Toon posts:

Hoeveel zijn digifoto's waard voor blad reisorganisatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik dit hier mag posten maar zit met een vraag.

Eergisteren werd ik gemailt door een design bedrijf die reisbladen ontwerpen voor reisorganisaties.
Dit bedrijf zocht naar foto's van Hongarije (voor een reisgids voor Hongarije reizen), omdat ze deze nog niet/nauwelijks hebben, en hadden mijn site gevonden, waarover ze erg enthousiast waren over mijn Hongarije foto's.
Dus ik terug mailen, dat mij dit erg leuk lijkt (vind het wel strak als mijn foto's in een reisblad staan :P )
Het bedrijf mailt mij vervolgens weer terug of ze mijn telefoonnummer mogen, omdat telefonisch contact toch wat beter gaat dan via email.

Net belden ze mij, en wilden ze graag mijn foto's op het gemaakte formaat (1600 x 1200) aangeleverd krijgen op een CD.
Ik erg enthousiast en vragen wat ze betalen voor een geplaatste foto. De vrouw aan de lijn: "We zullen eerst de cd bekijken en dan een selectie maken van de te gebruiken foto's.. indien we deze gekozen hebben krijg je van ons per foto wat betaald". Hoeveel wist de vrouw niet, en beloofd mij in iedergeval de CD en verzendkosten te betalen, na ontvangst, en dan nog wat per foto in overleg met mij en het bedrijf (en zal mij het reisblad verzenden als het klaar is).
Ik dus via telefoon zeggen dat ik het goed vind, maar nu achteraf krijg ik rotgevoelens: die vrouw klinkt aardig en geloofwaardig, en ik heb het adres van het bedrijf en telefoonnummer van vrouw, maar zullen ze mij achteraf als ze die foto hebben betalen?? (Ben ik dus niet zeker van, en vind het niks als ze dan mijn foto's zomaar gaan gebruiken voor hun blad, waar zij bergen met geld mee verdienen, en ik daar sta naar mezelf te kijken....)

Ik heb voor mezelf besloten toch nog eerst even morgen ofzo de vrouw terug te mailen/bellen, om voordat ik de cd verstuur te bespreken over de kosten, en wanneer ze me betaald etc.

Mijn vraag hierbij: Wat zouden jullie doen? Foto's versturen en afwachten op geld??
En mijn belangrijkste vraag: hoeveel zouden jullie vragen per geplaatste foto in het reisblad?
Dit omdat ik weet dat ik geen vast bedrag kan vragen voor de CD met de 150 Hongarije foto's, omdat het ook zo lullig is voor het bedrijf, als ze er zelf achteraf achter komen na betaling dat ze niks aan mijn foto's hebben..

Alvast bedankt!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ze hebben de foto's al gezien (in lage resolutie) op je website. Waarom dan eerst opsturen? Ga lekker tegen ze zeggen dat ze mogen kiezen uit je website.
En dan een bestellijst maken.
Just to be sure.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Regel nummer 1: Alles eerst zwart op wit! :)

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 19 september 2002 @ 22:18:
ze hebben de foto's al gezien (in lage resolutie) op je website. Waarom dan eerst opsturen? Ga lekker tegen ze zeggen dat ze mogen kiezen uit je website.
En dan een bestellijst maken.
Just to be sure.
Op mijn site heb ik enkel 70 van de 150 van mijn mooiste gemaakte foto's geplaatst. Ze willen dan allereest graag de andere ook zien, en ze weten niet hoe het origineel eruit ziet (kwaliteit), en of dit goed genoeg is dat ze het kunnen gebruiken (moeten namelijk erg scherpe kwaliteit foto's dan zijn). Ik heb al gezegd dat ze erg scherp zijn, maarja, die personen van zo'n bedrijf willen eerst zien, dan betalen.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 10:08

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Inderdaad gewoon alle foto's in lage resolutie op je website zetten en laten kiezen. Dan een prijsafspraak maken (zwart op wit!) en dan pas de CD opsturen...

