mening radeon 9700 pro / gf4 ti4600

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

Topicstarter
ik heb een radeon 9700 pro op een asus 8x moederbord met een via chipset. Onboard sound 5.1. AMD XP 2200+ met 1Gb intern geheugen.
Nu ben ik een groot fan van warcraft (III), maar deze krijg ik onmogelijk aan de praat. Ik heb alles al geprobeerd, AGP snelheid omlaag, nieuwste drivers, ook van de via 4-1, alles eraf, geluid uit, opstartopties van warcraft (-OpenGL) etc etc. niets werkt. :'(
Van de 40 keer dat ik gestart ben krijg ik 30 keer een fatal error zonder specificaties, 9 keer een automatische reboot en 1 keer de melding van Windows XP dat de radeon instabiliteit veroorzaakt.....
nu is warcraft alleen misschien geen reden om die kaart weg te doen, maar voor mij persoonlijk wel.....

nu zit ik er over te denken om die kaart te ruilen voor een MSI Geforce4 ti4600

Wat is hierover jullie mening????
ik heb het systeem nu een paar dagen, maar ik word er helemaal ziek van :(

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Ik kan het begrijpen dat je voor 1 spel je kaart zou kopen of inruilen (ut2003 :) ) maar heb je het al getest op een ander platform? Werken andere spellen wel?
Direcx opnieuw installere/Service Pack 1 installeren?

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
ik heb inderdaad directx (zelfs heel windows eerst) opnieuw geinstalleerd, sp1 eroverheen gegooid. de 'oude' UT werkt wel.
een ander platform? bedoel je een andere windows? wat dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten....
wat vind je van de Geforce4 t.o.v. de radeon?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

Probeer eens te kijken of WCIII wel werkt op een oude GF2, als je die een hebt.

Anders door iemand anders te kaart te laten testen, want de specs zijn meer als voldoende op WCIII soepel te laten lopen. :)

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
met een tnt2 kaartje doet warcraft het wel. heb ik ook al geprobeerd.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
welke drivers heb je allemaal geporbeert voor de radeon ?er zijn toch een aantal verschillende ?

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
voor deze kaart zijn nog maar 2 drivers, de drivers die meegeleverd worden en een nieuwe update op de ati site. beide gaat het op fout

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:57
hmm erg raar ik speel op wel eens WC3 op mijn r9700 (club3d) en heb geen problemen??

gebruik de 6166 drivers en de control panel die daarbij staat
via 4in1 4.43 en SP1 ok heb ik de D3D patch geinstalleerd

WinXP pas geinstalleerd

heb je wel de oude tnt2 drivers goed verwijderd??
misschien dat dat iets uitmaakt

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
ik heb ook een club3D (deze is wel gemaakt door Ati zelf).... ?!
een asus mb.... ik wil hier GRAAG even met je van gedachten over wisselen, want dat zou dus betekenen dat het MOET werken?!

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lees toch eens de radeon topic FAQ en installeer de nieuwste drivers met daar overheen de direct3d fix...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

NaPi2003 schreef op 20 september 2002 @ 07:51:
ik heb een radeon 9700 pro op een asus 8x moederbord met een via chipset. Onboard sound 5.1. AMD XP 2200+ met 1Gb intern geheugen.[..]
Bedoel je daarmee een AGP 8x moederbord ?

Dan is zeer waarschijnlijk dat je probleem, er zijn namelijk gevallen bekend waarbij de Radeon 9700 ruzie heeft met AGP 8x.

Tip 1 van ATi: flash je mobo met de nieuwste BIOS
Tip 2 van ATi: probeer handmatig je BIOS op AGP 4X te forceren.

Zie o.a. "ATI moves to calm down AGP8X problem"
"ATI admits 9700 Pro bug with AGP8X"

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28
Ik heb een Club 3D Radeon 9700 Pro op een MSI K7T Turbo L.E. (KT133A chipset) moederbord, met een TBird 1,2GHz en 512MB RAM.

Bij mij had ik TELKENS een harde lock up van mijn systeem als ik Warcraft III opstarte en hij begon met dat menu dat van boven naar beneden 'valt'. Binnen 1 seconde helemaal vast!

Maar bij mij werkt de -opengl parameter achter de shortcut regel wel en loopt Warcraft III stabiel en soepel onder OpenGL.

