Ik denk dat er eens een digitale videocamera FAQ gemaakt moet worden.

Of deze in AVH of GT thuishoort lijkt me de eerste vraag.
Anyway, je moet eerst nadenken over wat je precies wilt.
1. Welk merk?
Mijn persoonlijke mening: Sony is marktleider en de Sony camera's zijn
over het algemeen het beste. Sommige JVC camera's hebben weer iets beter geluid volgens sommige personen en verkopers, en sommige weer iets beter beeld volgens anderen, maar over het algemeen zijn de Sony camera's het beste.
2. Welk opslagmedium?
Hi8 / Digital8 / MiniDV / MicroDV
Mijn persoonlijke mening: Koop zowiezo geen analoog (Hi8). Als je echt wat wilt ga dan voor MiniDV. Het zal geen jaren meer duren voordat Digital8 bandjes helemaal niet meer worden verkocht, en de techniek is echt verouderd. Als je naar winkels gaat zullen ze dit ook beamen. Sony koos Digital8 als tussenoplossing toen men een goede digitale techniek (MiniDV) aan het ontwikkelen was. MicroDV is het nieuwste met de kleinste opslagmedia en camera's, maar deze camera's zijn derhalve ook het duurste. En of je dat er nou voor over hebt... leidt ons naar punt 3...
3. Wat is je budget?
Wil je een MiniDV camera met DV-IN moet je al gauw aan zo'n 1150 euro denken. En vergeet ook niet dat je dan alleen de camera hebt. Je wilt er natuurlijk ook een mooie echte Sony of Samsonite tas bij, een extra accu en een of meerdere tapes. En zoals ook in de Digicam FAQ staat bij GT: "Let bij de aanschaf ook op de accessiores want die vertegenwoordigen ook enige waarde".
4. Wil je de beelden op de PC bewerken?
Dan is een DV-IN aansluiting aan te bevelen, zodat je digitale beelden die je op de computer hebt bewerkt digitaal terug op tape kunt zetten. Niet alle camera's zijn voorzien van deze functionaliteit.
En er zijn natuurlijk nog veel meer punten te bedenken.
In de GOT FAQ en op
www.kieskeurig.nl is heel veel informatie te vinden over de verschillende videocamera's en allerlei zaken hieromtrent. Zoals de reden waarom veel camera's in het buitenland standaard DV-IN hebben en in Europa niet. Good luck.