ik wil ipv deze shadows een shaduw die heeeel erg geblurt is.. zegmaar een wazige vlek.. hoe doe ik dit nou presies?
ik heb nu een simple omni lapie met area shadows..

http://hawvie.deviantart.com/
ah ey relext man!!HawVer schreef op 20 september 2002 @ 11:27:
Deze tuto roeleert http://www.the3dstudio.com/tutorials.asp?id=121
Edit: Bijna alle mogelijke soorten schaduwen worden behandeld
rommel es met de instellingen zou ik zo zeggenVerwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:13:ik heb nu een simple omni lapie met area shadows..
yep ik heb net voor het eerst de "sample range" optie ondekt.. echtwaar als ik dat toch es eerder wistLiToKi schreef op 20 september 2002 @ 12:34:
[...]
rommel es met de instellingen zou ik zo zeggenzitten vast leuke dingen bij
OK. I don't see much difference in these two renderings. I believe that the bias setting has to do with the scale of the objects in your scene. I tried turning it up to 100 and there were no shadows at all. 50, there were hardly any from the teapot. I don't believe that this setting is as important as the size or sample range settings. I could be wrong.
Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress
wazigOogst schreef op 20 september 2002 @ 13:22:
Een quote uit die tutorial:
[...]
Is wel grappig, wat die bias inhoudt heb ik dus jaren geleden met experimenteren met instellingen (ik had geen help) zelf ontdekt. Voor de geïnteresseerden:
De bias zorgt dat schadow maps niet direct vanaf de polygoon die de schaduw werpt vallen. De schaduw wordt dus eigenlijk een beetje 'vertraagd', om het zo maar eens te zeggen. Hoe groter de bias, hoe meer de schaduw wordt 'vertraagd'.
Nou zou je dus zeggen dat je dus altijd een zo klein mogelijk bias moet hebben (hiervoor is de knop absolute map bias uitgevonden, die hem in feite op nul zet), maar dat is in de praktijk niet waar. Bij erg grote scenes met shadow maps met een relatief lage size, kan een te lage bias zorgen voor enorme vlekken op de grond. De shadow map-grid is dan zó groot, dat de schaduw al vóór het object valt.
Een zeer vreemd effect, maar gezien de berekening van shadow maps, die de schaduwen in een grid verdeelt en vanaf een bepaalde afstand de grid-punten op schaduw of geen schaduw zet, is het wel logisch.
Dus kom je een keer grote vlekken op grote objecten tegen, dan kan het liggen aan een te lage bias.
Verwijderd
k ga ik doen..Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 13:55:
He, het ziet er leuk uit
Alleen nog een beetje spelen met 'caustics' spelen.(zie help voor dit optie)
Verwijderd
Volgens mij niet hoor! Maar mischien word het anders genoemd in MaX. Ik had het over lightwave namelijk, maar anyway, dit is een voorbeeld van caustics:Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 14:06:
[...]
k ga ik doen..
edit: vaag hij vind niets als ik op caustics zoek.. heb je geen typo gemaakt?

caustics in Max? in 5 ja, maar in 4 dus niet. Maar het valt wel te simuleren met een beetje kennis van lichten en reflecties.Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 23:37:
[...]
Volgens mij niet hoor! Maar mischien word het anders genoemd in MaX.
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
ik heb 5.. maar in de help stat nietsmpegernie schreef op 20 september 2002 @ 23:55:
[...]
caustics in Max? in 5 ja, maar in 4 dus niet. Maar het valt wel te simuleren met een beetje kennis van lichten en reflecties.