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

vind het stukje van eerst opsturen heel raar hoor, klinkt als een hele leuke methode om goedkoop foto's te krijgen. markeer de foto's maar en als ze een keuze hebben gemaakt geef je ze alleen die foto's op een andere cd-rom. het is natuurlijk som om te denken dat ze bv. alleen de 5 betaalde foto's gaan gebruiken terwijl ze de volle cd-rom bezitten.

zij kwamen naar jouw toe, jij mag de eisen stellen

Verwijderd

Stuur een CD op met de foto's, met daarin opvallend en niet misbaar tekst van jezelf erin. Zo kun je grotendeels voorkomen dat ze misbruik er van maken.

Aan de andere kant zullen ze dit niet fijn vinden, omdat je geen vertrouwen geeft. In zo'n geval zou ik er strikt bij zeggen dat het contact voor de eerste maal en en dat er vertrouwen moet worden gecreëerd, voordat je er vertrouwen in hebt. Andersom doen zij hetzelfde namelijk; ze betalen je niet vooraf.

Zelf weet ik niet wat je moet vragen voor die foto's, maar in ieder geval kosten die foto's van PhotoDisc een vermogen.

Wat je MOET doen vind ik, is de foto's afdrukken (laat ze ontwikkelen, 27 eurocent per foto (is wel 40,50 euro, maar dit moet je er makkelijk uit kunnen halen!)) en in een envelop plaatsen, verzegelen (door draden kruislings over de envelop doen, zodat ie niet open kan zonder de dragen te verplaatsen/verknippen en deze op een plek vastplakken met een postzegel). Vervolgens naar jezelf opsturen!
Je kan ook naar een postkantoor geloof ik om te laten verzegelen.

Waarom dit? Omdat je dan kan aantonen dat als ze foto's gebruikt hebben zonder jou te betalen, jij kan aantonen dat het jouw foto's zijn.
Hoe dan? Simpel, er staat namelijk een datum op de postzegel en is geldig (TPG-post).
Op het postkantoor is de stempel ook geldig.

Kan ook zijn dat je naar rechtsgebouw moet gaan ofzo.

Maar als ik jou was, zou ik dit eerst doen voordat ze gaat opsturen (misschien dat je ook een CD naar jezelf kan sturen ipv de ontwikkelde foto's, wordt alleen minder geloofwaardig omdat het digitaal is en niet rechtsgeldig is. Bovendien staat er vaak aan de achterkant van de foto's een datum))

Succes!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40
eehmm ja... klinkt erg vaag :? zo'n bedrijf zou beter moeten wezen. ennuh, volgens mij kan een reisbureau beroep doen op een soort database ofzo.

stuur gewoon je 5 beste foto's op, zeg dat ze allemaal zo zijn (ongeveer) en maak duidelijke afspraken. als het een echt goed bedrijf is zullen ze niet moielijk doen als je zegt dat je liever een keertje langs wilt komen. je kan dan de cd meenemen, de foto's laten zien (meeste reisbureaus hebben vast wel een pc :P) en dan goede afspraken maken...

als het in de buurt van amersfoort is wil ik best met je mee, je weet maar nooit bij wat voor bedrijf je uitkomt... en zo maak je nog eens vrienden...

(met afzondering van ene jeroen_t, die mij voor 12€ een lcd verkocht die kapot aankwam... daarna nooit meer wat van gehoord, en hij reageerd niet meer!)

• kmf
  • Niet online

kmf

Maak een watermerk op je foto's en stuur dan die op. Gewoon text dwars daardoorheen gooien.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Icey schreef op 19 september 2002 @ 22:35:
als het in de buurt van amersfoort is wil ik best met je mee, je weet maar nooit bij wat voor bedrijf je uitkomt... en zo maak je nog eens vrienden...
[b]Woonplaats[b]: Zwolle