Ik heb trouwens ook gemerkt dat sommige games raar doen als ik met Refreshlock een geforceerde 100 Hz refreshrate heb ingesteld, maar bij een geforceerde 85 Hz heb ik minder problemen.

Wat gebruik jij om boven de 60 Hz uit te komen?

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Hier is dus nog te zien dat de driverstjes van ATI nog niet al te best zijn. Is er nog geen BIOS update voor de Radeon 9700?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Stond laatst op de frontpage dat de 9700 problemen heeft met AGP 8x boardjes...

• pagani
  • Niet online
BronX schreef op 20 september 2002 @ 10:09:
Hier is dus nog te zien dat de driverstjes van ATI nog niet al te best zijn. Is er nog geen BIOS update voor de Radeon 9700?
De drivers zijn prima, alleen installeert niemand de nieuwste + de direct3d fix, das het probleem...

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
inderdaad, ik heb een 8x agp moederbord. Het handmatig forceren naar 4x of zelfs 1x doet niets af aan het probleem helaas.

er is nog geen bios update voor de radeon.

de direct 3d patch ga ik zeker proberen!

het forceren van de refersh rate kan ik gewoon aanvinken, dus niet ondersteunde rates laten zien, kan hem gewoon op 120 hz zetten zonder problemen...

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• 1Mark
  • Laatst online: 23:10
idd eerst de direct3d patch proberen.
en met wat voor voeding draai je ? en is het alleen WC3 met problemen ?

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
heb verder niet zoveel spellen :(
de voeding is 300Watt
waar staat de direct3D patch ?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• 1Mark
  • Laatst online: 23:10
ergens op de ATI site bij support of drivers ofzo...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

NaPi2003 schreef op 20 september 2002 @ 10:31:
inderdaad, ik heb een 8x agp moederbord. Het handmatig forceren naar 4x of zelfs 1x doet niets af aan het probleem helaas.

er is nog geen bios update voor de radeon.
[..]
Erhh, sorry, my bad. Aangezien het een AGP probleem is (chipset implementatie) moet je de BIOS van je moederbord up-to-date brengen. Niet je videokaart BIOS (Als dat het geval was, dan had ATi die al lang beschikbaar gesteld denk ik.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Heel eventjes offtopic, sorry als dat niet mag :) Maar ik wil er geen nieuw topic voor aanmaken, die zou alleen maar op slot gegooid worden..
Maargoed, wat is nou de beste keuze voor een 3D gamer? ATI Radeon 9700 pro of GeForce 4 ti4600? Of eventueel een andere kaart? De 2D weergave speelt ook een rol, natuurlijk.
Kan iemand mij dit vertellen? Ik heb zelf namelijk wel een idee (GeForce) maar da's gewoon een gevoelsmatige keuze :D Niet erg betrouwbaar dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:26:
Heel eventjes offtopic, sorry als dat niet mag :) Maar ik wil er geen nieuw topic voor aanmaken, die zou alleen maar op slot gegooid worden..
Maargoed, wat is nou de beste keuze voor een 3D gamer? ATI Radeon 9700 pro of GeForce 4 ti4600? Of eventueel een andere kaart? De 2D weergave speelt ook een rol, natuurlijk.
Kan iemand mij dit vertellen? Ik heb zelf namelijk wel een idee (GeForce) maar da's gewoon een gevoelsmatige keuze :D Niet erg betrouwbaar dus.
Ze prestreren alle twee even goed, alleen is de 2D kwaliteit van Ati een stuk beter.

Alleen ik zit met hetzelfde probleem, en dat is dat Ati soms wel eens last heeft met slechte drivers

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:29:
[...]

Ze prestreren alle twee even goed, alleen is de 2D kwaliteit van Ati een stuk beter.

Alleen ik zit met hetzelfde probleem, en dat is dat Ati soms wel eens last heeft met slechte drivers
WHAHAHAHAHAH !!! :/ :| :?

Zo, no offense jbalk, maar erhhh... laat je nakijken! De Radeon 9700 is zeker de beter presterende videokaart van de 2. Alle benchmarks laten dat zien, en nog even een graadje erger wanneer je AF en AA (anisotropisch filteren en Anti Aliassing) aanzet.

