RAID 0 ATA66 ipv ATA100

Pagina: 1
Acties:

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb een Abit KX-333R met een Highpoint RAID controller. De Highpoint RAID management software geeft aan dat ik een RAID 0 Array met een primary master en een secondary master heb op ATA66. In werkelijkheid zijn het beiden ATA100 schijven allebei aangesloten met een ATA100 kabel op een eigen kanaal op de onboard controller. Beiden hebben ze als jumpersetting master. Nu is mijn primaire zorg: hoe komt het dat de drives op ATA66 staan en hoe verhelp ik dit!?

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom wil je 2 masters op één kabel aansluiten :?

Check eens de OM FAQ onder "cursussen" en onder "Mijn IDE configuratie is relatief langzaam, hoe komt dat?" om wat basiskennis op te doen en voor tips & suggesties :)

• Apothor
Waarom wil je 2 masters op één kabel aansluiten?
Dat was helemaal niet de bedoeling. Eerst zaten ze in een andere compu en hadden ze beiden een eigen kabel. Toen heb ik ze verhuist en als ik nu in mijn compu kijk, zie ik dat ik me nog heb vergist ook, en ze netjes elk een eigen kabel hebben!
Check eens de OM FAQ onder "cursussen" en onder "Mijn IDE configuratie is relatief langzaam, hoe komt dat?" om wat basiskennis op te doen en voor tips & suggesties
Sorry als dit bot overkomt, maar ik wil niet weten waarom mijn IDE configuratie relatief langzaam is (naja eigenlijk wel, maar daar vraag ik hier niet naar). En ik heb ook geen behoefte aan aan tips en suggesties voor basiskennis (ik hoop de meest simpele basiskennis een beetj te beheersen, bovendien ben ik nog steeds niet op zoek naar basiskennis. Ik ben op zoek naar t antwoord op een redelijk duidelijk gedefinieeerde vraag over een sitautie, die voorzover ik weet, niet specifiek wordt behandeld in de FAQ. Dus nogmaals een keertje: wat kan de oorzaak zijn (kijkend naar bovenstaande situatie) dat de schijven worden herkend als ATA66, terwijl ze ATA100 zijn!?

PS Dit was niet in enigerlei om bijdehand te zijn, ik kreeg alleen een beetje het gevoel dat je niet echt goed naar mijn vraag luisterde en me met een kluitje het riet in stuurde. En dat maakte mij een beetje kwaad. Maar bedankt voor de poging tot hulp!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierbij mijn excuses dat ik je verkeerd begreep. Maar je begrijpt vast wel dat ik tot deze conclusie kwam, nadat ik las dat je twéé masters op eenzelfde kabel had aangesloten.. Maar je hebt je bericht alweer hersteld, zie ik :)

Waarom ze op ATA66 ipv 100 lopen? Dat kun je via de BIOS van de controller instellen. Als je deze desondanks niet op UDMA5 ( = ATA100) kan instellen, dan moet je een tooltje van de fabrikant downloaden om de schijven te fixen op ATA100. Welke harddisks heb je overigens?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik weet het nog niet 100% zeker , maar ik heb me laten vertellen dat, raid 0 met 2 gelijke disks, de jumpers op cable select moeten staan.
Nogmaals, niet 100% zeker, maar probeer het eens, een kennis van me had het zo, dat de raid, de hdisks helemaal niet zag, tot het moment dat ie ze op CS zette.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

onzin.

Dat heeft helemaal niks te maken met het feit dat ie HDD's als ATA66 gezien worden. Weet wel dat een andere bios-versie wat uit kan maken. Heb je toevallig onboard ide ? zoja, dan kan het helpen om een andere (oudere/nieuwere) bios-versie van je moederbord te downloaden.

Zo loste ik het probleem op met een Gigabyte 7DX+. Met het laatste bios zag XP de schijf als Multi-DMA word 2 terwijl die met een oudere versie wel de schijf als U-ATA 5 (ata100) werd gezien.

Denk eerder dat je het daar moet zoeken....

enne, als je die 2 schijven als master aan dezelfde kabel zou hebben hangen zou je systeem helemaal niet draaien....2 masters aan dezelfde kabel kan helemaal niet. dus barusC was een beetje dom.... aangezien je daar nml. met geen woord over repte.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Madrox schreef op 21 september 2002 @ 00:47:
dus barusC was een beetje dom.... aangezien je daar nml. met geen woord over repte.
Check eens hoelaat hij zijn bericht wijzigde en lees mijn tweede post nog eens goed :+

• Apothor
Er staat me ergens bij dat bij mijn insteek Highpoint RAID controller ik idd de mogelijkheid had om in het BIOS de UDMA mode kon veranderen. Helaas is dit niet bij deze onboard Highpoint controller. Maar aangezien er een nieuwe bios is voor mijn moederbord zal ik dat is proberen

Tevens staat mij ook ergen bij dat ik iets heb gelezen over een probleem met het niet gebruiken van Cable Select in RAID, dus dat zal ik direct ook even toepassen. Hoewel ik er niet in geloof dat dit een probleem zou kunnen/moeten opleveren en zelfs mocht het dan wel doen, niet in verband staat met het ATA verhaal.

Enne BalusC kon er echt niks aan doen. Zijn reactie is gebaseerd op de orinele ongeditte post. Het is idd een beetje mijn luiheid en domheid die zijn reactie hebben opgeroepen. Conclusie BalusC is een betere en lieve mod dan ik weleens anders heb meegemaakt en is zeker niet dom!

PS De schijven zijn 2 Maxtor Diamond ..... damned ben ik veregeten. Iig de snleste 5400 RP die ze tot 2 jaar geleden hadden. Ben nu ff te moe om te kijken. De exacte schijf add ik straks wel als ik de voorgaande suggesties heb getest! Thnx allemaal

Pagina: 1