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er toch nog eens over nagedacht, en ben het helemaal met jullie eens dat het dom is de cd op te sturen, en dan maar afwachten hoeveel je krijgt, en wat ze dan uberhaubt met mijn foto's verder gaan doen (lekker cheap voor hun, voor weinig goede kwaliteit foto's krijgen, scheelt mooi kosten voor bedrijf .. mooi niet dus he?).
Ik zal het bedrijf morgen terug mailen, en stel dan voor een cd te sturen met grote inscriptie van mijn naam in het midden van de foto's >:) zodat ze deze niet kunnen gebruiken voor het blad en andere commerciele doeleinden. Dit cdtje kunnen ze krijgen, als ik weet dat het mij niet veel kost.. (anders ik eerst geld krijgen cdtje en verzendkosten, dan jullie voorbeeld cdtje)..
Indien ze foto's gekozen hebben vraag ik geld per foto en brand deze dan op cd. Ook dan krijgen ze cd als ik geld overgemaakt gekregen heb.
Natuurlijk wil ik ook een blad als deze af is...
Ik denk dat dit wel redelijk is, omdat zij foto's van mij eisen, en dat ik moeite moet doen voor hun, terwijl ze er toch al veel geld mee verdienen (weet wel zeker, al die designers verdienen goud geld). Dus op deze manier heb ik goede zekerheid, en kan het bedrijf goedkoop foto's krijgen van mij.
Kosten per geplaatste foto's zal ik dan vantevoren in overleg doen.
Zwart op wit is dan ook niet echt nodig, want zij krijgen cd's als ik geld binnen heb..

Vinden julie dit een redelijk idee van mij?

• Icey
  • Laatst online: 13:40
goed bedacht joh, helemaal zelf ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:13
Idd, zet al die foto's op een CD terwijl ze duidelijk onbruikbaar zijn door er een bepaalde tekst er doorheen te zetten. Zorg er verder door dat je een contract hebt met ze waar in je het eenmalige gebruiksrecht aan hen geeft (verkoop iig niet de rechten zodanig dat je de foto's ook van je website moet halen!) Je kunt evt op de CD de goede versies van de foto's zetten maar dan in een met wachtwoord beveiligd archiefformaat :)

En de prijs: elk bedrag waar je een goed gevoel van krijgt.

Vraag ook later eens een reisgids van ze op ;) Ik heb wel eens vaker gehoord dat bedrijven (in dit geval een ansichtkaartmaker) gewoon kiekjes van particulieren kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 19 September 2002 @ 22:35:

Nog meer vrienden zijn altijd mooi meegenomen 8)
Ik woon inderdaad in Zwolle, maar dat bedrijf zit in Noord Holland (Den Helder), dus moeite doen om daar helemaal heen te gaan heb ik er niet voor over.
Maar toch aardig aangeboden :)

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 19 september 2002 @ 22:49:
goed bedacht joh, helemaal zelf ;)
Nou door al jullie tips, bedankt allemaal !!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 22:46:
Ik heb er toch nog eens over nagedacht, en ben het helemaal met jullie eens dat het dom is de cd op te sturen, en dan maar afwachten hoeveel je krijgt, en wat ze dan uberhaubt met mijn foto's verder gaan doen (lekker cheap voor hun, voor weinig goede kwaliteit foto's krijgen, scheelt mooi kosten voor bedrijf .. mooi niet dus he?).
Ik zal het bedrijf morgen terug mailen, en stel dan voor een cd te sturen met grote inscriptie van mijn naam in het midden van de foto's >:) zodat ze deze niet kunnen gebruiken voor het blad en andere commerciele doeleinden. Dit cdtje kunnen ze krijgen, als ik weet dat het mij niet veel kost.. (anders ik eerst geld krijgen cdtje en verzendkosten, dan jullie voorbeeld cdtje)..
Indien ze foto's gekozen hebben vraag ik geld per foto en brand deze dan op cd. Ook dan krijgen ze cd als ik geld overgemaakt gekregen heb.
Natuurlijk wil ik ook een blad als deze af is...
Ik denk dat dit wel redelijk is, omdat zij foto's van mij eisen, en dat ik moeite moet doen voor hun, terwijl ze er toch al veel geld mee verdienen (weet wel zeker, al die designers verdienen goud geld). Dus op deze manier heb ik goede zekerheid, en kan het bedrijf goedkoop foto's krijgen van mij.
Kosten per geplaatste foto's zal ik dan vantevoren in overleg doen.
Zwart op wit is dan ook niet echt nodig, want zij krijgen cd's als ik geld binnen heb..

Vinden julie dit een redelijk idee van mij?