Radeon 9700 vs GF4 4600 vs Parhelia: http://www.hardocp.com/article.html?art=MzQw
The ATi Radeon 9700 Pro is the best video card we have ever laid our hands on. ATi is going to be first to market with some very impressive technology and the gamers are sure to take notice. I think the benchmarks at 4XAA/16XAF speak for themselves. The image quality is nothing less than beautiful in both 2D and 3D.
Andere review @ anandtech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1683
We would recommend buying a Radeon 9700 Pro over a GeForce4 Ti 4600 if you're buying today, even taking into account the ~$100 price difference between the two cards.
En bij Tom's HW guide: http://www.tomshardware.com/graphic/02q3/020819/index.html
The Radeon 9700 PRO proved to be superior in all possible categories, be it the framerate while the game was in progress, the triangle throughput, FSAA, anisotropic filtering, or pixel and vertex shader performance. NVIDIA's flagship trails the new champion in every discipline. And Matrox? In light of these results, the Parhelia looks even less attractive than before.
(Dus, synthaxis, dit had je ook best wel zelf kunnen vinden he?)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Vergeet even niet dat je nu voor ATI 9700 PRO 128Mb nog z'n 450Pleuro neer legt.
En voor de Geforce $ 4600TI betaal je ronde 350. Maar goed. Ik zit ook met het dillima. Ik WIL iets upgraden. Maar opmoment loopt alles tegen de $$$$ aan.
Eerst wouw ik een KT 400 plankje halen met 512mb 400DDR. Streep er door. Lees veel positieve reacties over de ATI 9700PRO. Denk die wil voor de upgrade van GF2 GTS. Alleen een beetje pittige prijs. Ik dacht dan aan een GF4 die is goedkoper. Maar toch... ik heb noch steeds iets van ATI :> . Die presteerd alle(of bijna alle) boven de 4600. Zal de prijs nog gaan zakken van de 9700 in de komende 1,5maand? Ik bedoel +/- 100 Euro? Dan zit die kaart er bij mij wel in!

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• 6K

6K

is ook zo...

Topicstarter
ik zou sowieso die anderhalve maand even wachten totdat je zeker weet dat die radeon 9700 ook de goede drivers heeft :(

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
BronX schreef op 20 september 2002 @ 10:09:
Jah, dat is voor mij nog steeds de reden dat ik echt geen ati in mijn systeem wil.
Heb er zo vaak problemen mee gezien, ik denk dat het aantal problemen bijna een vijfvoud boven die van Nvidia liggen.
Al dat gezeur om een spel te spelen.
Sorry, maar dit is echt mijn mening, persoonlijk had ik liever ook dat ze gewoon geen problemen hadden.

Om nog eventjes terug te komen op die problemen, ik heb het dus over instabilliteitsproblemen en lockups/rare texures. Die ook niet na een paar pdrivers zijn opgelost.

Verwijderd

JumpStart schreef op 20 september 2002 @ 11:57:
[...]

WHAHAHAHAHAH !!! :/ :| :?

Zo, no offense jbalk, maar erhhh... laat je nakijken! De Radeon 9700 is zeker de beter presterende videokaart van de 2. Alle benchmarks laten dat zien, en nog even een graadje erger wanneer je AF en AA (anisotropisch filteren en Anti Aliassing) aanzet.

Radeon 9700 vs GF4 4600 vs Parhelia: http://www.hardocp.com/article.html?art=MzQw

[...]

Andere review @ anandtech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1683

[...]

En bij Tom's HW guide: http://www.tomshardware.com/graphic/02q3/020819/index.html

[...]

(Dus, synthaxis, dit had je ook best wel zelf kunnen vinden he?)
Blaat, die 2fps meer bij 1024 is ook niet echt veel meer

Verwijderd

Carel schreef op 20 september 2002 @ 14:27:
[...]

Jah, dat is voor mij nog steeds de reden dat ik echt geen ati in mijn systeem wil.
Heb er zo vaak problemen mee gezien, ik denk dat het aantal problemen bijna een vijfvoud boven die van Nvidia liggen.
Al dat gezeur om een spel te spelen.
Sorry, maar dit is echt mijn mening, persoonlijk had ik liever ook dat ze gewoon geen problemen hadden.

