[Linux] 4e HD niet vindbaar

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Nadat ik Linux al een paar maanden gebruik op mijn laptop heb ik ook maar Linux op mijn gewone systeem geinstalleerd, om ervoor te zorgen dat ik, mocht ik ooit naar windows terug willen, mijn harde schijven niet hoef te formatteren had ik al mijn schijven fat 32 gemaakt. Onder Windows XP worden al mijn partities op al mijn schijven gevonden. Onder Linux wordt mijn 4e harde schijf niet gevonden, mijn bios ziet hem nog wel steeds.

1e schijf: 30 GB Maxtor: Ext3 3 partities, boot, swap en /
2e schijf: 8 GB Maxtor: FAT32 1 partitie
3e schijf: 20 GB Seagate: Fat32 1 partitie
4e schijf: 60 GB WD FAT32 1 partitie

Deze schijf wordt ook niet gevonden door Linux bij het opstarten, het kan dus niet zijn dat die fat32 partitie geen 60 GB mag zijn, toch? Anders zou hij die schijf zelf wel hebben gevonden...

Iemand ideeen? Ik ga zelf natuurlijk ook nog even zoeken, maar dit gaat misschien sneller =)

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kun je wat meer info geven? Distributie, kernel-versie, foutmeldingen etc. etc. Ook een kopietje van /etc/fstab is handig.

Verwijderd

ook de output van
mount /dev/de-4de-schijf /blaat
zou wel leuk wezen.

• Quinny
Sorry, ik was nog niet helemaal wakker vanochtend...

Ik zit nu op mijn werk, ik ben vanavond pas laat thuis...Dan kan ik wat specifiekere info geven, wat ik uit mijn hoofd weet:

De distro is RedHat 7.3 nog geen updates gedaan.

Als ik hdd1 probeer te mounten krijg ik als melding dat het block device niet geldig is... (de 4e hd is toch hdd1? ik heb hdb1, hdc1 en daarna toch hdd(1)?)

De fstab heeft hier verder niks mee te maken... ik kan hem al niet mounten...

Verwijderd

Wat levert 'dmesg | grep ide ' ?

Verwijderd

Die suggestie van hem: "4e schijf: 60 GB WD FAT32 1 partitie".
Zou dat het al niet kunnen zijn?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
hdd1 is als die partitie primary is :) als je hem logisch hebt gemaakt is het hdd5 :)

Kijk es wat fdisks -l /dev/hdd zegt ?

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

XTerm89D schreef op 20 september 2002 @ 16:42:
hdd1 is als die partitie primary is :) als je hem logisch hebt gemaakt is het hdd5 :)

Kijk es wat fdisks -l /dev/hdd zegt ?
Daar zat ik ook al aan te denken ja, wilde net gaan posten toen ik jou post zag staan :) Maar ik het het zelf ook wel eens gehad ja, dat ik een partitie wilde mounten en dat het niet lukte. Ik werd helemaal gek. Bleek inderdaad dat het een logische partitie was. hdc5 werd het toen bij mij inderdaad.

P R N D

• Quinny
Het was even zoeken, op mijn systeem schijft 'fdisks' 'sfdisk' te heten, of jij maakte een typo.. kan ook =)

'sfdisk: cannot open /dev/hdd for reading'

'/dev/hdd5' mounten doet ook niks, maar dat komt natuurlijk omdat hij mijn hele schijf gewoon niet ziet...

'dmesg | grep ide' zegt dit:

BIOS-provided physical RAM map:
Kernel command line: ro root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi
ide_setup: hdd=ide-scsi
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
ide0: BM-DMA at 0xb400-0xb407, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xb408-0xb40f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
ide-floppy driver 0.99.newide
EXT3 FS 2.4-0.9.17, 10 Jan 2002 on ide0(3,3), internal journal
EXT3 FS 2.4-0.9.17, 10 Jan 2002 on ide0(3,1), internal journal

Hieruit maak ik op dat Linux wel 'weet' dat hdd bestaat, omdat mijn BIOS DMA aangeeft...
Het laatste regeltje stond er nog 11 keer onder, die heb ik er even afgeknipt :z

Het enigste verschil met mijn andere schijven is dat ik die 60 GB partitie met partition magic heb gemaakt en geformatteerd, omdat Windows XP mijn schijf toen alleen maar als NTFS wilde formatteren...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

"dmesg | grep hd", die geeft de regels waarin de HDs herkend worden.

Verwijderd

Ik weet niet wat de max size is voor een FAT32 partitie (ik zou dat even nazoeken als ik jou was). Maar je kernel herkent inderdaad je schijf wel zoals je zelf al aangaf. Ik denk dat je gewoon even nieuwe partities aan moet maken. sfdisk ken ik niet maar ik denk dat je een nieuwe partitietabel moet schrijven en opnieuw moet partitioneren en formatteren.

• Quinny
60 GB voor een fat 32 partitie te groot? Windows XP en 2000 zien die partitie wel... totaal geen problemen...

wel naar als ik een nieuwe partitie moet aanmaken... die schijf zit een beetje erg vol... hang ik hem wel in een andere computer....

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie dat redhat ide als ide-scsi benadert, dus met scsi-emuatie. Kijk eens met mount wat voor devices (hda1 of sda1 etc) redhat gebruikt voor de partities die je wel ziet. Had laatst een probleem met een ide cdrom die als /dev/sda-nogwat (scsi!) moest worden aangesproken. Kijk ook eens in je /dev directory om te kijken of die devices misschien links zijn naar andere devices.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Quinny schreef op 20 september 2002 @ 23:24:
Kernel command line: ro root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi
Gooi de hdd=ide-scsi regel uit je lilo.conf en het gaat spontaan werken.

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ah zo werkt dat, klok en klepel etc.

• Quinny
wouter93, Mijn cdrom is scsi, maar hij is gewoon gemount aan /dev/cdrom... mijn schijven zijn ook allemaal gemount aan gewone ide devices, hda, hdb, hdc... die devices zijn geen links voor zover ik kan zien...

igmar, zou jij mij kunnen uitleggen hoe ik dat doe?

<edit>
igmar: Bedankt! Ik heb even gezocht, ik gebruik geen lilo, ik heb GRUB erop staan... ik gokte op grub.conf, en dat was een goede gok... hdd=ide-scsi eruit gehaalt en gereboot... Ik kan er nu bij! geweldig!
</edit>

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Quinny schreef op 21 september 2002 @ 22:28:
wouter93, Mijn cdrom is scsi, maar hij is gewoon gemount aan /dev/cdrom... mijn schijven zijn ook allemaal gemount aan gewone ide devices, hda, hdb, hdc... die devices zijn geen links voor zover ik kan zien...

igmar, zou jij mij kunnen uitleggen hoe ik dat doe?

<edit>
igmar: Bedankt! Ik heb even gezocht, ik gebruik geen lilo, ik heb GRUB erop staan... ik gokte op grub.conf, en dat was een goede gok... hdd=ide-scsi eruit gehaalt en gereboot... Ik kan er nu bij! geweldig!
</edit>
Verders geen ervaring met GRUB, maar mooi dat het werkt. Wel vreemd dat ie niet meer in de dmesg stond..
Pagina: 1