Winapps op linux? ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Mijn ervaringen met wine zijn niet geweldig. De meeste software draait wel, maar alleen met veel haken en ogen, een een van de producten die ik het hardst nodig heb draait niet. (msvcrt is nog niet compleet).

Op zoek naar alternatieven ben ik een aantal zaken tegen gekomen:
* Bochs. Een PC-emulator. Is eigenlijk niet echt toepasbaar, omdat interactie tussen linux en windows niet mogelijk is.

* Win4Lin. Ik begrijp nog steeds niet wat het exact doet, maar volgens mij is het ook een CPU emulator. Graag zou ik ervaringen hiermee horen.

* VMWare. Ook een emulator. Ik weet niet zeker hoe goed deze werkt... Iemand?

Het nadeel van al deze emulatoren, is dat je een windowslicentie nodig hebt, en ik schakel juist over naar linux omdat ik de licentiekosten voor windows niet kan/wil betalen. Illegaal windows draaien is geen optie.

Bestaan er nog meer windows-op-linux oplossingen, en wat zijn jullie ervaringen met de bovenstaande varianten? (werken zaken als het klembord daar wel?)

offtopic:
Om kosten te besparen draai ik principieel alleen maar comunity distro's.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

VMWare doet het gewoon zover ik weet.
geen haken, geen ogen. maar is wel pay2play.

win4lin zegt me nix.

en wine, nou ja. je zegt het zelf al :)

bochs ken ik niet.

Verwijderd

Win4lin is dokken, bochs lijkt gratis maar daar heb je dus weer een windows versie voor nodig als ik zo snel even op die site kijkt. Blijft over wine en dat is niet geweldig. Maar dat wist je al.

Verwijderd

Probeer eens WineX: directe API-toegang & ondersteuning: je kunt (bijna) elke windowsapp draaien :)

/me gebruikt t vooral voor games (aangezien voor alle andere progs wel vervangers zijn)

• kvdveer
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 14:29:
Probeer eens WineX: directe API-toegang & ondersteuning: je kunt (bijna) elke windowsapp draaien :)

* kvdveer gebruikt t vooral voor games (aangezien voor alle andere progs wel vervangers zijn)
Ik ga het iig proberen, maar was winex niet gewoon een implementatie van directx voor wine? In dat geval gaan programma's als MS-office daar niet voordeel van hebben, omdat die daar geen gebruik van maken...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

kvdveer schreef op 20 september 2002 @ 14:51:
[...]

Ik ga het iig proberen, maar was winex niet gewoon een implementatie van directx voor wine? In dat geval gaan programma's als MS-office daar niet voordeel van hebben, omdat die daar geen gebruik van maken...
Beetje vage vraag misschien, maar waarom wil je niet voor een windows-licentie betalen, en wel voor je office licentie? Dan kun je toch net zo goed voor een klein bedrag een windows95 of 98 licentie regelen, en dan alsnog gewoon dmv bijvoorbeeld VMware dit soort dingen draaien (Draait bij mij altijd prima, zei het enkel voor "normale" apps (IE, MS Office enzo) en niet voor OpenGL apps enzo (Games vooral dus))

• kvdveer
Kippenijzer schreef op 20 september 2002 @ 15:02:
[...]

Beetje vage vraag misschien, maar waarom wil je niet voor een windows-licentie betalen, en wel voor je office licentie? Dan kun je toch net zo goed voor een klein bedrag een windows95 of 98 licentie regelen, en dan alsnog gewoon dmv bijvoorbeeld VMware dit soort dingen draaien (Draait bij mij altijd prima, zei het enkel voor "normale" apps (IE, MS Office enzo) en niet voor OpenGL apps enzo (Games vooral dus))
Office heb ik gratis via de universiteit. Windows kan ik daar wel goedkoop krijgen, maar liefst gebruik ik dat helemaal niet. In principe wil ik office ook helemaal niet gebruiken, hooguit een keertje om een doc te openen dat OOo niet lust. De software die ik nodig heb is niet veel bijzonders: als developer heb je doorgaans voldoende aan een editor en een compiler. ;-)
Helaas heb ik zo af en toe ook andere apps nodig. De meest belangrijke hiervan zijn CorelDraw en Corel Ventura. De versies die ik hiervan bezit draaien niet op Wine. Deze software heb ik reeds aangeschaft.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
VMWare is geen emulator, het werkt wel perfect.

VMWare emuleert een computer, je kunt er dus in principe een willekeurig OS op installeren (en zo meerdere OSen tegelijk draaien, best grappig :) )

Het nadeel is inderdaad, dat VMWare bepaald niet goedkoop is, en daarnaast je ook nog steeds een licentie moet hebben.

Als je echt van Windows af wilt, zul je het meestal moeten doen met de voor Linux beschikbare software - of er mee leven dat het je toch geld gaat kosten :)
Pagina: 1