Om nog eventjes terug te komen op die problemen, ik heb het dus over instabilliteitsproblemen en lockups/rare texures. Die ook niet na een paar pdrivers zijn opgelost.
dat is juist waarom mensen een Ati kopen, bij echte Ati fans gaat het niet om het aantal fps per seconde. Maar gaat het ook om de 2Dkwaliteit

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 21:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Carel schreef op 20 september 2002 @ 14:27:
[...]

Dat is onmogelijk. Zoek eens op google naar de bekende nv_disp.dll error, geen enkele fabrikant krijgt het voor elkaar om die probleem te vervijfvoudigen.

Sinds ik overstapte van een GF3 naar een R8500 was het leven een stuk relaxter. Gewoon eens in de zoveel tijd nieuwe goeie drivers, niet elke 2 dagen nieuwe gelekte beta's die meer probleem veroorzaakte dan een performance increase.

Vandaar ook mijn keuze voor een R9700. Retesnel, niks aan de hand en alle games draaien zonder problemen (ook WC3 dus).

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 14:31:
[...]

Reken maar op 20-30 fps meer met fsaa en aa...

En wie speelt er nou nog in 1024x768 :?

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

johnnyv.nl schreef op 20 september 2002 @ 15:07:
[...]

Reken maar op 20-30 fps meer met fsaa en aa...

En wie speelt er nou nog in 1024x768 :?
Er spelen nog genoeg mensen op 1024.
Niet iedereen heeft hier een 19"+ monitor.
Op 1024 kan je ook lekker draaien met alles aan zoals 4(6)X FSAA, anisotropisch, ect.

Specs Computer

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 14:31:
[...]

Gut wat flauw...

Joh, weetje, bij Commanche 4 wint de GF4 4600 het zelfs. |:( Nou joepie, 1 op de hoeveel benchmarks verliest de Radeon 9700 ? Wees trots. Oogkleppen, die heb je op.

Als je te koppig bent om naar de getallen te kijken, dan moet je dat helemaal zelf weten. Zelfs op 1024x786.

Unreal Tournament 2003 FPS: (zie anandtech)

Radeon 9700 vs GF4 4600

142,5 vs 104,7 (dm-antalus @ 1024x768)
133,7 vs 89,7 (dm-inferno @ 1024x768)
165,7 vs 133,4 (dom-suntemple @ 1024x768)
173,0 vs 153,6 (br-endagra @ 1024x768)
189,0 vs 178,1 (dm-asbestos @ 1024x768)

En dan is er één UT2003 map waarbij het zaakje ècht CPU limited is...

122,7 vs 122,6 (ctf-citadel @ 1024x768)

Alles boven de 100 FPS is toch redelijk overbodig, dus op het moment dat ik een Radeon 9700 zou hebben (kan dat financieel niet veroorloven, en een GF4 4600 trouwens ook niet) dan pleur ik Anisotropisch filteren op 16x en FSAA op 4x. Dan heb ik mooier beeld.

Unreal Tournament 2003 w/ AA & Aniso
dm-antalus @ 1024x768
ATI Radeon 9700 Pro: 66,2 FPS
NVIDIA GeForce4 Ti 4600: 29,8 FPS

2 FPS verschil ? Natuurlijk |:( (please note my sarcasm)

(Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je wèl het geld hebt voor een Radeon 9700 maar geen geld om die 15" monitor, die maar 1024x768@80 Hz haalt, op te waarderen. Met andere woorden, 1280x1024 en 1600x1200 prestaties wegen zwaarder.)

• Carel
keldon schreef op 20 september 2002 @ 14:39:
[...]

Dat is onmogelijk. Zoek eens op google naar de bekende nv_disp.dll error, geen enkele fabrikant krijgt het voor elkaar om die probleem te vervijfvoudigen.

Sinds ik overstapte van een GF3 naar een R8500 was het leven een stuk relaxter. Gewoon eens in de zoveel tijd nieuwe goeie drivers, niet elke 2 dagen nieuwe gelekte beta's die meer probleem veroorzaakte dan een performance increase.

