[Hardware probleem] Mijn server weigert na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Heren mods: Zodra er een idee is waar dit probleem aan ligt, mag dit topic naar het bijbehorende forum.

Mijn servertje doet het niet meer... althans, niet meer zoals ik graag zou willen.

De specs van mijn server waren: Cel733, 512Mb PC133, 1*20Gb met OS, 3*80Gb@7200rpm in RAID5 voor data.

Aangezien ik nog zo'n cellie had liggen, en goedkoop aan een BP6 kon komen, dacht ik: Ideaal, meteen upgraden... Zo gezegd, zo gedaan... BP6 er in, 2 cellies er in, niks meer werken..... één voor één die cellies geprobeerd, eerste cellie doet helemaal niks, tweede cellie start wel op, loopt dan vast. Stroom er af, doffe tik. stroom er weer op; niks......

Dus, oude mobo terug, beide cellies doen niks meer :'( Ikke dom, ikke waarschijnlijk cellies opgeblazen....

Nou, dik balen, maar ja... moederbord uit mijn werk/game station gehaald, was toch toe aan upgrade, proc overgezet op oude mobo van de server (werkstation draaide op een 815EP chipset.... wat is dat een *$#@*& gebeuren zeg.... max 512Mb geheugen...).. Server start weer op.... alleen één van die RAID harddisks niet meer.... naar zijn grootje dus.....

Wilde ik rebooten, komt ie met de melding dat de boot partitie niet reageerd....

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, hoop gezeik, nu uiteindelijk wat extra harddisks er bij gehaald, en het voor elkaar gekregen om die 20Gb harddisk weer aan de gang te krijgen, andere harddisk voor boot er in gezet, met W2K advanced server er op.... dus... nieuwe configuratie:
Gigabyte GA-6VTXE moederbord, Cellie1.2Ghz, 1024Mb PC133 (1*512, 2*256), 8Gb bootdisk, 2*80Gb, 3*120Gb, Oud S3 8Mb AGP graf kaartje, Highpoint RocketRAID 404 4 channel PCI voor de harde disken.

Maar de zorgen zijn nog niet over... Over het algemeen boot hij nu goed, de RAID5 array is rebuilt, en ik heb er een 3*40Gb stripe bij gezet, om de RAID array te kopieren zodat ik hem kan uitbreiden naar 5*80G. Echter, als ik nu een kopieer commando geef, krijg ik na random interval altijd een of ander vaag bluescreen. Iedere keer met een andere melding er op.... Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?

Een paar dingen die een probleem zouden kunnen zijn:
- Hoeveel voeding heeft zo'n systeempje ongeveer nodig? Kan iemand een schatting geven op wetenschappelijke basis?
- de 512Mb module wilde niet werken toen hij in het 3e geheugen slot zat. Kan het zijn dat dat geheugen gewoon niet goed met elkaar overweg kan? Het mobo kan in ieder geval max 1.5Gb aan, dus dat zou goed moeten gaan.
- De temperatuur van die cellie blijft onder de 40 graden. Dat is wel een stuk hoger dan ik gewend ben, maar dat komt waarschijnlijk omdat de kast open staat, en er dus geen flow is.

Verwijderd

-voedingentopic staat misschien iets nuttigs in. Maar met zoveel harddisken zou ik toch aan 350 watt + gaan denken.
-Het is soms zo dat cheap ass 512 mb ram niet in het laatste slot werkt. Maar als je het verwisselt en het werkt wel goed, niets om je zorgen over te maken :)
3. De temp is goed. Daar mag het niet aan liggen.

Sowieso vind ik het een beetje vaag allemaal. Je zou misschien toch aan een slechte RAMchip gaan denken, die is wel vaker de oorzaak van allerlei vage problemen.
Probeer het anders straks eens met 1 256 mb, of 1 512 mb, maybe it works, if not, dan zien we weer verder ;).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Croga schreef op 20 september 2002 @ 07:40:
Heren mods: Zodra er een idee is waar dit probleem aan ligt, mag dit topic naar het bijbehorende forum.

Mijn servertje doet het niet meer... althans, niet meer zoals ik graag zou willen.

De specs van mijn server waren: Cel733, 512Mb PC133, 1*20Gb met OS, 3*80Gb@7200rpm in RAID5 voor data.

Aangezien ik nog zo'n cellie had liggen, en goedkoop aan een BP6 kon komen, dacht ik: Ideaal, meteen upgraden... Zo gezegd, zo gedaan... BP6 er in, 2 cellies er in, niks meer werken..... één voor één die cellies geprobeerd, eerste cellie doet helemaal niks, tweede cellie start wel op, loopt dan vast. Stroom er af, doffe tik. stroom er weer op; niks......

