asdl delen

Pagina: 1
Acties:

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stel ik wil met een paar buren (stuk of 3)een asdl abbo delen, is een 10 Mb netwerk dan genoeg?

En wat is handig? Alle computers op 1 subnet zetten of om per huis een subnet te hebben.

• shadax
  • Niet online
Zo te lezen is een 10 Mbit netwerkje voor de KPN variant ruim voldoende.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Het is ADSL Asymmetric Digital Subscriber Line. Verders 10Mbit is normaal wel genoeg. 100MBit is vooral lekker als je veel grote bestanden over gaat zetten van de ene compu naar de andere. Is ook flink duurder.

Ik zou met de subnetten eerst kijken naar hoe lang je de kabels moet maken. Als je vier kabels 50m naar dezelfde kant moet trekken kan het handig zijn om een extra hubje ertussen te knikkeren, dat scheelt weer meters kabel en het is een stuk makkelijker vervangen als er een kabeltje ergens stuk gegaan is.
Kijk ook ff naar hoeveel compu's iedereen in huis heeft. Als dat er veel zijn kan het in sommige huizen handig zijn om een eigen subnetje te hebben.

ieeeepppppp :P

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02
Dat subnetmasking zal toch niet echt nodig zijn: met de IP adressen vanaf 10.0.0.0 (subnetmask 255.0.0.0) kun je zo'n 16 miljoen PC's van een IP adres voorzien. Als je dat in die paar huizen hebt staan vraag ik me af in wat voor kasten jullie wonen. Bovendien denk ik dan niet dat je aan de maximaal gegarandeerde lengte voor UTP (185meter) genoeg hebt ;-)

• shadax
  • Niet online
subnetmasking was ook meer ervoor dat we niet bij elkaars computers kunnen, vooral windows staat snel heel erg open.

• Poltergeist
Ik weet niet of dat iets te maken heeft met subnetmasking. Waar je echter wel op moet letten dat je de sharing goed instelt (dus wachtwoorden gebruiken, en die vooral NIET doorvertellen aan de buren).

Verwijderd

Duur?? een 100mbit's netwerk!
ik zeg van niet!

Verschil, bij mycom voor een 10mbit's netwerk kaartje van Realtek betaal je 25 gulden.
Voor een 10/100mbit's netwerk kaartje betaal je 35 gulden! ook van realtek, lijkt mij de moeite waard dus

Een 10mbit's Hub kost zo'n 80 gulden, een 10/100mbit's hub met 5 poorten en 1 uplink poort koste mij bij de !Vobis! 119 gulden!

Lijkt me dus zeker de moeite waard om er maar meteen 100mbit van te maken.

• Poltergeist
Arne_: Die hub van jouw is geen switching hub (dus draait alleen op 10 OF 100 Mbit, niet beiden tegelijk).

• Poltergeist
Als je dus dat ADSL modem direct aan die 10/100 mbit hub van jou hangt, draait het hele netwerk op 10 Mbit. Is dat ff zonde van die 29 piek (en 3x10 gulden voor de duurdere netwerkkaarten). En dan heb je wel gelijk: dan is een 10 Mbit relatief een stuk duurder dan een 100 Mbit netwerk.

• shadax
  • Niet online
de 10 Mbit kaart van ASDL komt natuurlijk niet op de hub/switch, beetje lastig als je maar een ip officieel hebt en je wilt meerdere computers aansluiten.

• Poltergeist
Ik zei modem, maar bedoelde eigenlijk router (net zoals je een ISDN router hebt, zul je toch ook wel ADSL routers hebben?. Toch wel weer jammer dat ze weer modems leveren (routers zullen wel te duur zijn...)

• shadax
  • Niet online
Dat ze geen router leveren boeit niet zo, je plukt ergens een 486 vandaan, 2 netwerkkaartjes en een linux cd er je bent er ook.
Pagina: 1