbaar een route voor het subnet waar de pc's inzitten naar buiten toe.

Drie oplossingen mogelijk:
1: Routering aanpassen zodat verkeer voor het subnet lokaal blijft
(Je kan dan andere pc's in het subnet niet meer bereiken)
2: Een extra ip toevoegen aan de elke pc.
(Met een ip in de private range krijg je een 2e lokaal subnet)
Ben alleen bang dat m$ os'en niet deze functionaliteit hebben
3: Elke pc een extra nic geven om zo lokaal verkeer te scheiden.

Het tover woord is in alle gevallen routering.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

little_soundman schreef op 21 september 2002 @ 18:07:
[...]
2: Een extra ip toevoegen aan de elke pc.
(Met een ip in de private range krijg je een 2e lokaal subnet)
Ben alleen bang dat m$ os'en niet deze functionaliteit hebben
[...]
Dit kan in XP en 2000 wel...
Vraag de properties van de netwerkverbinding op, klik op TCP/IP, properties, Advanced :)

• Tycho2
  • Niet online
TheRookie schreef op 21 september 2002 @ 20:15:
[...]

Dit kan in XP en 2000 wel...
Vraag de properties van de netwerkverbinding op, klik op TCP/IP, properties, Advanced :)
Ben het nu aan het proberen, alleen met die laptop gaat dit waarschijnlijk een probleempje opleveren omdat hij dynamisch een ipadres toegewezen krijgt en dus niet telkens het zelfde ip heeft. En bij dhcp kan je geen 2e ip toevoegen.

Als ik het als volgt instel zou het dus moeten werken :
PC1 : 1e ip : 137.120.*.* (extern) / Subnet 255.255.224.0
2e ip : 192.168.0.1 (intern) / Subnet 255.255.255.0
PC2 : 1e ip : 137.120.*.* (extern) / Subnet 255.255.224.0
2e ip : 192.168.0.2 (intern) / Subnet 255.255.255.0
etc.

Alleen hoe zet ik de gateway ???

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor het interne netwerk heb je geen gateway nodig omdat je op het zelfde netwerk segment blijft.

Verwijderd

De meest vestandige oplossing is om in 1 van je machines een extra ethernet kaart te installeren waar je je modem aan koppelt. deze stel je in op dhcp zodat die een ip adres van je provider krijgt. de andere kaart en die van je andere machines sel je in op een vast IP adres in de private range. bijv 192.168.0.1, 192.168.0.2 enz met subnetmask 255.255.255.0 en stel de default gateway in op 192.168.0.x, waarbij x gelijk is aan het node ID van je machine waar je modem aan hangt.bijv. 192.168.0.1
Installeer een firewall/proxyserver op de machine met je modem en je hebt een configuratie met de volgende voordelen:
1. je systemen hangen nu niet meer open bloot aan Internet (security)
2. de machines communiceren nu onderling wel op 100 Mbit
3. Internet werkt vanaf elke machine sneller door caching van de proxyserver.

nog een tip: Als je lokale netwerkverkeer nog traag is, stel dan al je ethernetkaarten in op 100Mb half duplex, dus autosensing uit. Sommige switches kunnen niet overweg met autosensing.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja, een switch en een kabelmodem, mag ik ff hard lachen?
Kabelmodems hebben de leuke eigenschap om alles wat er op het netwerk rondzwaait door te sturen op de UTP uitgang. Heb je een switch, die dus die adressen niet herkent in z'n tabel, dus ze maar naar alle poorten op de switch stuurt. Waar heb je dan een switch voor?

Wat je nog kunt doen is met subnetten en een router beginnen te prutsen. Als je opvolgende IP adressen hebt, is dit nog wel te doen.

• Tycho2
  • Niet online
<edit> Little_</edit>Soundman en TheRookie hartstikke bedankt,

heb nu inderdaad zowel een intern als een extern ipadres aan elke kaart zitten en het werkt perfect :)
Het enige probleempje wat ik nog heb is dat er in een van de pc's een realtek 8139 netwerkkaartje zit dat weigert om op 100Mb te lopen, ook niet geforceerd. Misschien komt het omdat er ook nog een 10Mb realtek 8029 naast hangt maar dat zoek ik nog wel uit, en anders wordt het een nieuw netwerkkaartje van 10 euro. Is ook geen ramp :).

nogmaals bedankt, en wat mij betreft kan dit topic dicht.
Pagina: 1