Dus, oude mobo terug, beide cellies doen niks meer :'( Ikke dom, ikke waarschijnlijk cellies opgeblazen....

[...]
Wat er nu aan de hand is durf ik niet met zoveel zekerheid te zeggen, maar met die BP6 is het simpel: de Coppermine Celeron kan niet SMPen :o

Ongeacht mobo/voeding gaat dat niets doen. Bovendien moet je een mod doen om de BP6 CuMine CPUs überhaupt te laten slikken. Als je dat niet gedaan hebt... :X

Terug naar nu: bluescreens duiden meestal op mem problemen. Misschien tijd om even die DIMMs één voor één te testen (met memtest!) en als ze alledrie in orde blijken de mobo naar de leverancier brengen.

Oslik blyat! Oslik!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
dion_b schreef op 20 september 2002 @ 09:34:
[...]

Wat er nu aan de hand is durf ik niet met zoveel zekerheid te zeggen, maar met die BP6 is het simpel: de Coppermine Celeron kan niet SMPen :o
OMFG!! Heb ik me weer vergist in die dingen!! Ik denk iedere keer dat de snelle cellies Cus zijn, maar dat zijn natuurlijk de Tuas!! Ofwel: Ik kan in die BP6 wel 2*1.2Ghz zetten?
Terug naar nu: bluescreens duiden meestal op mem problemen. Misschien tijd om even die DIMMs één voor één te testen (met memtest!) en als ze alledrie in orde blijken de mobo naar de leverancier brengen.
Gaat ik vanavond doen.... Ook rijd ik onderweg naar huis maar meteen effe langs de computerland om een 520watt voeding te halen, ik ben er toch niet helemaal gerust op. Daarnaast heb ik het idee dat de netspanning wat minder stabiel is dan ik gewend ben, dus ook maar eens naar een serieel geschakelde UPS uitkijken....

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:55
Croga schreef op 20 september 2002 @ 13:26:

OMFG!! Heb ik me weer vergist in die dingen!! Ik denk iedere keer dat de snelle cellies Cus zijn, maar dat zijn natuurlijk de Tuas!! Ofwel: Ik kan in die BP6 wel 2*1.2Ghz zetten?
Nou nee, mocht je het wel lukken, dan ga ik straks meteen 2x1,4 + zon mobo bestelle ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Croga schreef op 20 september 2002 @ 13:26:
[...]

Nee, dat bord werkt trouwens niet eens met een fcpga cpu ook niet met ééntje. En je kan alleen ppga celly's in dual laten draaien. Alle nieuwere celly's zijn smp gelockt.

PS. Van de BP6 die ik had, waren na een paar jaar gebruik bijna alle elco's gaan lekken. (en bij het vervangen heb ik een dma lijn gekapt.. :'( )

[ Voor 0% gewijzigd door Vorlon op 20-09-2002 20:00 . Reden: typo ]

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Vorlon; als je nog een BP6 nodig hebt, heb ik er hier nog wel een liggen waar ik niks meer mee kan.... :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorlon schreef op 20 september 2002 @ 19:59:
[...]

Nee, dat bord werkt trouwens niet eens met een fcpga cpu ook niet met ééntje. En je kan alleen ppga celly's in dual laten draaien.
Daar zijn mods voor >:)

Er zijn mensen die er met wat werk 2x P3 CuMine op draaien, maar garantie op stabiliteit heeft het allerminst.
Alle nieuwere celly's zijn smp gelockt.
:'( Intel had zich flink verkeken op de SMP mogelijkheden van de PPGA Celly (heeft ze schijnbaar behoorlijk wat P2/3 Katmai verkoop gekost :o )
PS. Van de BP6 die ik had, waren na een paar jaar gebruik bijna alle elco's gaan lekken. (en bij het vervangen heb ik een dma lijn gekapt.. :'( )
Abit en brakke Elco's... :X

Het blijft jammer dat ze blijkbaar bezuinigd hebben op zulke cruciale onderderlen- vooral omdat het nooit de goedkoopste mobo's geweest zijn ;(

Oslik blyat! Oslik!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Nou, om het topic even af te sluiten....

Heb het geheugen getest.... Blijkbaar heeft lompe ikkie bij het afhalen van een proc de modules geraakt, en er zat dus een klein streepje Artic Silver op..... is er niet goed voor.... Dus nog maar 512Mb over in de server....

Wel ook maar meteen een Topower 520Watt voedinkje er in gelegd, zodat ik de 300 die er in zat in mijn andere systeem kon leggen (waar een Athlon 2000+ aangedreven werd door een 105 Watt voeding....)

Afijn, alles draait weer als een zonnetje, en is op dit moment bezig om de arrays her in te richten.... Gaat nog wel een paar daagjes duren, ben ik bang.....
Pagina: 1