Toon posts:

[3D] 3dsmax shadows.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~resein/wijnglas.jpg

ik wil ipv deze shadows een shaduw die heeeel erg geblurt is.. zegmaar een wazige vlek.. hoe doe ik dit nou presies?

ik heb nu een simple omni lapie met area shadows..

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08 10:31
Deze tuto roeleert http://www.the3dstudio.com/tutorials.asp?id=121

Edit: Bijna alle mogelijke soorten schaduwen worden behandeld

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Topicstarter
HawVer schreef op 20 september 2002 @ 11:27:
Deze tuto roeleert http://www.the3dstudio.com/tutorials.asp?id=121

Edit: Bijna alle mogelijke soorten schaduwen worden behandeld
ah ey relext man!! :) daar hebik wat aan :):) :X

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
area shadows. zoek op in help

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja als je het echt mooi wil doen moet je het met area shadows doen (max 5), maar de manier van die tutorial is vaak sneller, en met een beetje tweaken haal je een mooie qualiteit.

specs

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:13:ik heb nu een simple omni lapie met area shadows..
rommel es met de instellingen zou ik zo zeggen :) zitten vast leuke dingen bij

Verwijderd

Topicstarter
LiToKi schreef op 20 september 2002 @ 12:34:
[...]

rommel es met de instellingen zou ik zo zeggen :) zitten vast leuke dingen bij
yep ik heb net voor het eerst de "sample range" optie ondekt.. echtwaar als ik dat toch es eerder wist ;)

Maxen ownt :)

cool ik zie een paar nieuwe en zeer relexte opties met 3dsmax5 :9~

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Een quote uit die tutorial:
OK. I don't see much difference in these two renderings. I believe that the bias setting has to do with the scale of the objects in your scene. I tried turning it up to 100 and there were no shadows at all. 50, there were hardly any from the teapot. I don't believe that this setting is as important as the size or sample range settings. I could be wrong.
:D

Is wel grappig, wat die bias inhoudt heb ik dus jaren geleden met experimenteren met instellingen (ik had geen help) zelf ontdekt. Voor de geïnteresseerden:

De bias zorgt dat schadow maps niet direct vanaf de polygoon die de schaduw werpt vallen. De schaduw wordt dus eigenlijk een beetje 'vertraagd', om het zo maar eens te zeggen. Hoe groter de bias, hoe meer de schaduw wordt 'vertraagd'.

Nou zou je dus zeggen dat je dus altijd een zo klein mogelijk bias moet hebben (hiervoor is de knop absolute map bias uitgevonden, die hem in feite op nul zet), maar dat is in de praktijk niet waar. Bij erg grote scenes met shadow maps met een relatief lage size, kan een te lage bias zorgen voor enorme vlekken op de grond. De shadow map-grid is dan zó groot, dat de schaduw al vóór het object valt.

Een zeer vreemd effect, maar gezien de berekening van shadow maps, die de schaduwen in een grid verdeelt en vanaf een bepaalde afstand de grid-punten op schaduw of geen schaduw zet, is het wel logisch.

Dus kom je een keer grote vlekken op grote objecten tegen, dan kan het liggen aan een te lage bias.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op 20 september 2002 @ 13:22:
Een quote uit die tutorial:

[...]

:D

Is wel grappig, wat die bias inhoudt heb ik dus jaren geleden met experimenteren met instellingen (ik had geen help) zelf ontdekt. Voor de geïnteresseerden:

De bias zorgt dat schadow maps niet direct vanaf de polygoon die de schaduw werpt vallen. De schaduw wordt dus eigenlijk een beetje 'vertraagd', om het zo maar eens te zeggen. Hoe groter de bias, hoe meer de schaduw wordt 'vertraagd'.

Nou zou je dus zeggen dat je dus altijd een zo klein mogelijk bias moet hebben (hiervoor is de knop absolute map bias uitgevonden, die hem in feite op nul zet), maar dat is in de praktijk niet waar. Bij erg grote scenes met shadow maps met een relatief lage size, kan een te lage bias zorgen voor enorme vlekken op de grond. De shadow map-grid is dan zó groot, dat de schaduw al vóór het object valt.

Een zeer vreemd effect, maar gezien de berekening van shadow maps, die de schaduwen in een grid verdeelt en vanaf een bepaalde afstand de grid-punten op schaduw of geen schaduw zet, is het wel logisch.

Dus kom je een keer grote vlekken op grote objecten tegen, dan kan het liggen aan een te lage bias.
wazig :P

Verwijderd

Topicstarter
ok dan heb ik nu een nieuwe render met area shadows... het klopt allemaal nog niet helemaal maargoed.. ik ga alles ff tweaken en tunen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~resein/gotwijn.jpg

Verwijderd

He, het ziet er leuk uit :)
Alleen nog een beetje spelen met 'caustics' spelen.(zie help voor dit optie)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 13:55:
He, het ziet er leuk uit :)
Alleen nog een beetje spelen met 'caustics' spelen.(zie help voor dit optie)
k ga ik doen..

edit: vaag hij vind niets als ik op caustics zoek.. heb je geen typo gemaakt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 14:06:
[...]

k ga ik doen..

edit: vaag hij vind niets als ik op caustics zoek.. heb je geen typo gemaakt?
Volgens mij niet hoor! Maar mischien word het anders genoemd in MaX. Ik had het over lightwave namelijk, maar anyway, dit is een voorbeeld van caustics:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Caustics in LightWave 3D provide fast and accurate light reflection and refraction. Generally, a caustic appears in the real world when light reflects off a curved surface or refracts through a transparent surface so that it is focused on a small area.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~amhao000/caustics.jpg

:)

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 23:37:
[...]

Volgens mij niet hoor! Maar mischien word het anders genoemd in MaX.
caustics in Max? in 5 ja, maar in 4 dus niet. Maar het valt wel te simuleren met een beetje kennis van lichten en reflecties.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
mpegernie schreef op 20 september 2002 @ 23:55:
[...]

caustics in Max? in 5 ja, maar in 4 dus niet. Maar het valt wel te simuleren met een beetje kennis van lichten en reflecties.
ik heb 5.. maar in de help stat niets :/

btw hier nog een render:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~resein/WIJNAF2.jpg

aargh die belichting moet beter kunnen...

edit: je bedoelt die belichte plekken in een schaduw? omfg die had ik aan de praat maar ik d8 dat het buggende shaduw was :P:P ff fixen weer

Verwijderd

Topicstarter
ja sure nu kan ik die optie niet meer vinden :/

ik heb nu ff transparant shadows aangezet.. meschien is dat het..

hmmz zijn hier nog meer mensen met 3dsmax 5? die me een beetj ekunnen helpen om dat caustics aan te zetten

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 18:36
Ik denk dat je eerder gebruik zult willen maken van radiosity, vooral bij die fles, die lijkt nu net voor het plaatje te hangen. Hoewel caustics natuurlijk ook toevoegen aan het realisme.
Pagina: 1