Traffic per user meten

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik ga zelf hosten, onder linux, ( begin met alleen webhosting ) mensen krijgen geen shell, dus alleen eigen ftp waar ze hun homepage kunnen stallen ( met jail ). Dit is allemaal goed beveiligd ( goede firewall die alles dichtspijkert ), dus daar geen zorgen over.

Wat ik alleen wil weten of het mogelijk is om de traffic per user te meten. Ook apache, die gaat dienen als webserver, gaat traffic generen. Ik zou willen weten of het mogelijk is dat ik precies kan zien hoeveel traffic apache genereerd en dan heel erg belangrijk uit welke dirs. Zo kan ik precies zien welke dirs van de users de meeste traffic generen. Daar kan ik hun namelijk op aanslaan als ze hun limieten overschrijden.

Wie weet hier raad mee ? Misschien tips ervaringen van mensen, zijn heel erg welkom!!

http://www.xbmcfreak.nl/

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt de access_log gebruiken om dat soort gedetailleerde informatie te genereren. Er zijn vast wel tooltjes te vinden die dat voor je kunnen doen (webalizer?), maar ik weet niet of die precies kunnen wat je wilt. Als je iets vindt mag je het hier best posten, ik heb binnenkort ook zoiets nodig :)

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Kijk eens op http://www.coloexperts.co...weblogmon/weblogmon.shtml. Is een MRTG achtige oplossing. Zorg er wel voor dat elke user zijn eigen access_log (via httpd.conf) krijgt.

Verwijderd

Op http://www.snert.com/Software/mod_throttle/ vindt je misschien iets dat je waarschijnlijk zou kunnen helpen.

Je plaatst een simeple Throttle Policy in de virtual host en dan houdt deze module die vhost zich binnen de perken, dingen zoals bv 5GB datatransfer per maand.

Alles wordt ook nog eens netjes op een webpagina getoont als je dat nodig vindt.

Als je een beetje C++ kunt kun je zelfs de code een beetje aanpassen naar jou wensen.

ps: Als een user bijv. over zijn opgegeven datatransfer is krijg je een 503 error, deze kun je netjes door apache een andere pagina geven die wat duidelijker is voor de meeste mensen.

Maar goed, ik ben een HELE LANGE tijd opzoek geweest naar een tool zoals deze, al is deze nogal uitgebreid(maar dat merk je vanzelf wel) - ben in de tussen-tijd bezig met het leren van C++ en ben dus ook sinds kort bezig aan mijn eigen apache module! B)

Maar goed, totdat mijn module uitkomt :) is dit naar mijn kennis het beste wat er te halen valt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2002 04:40 . Reden: Moest wat bij.. ]

Verwijderd

Maar goed een beetje een offtopic vraagje.

Hoe ga jij hosten, daarmee doel ik op: Wat voor verbinding, wat voor Distro,
heb je al ervaering met het opzetten van webservers.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Nee ik heb totaal nog geen ervaring met 'hosten'. Wel al bijna 2 jaar linux ervaring. Ik denk gewoon dat ik simpel moet beginnen. Dus met bv alleen ftp-access. Hacking Linux Exposed en Linux Administration Handboek ben ik nu druk in aan het lezen. Ik heb nog 3 maandjes de tijd voordat we beginnen.

Welke distro. Ik zat te denken aan slackware bv. Misschien wel debian. In princiepe maakt het niet heel veel uit denk ik. Je moet het gewoon goed dichtspijkeren. Iedere distro heeft zijn cons en pros.

Wat voor een verbinding. Om eerlijk te zijn weet ik het antwoord niet op die vraag. Er schijnt al wel wat geregeld te zijn. Er is mij gewoon gevraagd die klus voor mijn rekening te nemen. We beginnen klein. Ik ben geen echte PRO dat moet ik toegeven maar daarom willen ze mij ook omdat echt PRO's gewoon te duur zijn.

Misschien hebben jullie nog meer tips ?

