ShareTheNet vs. Freesco

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
wie weet welke programma beter, makkelijker, veiliger enz enz. is? Freesco of ShareTheNet???? Kun je freesco ook via de browser op afstand configureren? dacht dat dat met share the net wel kon tenminste...

de prijs is van ondergeschikt belang.

Verwijderd

Via %search% kwam ik op deze onbeantwoorde topic terecht, en heel eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de reakties. Dit aangezien ik van plan ben om bij m'n zusje een netwerkje aan te leggen.

Ze heeft al een pc, buurmeisje ook. 468 is ook reeds voorhanden. Er zullen alleen netwerkkaarten aangeschaft moeten worden en evt. proggie. (SharetheNet, Freesco is nl. gratis) Van belang bij de vergelijk tussen deze 2 proggies is voor mij het gemak van installeren en onderhoud! (evt. op afstand?) en natuurlijk de systeemeisen aangezien ze studentes zijn.

Met onderhoud bedoel ik natuurlijk dat ie het altijd moet doen en ik niet continu erheen moet om weer eens de familie-systeembeheerder uit te hangen.

Muchos gracias... :7

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op maandag 08 januari 2001 16:44 schreef Zinuz het volgende:
Via %search% kwam ik op deze onbeantwoorde topic terecht, en heel eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de reakties. Dit aangezien ik van plan ben om bij m'n zusje een netwerkje aan te leggen.

Ze heeft al een pc, buurmeisje ook. 468 is ook reeds voorhanden. Er zullen alleen netwerkkaarten aangeschaft moeten worden en evt. proggie. (SharetheNet, Freesco is nl. gratis) Van belang bij de vergelijk tussen deze 2 proggies is voor mij het gemak van installeren en onderhoud! (evt. op afstand?) en natuurlijk de systeemeisen aangezien ze studentes zijn.

Met onderhoud bedoel ik natuurlijk dat ie het altijd moet doen en ik niet continu erheen moet om weer eens de familie-systeembeheerder uit te hangen.

Muchos gracias... :7
Systeemeisen is simpel, minimaal een 386 met 4 MB intern en een floppy drive. Verder een Netwerkkaart, of een modem (voorkeur voor ISA). Beide zijn prima in te stellen, voor freesco zowel via het systeem zelf, telnet, http pagina (die laatste 2 als je eenmaal de eerste config hebt gedaan.) Makkelijk in te stellen, duidelijke vragen, mogelijk voor DHCP, gateway, proxy, firewall en eigen servertes draaien (altijd leuk >:) ). Verder kun je updates en extra packages (zoals bijvoorbeeld een traffic monitor en een mini versie van midnight commander) gewoon direct van de website van freesco downloaden vanuit de command line, hij installeert dan ook nog alles voor je. Met sharethenet heb ik geen ervaring, freesco beviel me te goed... ;)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

What he said. Oh, over onderhoud: het is geen legendarische uptime natuurlijk maar ik heb er nu een maand niet naar omgekeken en ja, ik kan dit gewoon posten... geen zorgen dus. Als het loopt blijft het lopen.

Zoef

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja, freesco is remote te beheren met je exploder.
Ik zou voor freesco gaan, het is gratis en meer mogelijkheden (o.a print- en webserver)

Kijk anders even in de afgelopen computer totaal, staat een uitgebreide test in.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Freesco is dus te gebruiken op een systeem zonder hd? Dus alleen booten van a.
Dat betekent dus dat ik eigenlijk alleen een processorkoeler nodig heb, of heb ik het mis?

Is een herstart van dat systeem dan genoeg om dat servertje a.d. praat te krijgen (ivm stroomuitval e.d.) of is het noodzakelijk om 'm te configureren na een herstart?

Zijn er trouwens nog gebuikers van Share the Net die eventueel willen reageren?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Herstart is simpel: gewoon laten booten tot de prompt. Inloggen hoeft alleen als je zaken wilt aanpassen, logs wilt bekijken e.d.

Als de spanning uit gaat en weer aan is ie een minuutje later weer ready for prime time. Echt perfect.

Zoef

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Freesco is op een systeem zonder HDD te gebruiken, vanaf een 386! Je moet natuurlijk nog wel je drivers voor je netwerkkaartjes installen, wat problemen zou kunnen geven. Koop dus 3com's ofzo, meeste kans van slagen.
Een proc cooler is echt niet nodig op een 386/486, zet er gewoon een goed koelblok op (die er waarschijnlijk al op zit).

Ga anders een naar http://www.freesco.org en lees de manual.

Als je een stroomuitval heb, start je PC automatisch nieuw op als d'r weer stroom is, en dan hoef je niets opnieuw te configureren. Bovendien bijft deze server zo een jaar stabiel draaien, dus geen problemen met crashen van je compu zodat i'net plat kan liggen.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Pjosch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06-2016

Pjosch

Moo Fighter (BVD)

Om even tegengas te geven aan het Freesco-geweld 8-)

We hebben sinds kort ShareTheNet draaien op een 486. In eerste instantie vanaf flop, maar om DNS beter te kunnen gebruiken hebben we het nu op de HDD gezet.
Ook ShareTheNet is benaderbaar via een browser en overzichtelijk in te stellen.
ShareTheNet is gratis, wil je echter officieel support krijgen dan kost dat 70 dollar. Een bezoekje brengen aan de mailinglist van ShareTheNet doet ook wonderen >:)
Deze is ondergebracht bij www.topica.com , en de moderater is de bedenker van ShareTheNet zelf.

