Ik ben een faxservertje aan het opzetten, om eens van Windows + WInfax Pro af te komen. Ik heb alleen nogal iets geks met m'n seriele poorten. Ik heb hier een putertje met 2 verschillende externe 14k4 faxmodems eraan (hardware modems geen winmodem zooi). Wanneer ik met b.v. minicom at commando's naar een van de modems stuur, duurt het een seconde of 15 voordat de modem daarop reageert. Beide modems op beide seriele poorten doen dit. Lijkt me niet helemaal ok. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik draai trouwens op Debian Sid met kernel 2.4.18.
Jup staat op 19k2. En ook een 2400baud modem zou een stuk sneller moeten reageren dan dit. Ik heb vroeger met m'n bbs regelmatig met 2400baud modems gewerkt. Dit lijkt meer op een soort irq conflict ofzo.
Kan het zijn dat je toevallig serial niet als module, maar in de kernel hebt gecompileerd? Wordt meen ik vaak juist afgeraden, om dit soort problemen te voorkomen... En dan zou het dus verholpen zijn door hem als module te compileren (Helaas kon het ook wel eens net andersom zijn, weet het op het moment effe niet zeker
)
ik draai een standaard debian (voorgecompileerde) kernel. Zo te zien zit serial support daarbij in de kernel gebakken.
Het probleem is inmiddels opgelost
M'n bios had de IO adressen van com1 en com2 omgewisseld. Linux pakt (kwam ik na lezen van wat docs achter) default irq instellingen bij seriale poorten zonder te proben. Hierdoor kwam dus de irq van com2 bij het io adres van com1 terecht en andersom. Door in de bios de io adressen te verwisselen was het opgelost (een andere oplossing was met setserial de irq's omdraaien)
Pagina: 1