Vandaar ook mijn keuze voor een R9700. Retesnel, niks aan de hand en alle games draaien zonder problemen (ook WC3 dus).
Dan heb je gewoon geluk, maar gemiddeld gezien heeft ATI echt meer driver problemen dan Nvidia.
En vergeet niet dat er denk 5 keer zoveel Nvidia's zijn dan ATI's dus als de online problemen evenveel zijn is het toch een vijfvoud van ATI :)

• pagani
  • Niet online
5 keer zoveel nvidia's dan ati's? Jezus, noob.....
Nvidia: tnt2, gef 1 tm 4. Dat zijn er 5
edit:

Quadro en riva vergeten, 7, als je alle types (ti200/500 etc) los telt nog steeds minder dan ATI

Ati: RADEON 9700:
RADEON 9700 PRO

RADEON 9000:
RADEON 9000 PRO

RADEON 8500:
ALL IN WONDER RADEON 8500
ALL IN WONDER RADEON 8500DV
RADEON 8500 128MB
RADEON 8500 64MB
RADEON 8500LE

RADEON 7500:
ALL IN WONDER RADEON 7500
RADEON 7500

RADEON 7200:
RADEON 7200

RADEON 7000:
RADEON 7000, aka RADEON VE

RADEON:
ALL IN WONDER RADEON
RADEON 64MB DDR (VIVO)
RADEON 64MB SDR
RADEON 32MB DDR
RADEON 32MB SDR

RAGE 128 PRO:
ALL IN WONDER128 PRO
RAGE 128:
ALL IN WONDER128
XPERT 2000
XPERT 128

RAGE PRO:
XPERT 98

TV TUNER/ DV BOARDS:
ATI-TV WONDER
TV WONDER USB
TV WONDER VE
DV WONDER
REMOTE WONDER

LEGACY:
RAGE FURY PRO
RADEON 7200
RADEON VE
RAGE FURY MAXX
XPERT 2000 PRO
RAGE FURY
RAGE MAGNUM
XPERT 99
ALL IN WONDER PRO
XPERT @ PLAY
XPERT @ WORK
XPERT LCD
XPERT XL
ATI TV
ALL IN WONDER
3D PRO TURBO
3D XPRESSION+PC2TV
3D CHARGER
3D XPRESSION

• Carel
johnnyv.nl schreef op 20 september 2002 @ 16:21:
5 keer zoveel nvidia's dan ati's? Jezus, noob.....
Nvidia: tnt2, gef 1 tm 4. Dat zijn er 5
In aantallen, niet in types Sjakie, en laat dat noob aub voor je , slaat nergens op dat je iemand gelijk voor noob uitmaakt omdat je toelvallig iemand zijn zin niet snapt wie zijn schuld het ook is !!

• pagani
  • Niet online
Carel schreef op 20 september 2002 @ 16:28:
[...]

Sjakie, en laat dat noob aub voor je
Als jij me geen Sjakie meer noemt, en schrijf dan wat je bedoelt en formuleer het ff goed. :(

edit:

En zoals al eerder gezegd, het nv_disp.dll probleem is groter dan alle bugjes van ati samen, so..........................
En dan hebben we het nog niet eens over 2d-kwaliteit en tv-out :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:29:
[...]

Ehm.. Volgens verschillende reviews/tests scoort de R9700 echt wel vet beter! 8)7

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Carel schreef op 20 september 2002 @ 16:03:
[...]

Dan heb je gewoon geluk, maar gemiddeld gezien heeft ATI echt meer driver problemen dan Nvidia.
En vergeet niet dat er denk 5 keer zoveel Nvidia's zijn dan ATI's dus als de online problemen evenveel zijn is het toch een vijfvoud van ATI :)
Dan heb je misschien 5x zoveel mensen met problemen, maar niet 5x zoveel problemen.

Verwijderd

Jezus waar gaat dit topic heen?? De Radeon is dik vet sneller dan de GF4 ja, maar wat heb je eraan als het niet werkt?

Ik had em lekker geruild voor een 4600. Ik kan me de situatie van de topicstarter goed voorstellen. Zo'n gevoel van:"Het moet gewoon werken!!" Die Ati is duidelijk nog lekker buggy. Laat ze het ff lekker uitzoeken en neem ondertussen een GF4. Die gaat lang genoeg mee als ik de rest van je sys bekijk (wat een specs hey, damn..)

Verder wordt de topicstarter niet echt geholpen met een nVidia vs ATi flamewar.. |:(

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gaat idd nergens heen zo. Topicstarter kan het beste even een nieuw topic openen (met een wat duidelijkere titel graag) :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.