/offtopic: Jeetje ThinKGEEk :) bijna 5 uur ;) slaap je wel genoeg ? :)

Verwijderd

Aha, naar mijn eigen 2jaar aan Linux ervaring(al valt dat soms niet helemaal te merken) ben ik ook maar wat gaan 'hosten' vooral gezien ik heel veel mensen kende die bijv. bij hosting-providers zoals Ladot zaten en daar HELEMAAL niet tevreden over waren.

Alleen is het wat uitgegroeid tot iets groters, binnenkort komen er twee servers van mij online bij de AMSIX, en heb ik een co-located backup servertje op een in totaal 6mbit lijn.

tips die ik voor je heb, hmmm: Weet waar je aan begint - en weet ook vooral wat voor software je gaat gebruiken. Allemaal leuk en aardig maar als je bv. ineens van distro wilt wisselen.. tja dat gaat niet zomaar even als je klanten hebt. Zou zo verder even niets kunnen verzinnen.

Hoop dat je trouwens baat bij die module hebt gehad, laat 't me even weten.

//Offtopic: 'helaas' kan mijn lichaam het zich permiteren om maar 3 tot 4 uur te slapen op een dag.. dus meestal is van 5 tot 9 ruim voldoende.. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 16:34
Nog een tip als je 'serieus' gaat hosten: zorg dat je thuis een exacte 'mirror' hebt van je server-systeem. Niet per se qua hardware, maar qua software in ieder geval. Je kunt dan daar eerst testen of een nieuwe versie van welke software dan ook geen problemen geeft, voordat je het op de server gooit en je daarna pissed klanten hebt :)

Als je het goed aanpakt kun je meteen alle commando's die je intikt loggen zodat je dat gewoon kunt copy-pasten naar de server (script), kun je ook niets verkeerd intikken en weet je precies wat je hebt gedaan op de server, handig als er iets verkloot raakt (gebeurt je af en toe toch wel...)

Heel t.net draait op Slackware momenteel, sowieso is het een geschikte 'kale' distro omdat je naast A+D+N packages alles wat je nodig hebt gewoon zelf kunt DLen/compilen.

Die logging-info waar je naar vroeg kun je trouwens uit de access-logs van de beide progs (Apache/ftpd) wel verkrijgen. Webalizer kan bv. al grafiekjes maken van de 'top-10 bandbreedte-slurpende URL's' en dat soort dingen. Is niet echt per user, maar kan wel bv. per domeinnaam een overzicht maken (alleen voor Apache denk ik).

Verwijderd

Wilke schreef op 20 september 2002 @ 16:39:
Die logging-info waar je naar vroeg kun je trouwens uit de access-logs van de beide progs (Apache/ftpd) wel verkrijgen. Webalizer kan bv. al grafiekjes maken van de 'top-10 bandbreedte-slurpende URL's' en dat soort dingen. Is niet echt per user, maar kan wel bv. per domeinnaam een overzicht maken (alleen voor Apache denk ik).
Vandaar ook dat ik mod_throttle voorstelde, het geeft je een overzicht van hoeveel bandbreedte een vhost heeft geslurpt, en het legt automatich een vhost aan een 'ketting' als hij over zijn bandbreedte heen gaat.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Tevens vroeg ik me af... zijn er geen tools of pakketten die je via een mooie interface user laten toevoegen met meteen hun juiste dir opgenomen (je kan ze natuurlijk ook altijd onder de een voorgekauwde groep laten plaatsen) in het config bestand van apche ( mbt vhosts )

Scheelt je een hoop ge-edit en gezoek iedere keer!

Verwijderd

Zover ik weet zijn er dat soort pakketen niet,
ik heb zelf maar een PHPbackend geschreven die dat voor me deed..

Als je PHP/ASP kunt dan moet dat jou ook wel lukken

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:11
Erhnam schreef op 20 september 2002 @ 17:41:
Tevens vroeg ik me af... zijn er geen tools of pakketten die je via een mooie interface user laten toevoegen met meteen hun juiste dir opgenomen (je kan ze natuurlijk ook altijd onder de een voorgekauwde groep laten plaatsen) in het config bestand van apche ( mbt vhosts )

Scheelt je een hoop ge-edit en gezoek iedere keer!
www.ensim.com
www.plesk.com

Control panels, kosten paar duiten, meer werk upgraden, maar je hebt wel wat.
Pagina: 1