UDMA -> probleem, PIO -> niet

Pagina: 1
Acties:

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 18:43

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik kon geen goede titel verzinnen voor dit topic, vandaar de wat vage omschrijving.

Anyway, ik heb een nieuwe Western Digital 80 gig HD en deze lijkt ok te werken. Het probleem wat ik heb doet zich voor wanneer de nieuwe WD HD in UDMA mode zit, ik krijg dan CRC errors van programma's die ik van die HD wil installeren. Ook op mijn oude HD krijg ik dan diezelfde problemen! UDMA 3-4-5 maakt niet uit.

Wanneer ik die Western Digital in PIO mode zet, heb ik geen enkel probleem, niet op de WD en niet op mijn oude HD.

Natuurlijk is dit voor mij niet acceptabel, de PIO mode is zoooooo traag, dat werkt echt niet.

Systeem specs:

AMD Athlon 1200
ASUS A7V-E
Win2k + SP2
Nieuwste VIA 4-1 drivers

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Een conflict tussen mijn IBM + WD schijf? Een defecte Western Digital?

Edit : Het ligt niet aan de kabel. Kabels omgedraaid, zelfde probleem. Andere kabel, ook hetzelfde probleem. Geheugen is het (imho) ook niet, anders zou het in PIO mode ook niet moeten werken.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Het lijkt me niet dat het aan die WD ligt, want op je oude HD heb je dezelfde problemen zeg je :?

Heb je die HDD's op elkaar aangesloten als Master/Slave? Probeer ze eens los. Of gebruik in plaats van het oude Master/Slave eens Cable Select.

Het zou een incompatibiliteit kunnen zijn inderdaad. Heb je al geprobeerd om het nieuwste BIOS voor je mobo te flashen?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Tachyon schreef op 20 september 2002 @ 13:10:
Het lijkt me niet dat het aan die WD ligt, want op je oude HD heb je dezelfde problemen zeg je :?

Heb je die HDD's op elkaar aangesloten als Master/Slave? Probeer ze eens los. Of gebruik in plaats van het oude Master/Slave eens Cable Select.

Het zou een incompatibiliteit kunnen zijn inderdaad. Heb je al geprobeerd om het nieuwste BIOS voor je mobo te flashen?
Ik heb de problemen niet op mijn oude HD wanneer die nieuwe niet in UDMA mode zit, of helemaal niet aangesloten. Beide HD's zijn master. Master/slave helpt niet.

Ik heb de nieuwste bios geinstalleerd, 1009.

Verder weet ik het ook niet meer... :(

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Lijkt er dan op dat de contoller op die 80 g harddisk foutive is. Probeer eens het volgende uit : sluit de oude als master aan en de nieuwe als slave. Dan gaat de nieuwe via de controler van de oude. Als dat werkt is de 80 gig defect. Maar sluit de master wel dichtsbijzijnde aan het mobo aan.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Roman schreef op 20 september 2002 @ 15:50:
Lijkt er dan op dat de contoller op die 80 g harddisk foutive is. Probeer eens het volgende uit : sluit de oude als master aan en de nieuwe als slave. Dan gaat de nieuwe via de controler van de oude. Als dat werkt is de 80 gig defect. Maar sluit de master wel dichtsbijzijnde aan het mobo aan.
Thx voor het advies, het hielp helaas niet...

Ik heb inmiddels een nieuwe schijf gehaald en deze heeft precies hetzelfde euvel... :( :(

Dus het lijkt me dat of de WD niet met IBM of met VIA wil samenwerken... :( :(

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Hier stond onzin... :(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Even nog wat vraagjes dan.. Wat gebeurt er als je die WD single aansluit?

En heb je ook geprobeerd om de via-drivers te vervangen?

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Twynn schreef op 20 september 2002 @ 17:57:
Even nog wat vraagjes dan.. Wat gebeurt er als je die WD single aansluit?

En heb je ook geprobeerd om de via-drivers te vervangen?
Single aansluiten zal ik vanavond eens proberen.

Waarmee zou ik de VIA drivers moeten vervangen dan?

Ik zal nu wel even Win2k installeren op die 80 gig...

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ga eens naar www.viaarena.com en kijk even bij de driver sectie. Je kan daar de nieuwste VIA 4-in-1 drivers downloaden, en als dat niet helpt kan je daar ook nog aparte IDE Busmaster drivers downloaden. Succes!

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Ik heb hetzelfde ook tussen m'n Maxtor en nieuwe Western Digital schijf, bij mij hangt het systeem en geeft scandisk in win2000 ook behoorlijk wat fouten aan (Probleem tussen Maxtor 40Gb en Western Digital 40Gb) Zouden de nieuwe WD schijven soms slecht overweg kunnen met andere schijven?

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Nou, ik heb WinXP geinstalleerd op de 80 gig Western Digital. Ik krijg nog steeds fouten... :(

Dus aan het samenwerken met de IBM ligt het niet. ;(

Ik denk dat ik morgen een ander HD merk ga proberen (IBM 100 gig). Als de problemen zich dan nog voor doen, dan snap ik er helemaal niets van... ;(

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Topicstarter
Asphyxion schreef op 20 september 2002 @ 20:11:
Nou, ik heb WinXP geinstalleerd op de 80 gig Western Digital. Ik krijg nog steeds fouten... :(

Dus aan het samenwerken met de IBM ligt het niet. ;(

Ik denk dat ik morgen een ander HD merk ga proberen (IBM 100 gig). Als de problemen zich dan nog voor doen, dan snap ik er helemaal niets van... ;(
Ik moet dit terug nemen. Wanneer ik OF de 40 gig IBM met Win2k OF de 80 gig WD met XP als primary master erin zet, dan is er geen probleem.

Zodra ik de een als master zet en de andere - op welke manier dan ook (slave op primary, master op secundary) - er naast zet, dan begint het te buggen. Het lijkt mij dus dat het probleem tussen de IBM-WD ligt (met andere woorden : ik kan niets anders bedenken... :P ).

Anyway, dan tus morgen een andere HD er in (of 80 gig maxtor, of 100 gig IBM) en dan zal ik de resultaten bekend maken... ;( :)
Pagina: 1