De Firewall werkt tot nu toe goed (snel afkloppen). Ook webservers en printservers kan je laten draaien met ShareTheNet.

ShareTheNet 3.0 is bijna klaar en kan ieder moment gereleased worden (met nieuwste Kernel) en dat belooft wat te worden (volgens insiders).

Linux is free, when time is no money...but still I try

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

ShareTheNet is gratis, wil je echter officieel support krijgen dan kost dat 70 dollar.
Hmm, ik wil niet flauw doen hoor maar op http://www.sharethenet.com/ is te lezen:
ShareTheNet has one low price of $70US for your entire network. We encourage you to download ShareTheNet and try it out before you purchase. It will cease working 30 minutes after you boot the Gateway Server. Simply reboot for another 30 minutes. Once you're satisfied that ShareTheNet works for you, purchase a registration code, and the 30 minute limitation is removed.
Dat klinkt niet echt gratis... nou is er ook wel http://www.sharethenet.com/free.html , waar staat dat er een gratis versie is die je zelf mag compileren op een al werkend linux-systeem maar dat haalt toch een hoop van het comfort onderuit :? Dan kun je bijna net zo goed met Debian of zo je eigen sekuur doosje bouwen...

Zoef

• Danfoss
  • Laatst online: 22-08 15:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Freesco wil best wel goed draaien op een 386, maar ik zou toch een 486 met 16mb ram nemen.

Ik had altijd freesco gedraait op een 40mb HD in een 386-16mhz met 6mb ram.

Op deze config waren de http admin pages echter behoorlijk traag en bij een reset kreeg ik telkens HD errors bij het decompressen van de kernel.

Echt een koude boot (comp uit --> 20sec wachten ---> comp aan, deed hij het weer. Vermoed dat het met het geheugen te maken had. (6 mb is echt minimaal).

Verder is Freesco echt aan te bevelen:
-gratis
-makkelijk te configureren
-lage systeemeisen
-zeer stabiel (heeft bij mij 4 maand continu gedraait totdat de machine weggegooit is)
-ingebouwde printserver
-uit te breiden met samba (fileserver)

Sys Specs

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
Zal ik de keus daar maar eens gaan uitbreiden. 8-)

werp eens een blik op gnatbox
www.gnatbox.com
www.gta.com
dit is een prof. firew. met een ICSA certification.
en het mooiste is ze hebben een gratis versie die ze iets beperkt hebben :(

wat sharethenet en freesco aangaat kan ik je weinig vertellen alleen dat ik freesco toch ook een kans ga geven om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
heb hier alleen nog een beetje weinig zin om al die regels die ik nu heb over te typen..
sharethenet heb je voor de gratis versie toch een werkende linuxbak nodig en daar heb ik op het moment nog weinig kaas van gegeten.

p.s. gnatbox kan zelfs java en ativex filteren !!! >:) hoewel ik ze gewoon door heb staan kan het een extra beveileging vormen voor al die (hoe zeg ik dit voorzichtig) brakke micro$oft zooi.

l.d.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Pjosch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06-2016

Pjosch

Moo Fighter (BVD)

Je hebt gelijk Zpottr.

Inderdaad ergens heel diep in mijn geheugen staat gegrift dat ShareTheNet een key nodig heeft. Dat was ik ff vergeten en bij deze neem ik mijn woorden terug dat ShareTheNet gratis is.

Maar met een beetje zoeken .... is ShareTheNet toch gratis. Hiermee wil ik jullie trouwens niet tot illegale activiteiten aansporen >:)

Linux is free, when time is no money...but still I try

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb pas freesco geinstalleerd, ik moet zeggen met de manual en een beetje tijd is het echt niet moeilijk. Draait prima. Alleen wil je de admin pages remote bewerken, dan is het toch verstandig om een klein harddiskje erin te hangen of om 16 MB of meer er in te zetten. Ik heb sharethenet geprobeerd, maar die begon op dezelfde config te protesteren dat ie het eea niet kon opstarten. voor mij was de keuze dus makkelijk FreeSCO, omdat het wel werkte en omdat het gratis is...

Verwijderd

Ik heb ook FreeSCO grhad en dat beviel me prima, totdat Casema (:r) besloot me een Com21 modem te geven die via PPPoE verbinding maakt. Dat werkt helaas niet met FreeSCO. Mischien wel als je er een RoaringPenguin module op had gezet (op een HDD dan wel), maar ik ben op zoek gegaan naar wat beters.

Dat heb ik nu gevonden in Clarkconnect. Is ook gratis, alleen wel groot. Download is een cdrom ISO van 85mb (ongeveer), maar dan hebbie wel een compleet systeempje. Draaid perfect nu.

Dus dat zou ik je ook nog aan kunnen bevelen: www.clarkconnect.org
Pagina: 1