CDtje branden + CDtje opsturen kost nauwelijks meer dan 3 euro. Don't be a cheap ass tweaker :)

Maar hoeveel je nou per foto zal moeten krijgen heb ik geen idee van

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan denk ik het beste gewoon een afspraak maken om persoonlijk langs te gaan (als het niet te ver weg is). Maar eigenlijk hoeft dat helemaal niet want er zijn een heleboel manieren om er voor te zorgen dat je achteraf niet genaaid wordt:

- Check eerst watvoor bedrijf het is (telefoonboek, Kvk, internet)
- Spreek de prijs per foto vantevoren af en laat het vastleggen op papier (email is ook rechtsgeldig)
- Verstuur ze aangetekend, dan heb jij een bewijs dat je ze hebt opgestuurd en dat ze zijn ontvangen.
- De orginele foto's bevatten EXIF informatie met daarop informatie over de datum en de gebruikte camera & instellingen. Aangezien jij zo'n camera hebt zou bij een conflict het verhaal een stuk geloofwaardiger worden.
- Mocht het tot een conflict komen, heb jij altijd nog de orginelen. De enige manier waarop jij daar kan zijn aangekomen is door de foto's zelf te hebben gemaakt.
- Je hebt vast wel ander bewijs dat jij naar Hongarije bent geweest

Ik denk dat je het wel gewoon kan doen, stuur ze gewoon op. Je hebt nog enkele hele sterke argumenten om te bewijzen dat het jouw foto's zijn. Als je bv de foto's gaat watermerken kom je ook heel erg wantrouwend over.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 19 September 2002 @ 22:51:

[...]

CDtje branden + CDtje opsturen kost nauwelijks meer dan 3 euro. Don't be a cheap ass tweaker :)

Maar hoeveel je nou per foto zal moeten krijgen heb ik geen idee van
Bedoel je dus eerst fotocd met op foto's markering voor keuze (zoals ik zei)?

zie post boven deze:
Tja, wantrouwend overkomen boeit me niet zoveel: tenslotte zijn het mijn foto's, en ik ben daar eigenaar over: als ze het niet aanstaat gaan ze maar een ander vragen...

Verwijderd

Haha daar gaan zij niet mee accoord. Believe me! Eerst betalen en dan opsturen zonder zwart op wit te hebben? DOEN ZE NEVER!
Zou ik niet doen in mijn bedrijf in ieder geval als jij dat van mij verlangde. Jij bent een individue en is moeilijker aan te pakken dan een bedrijf.
Dat is net als ik gewoon pcproducten op ga sturen met een acceptgiro-kaart. Zie je haast nooit gebeuren. Gewoon omdat je anders te veel moet doen om er achteraan te gaan als er niet wordt betaald.

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

voor de uiteindelijke fotoos zou ik 20 euro perstuk vragen ofzo :)

ligt eraan hoeveel ze er uiteindelijk willen hebben, ik zou er minimaal 100 euro aan over willen houden

Verwijderd

Johnny64 schreef op 19 September 2002 @ 22:53:
Je kan denk ik het beste gewoon een afspraak maken om persoonlijk langs te gaan (als het niet te ver weg is). Maar eigenlijk hoeft dat helemaal niet want er zijn een heleboel manieren om er voor te zorgen dat je achteraf niet genaaid wordt:

- Check eerst watvoor bedrijf het is (telefoonboek, Kvk, internet)
- Spreek de prijs per foto vantevoren af en laat het vastleggen op papier (email is ook rechtsgeldig)
- Verstuur ze aangetekend, dan heb jij een bewijs dat je ze hebt opgestuurd en dat ze zijn ontvangen.
- De orginele foto's bevatten EXIF informatie met daarop informatie over de datum en de gebruikte camera & instellingen. Aangezien jij zo'n camera hebt zou bij een conflict het verhaal een stuk geloofwaardiger worden.
- Mocht het tot een conflict komen, heb jij altijd nog de orginelen. De enige manier waarop jij daar kan zijn aangekomen is door de foto's zelf te hebben gemaakt.
- Je hebt vast wel ander bewijs dat jij naar Hongarije bent geweest

Ik denk dat je het wel gewoon kan doen, stuur ze gewoon op. Je hebt nog enkele hele sterke argumenten om te bewijzen dat het jouw foto's zijn. Als je bv de foto's gaat watermerken kom je ook heel erg wantrouwend over.
EMAIL IS NIET RECHTSGELDIG!!!

Wat wel rechtsgeldig is, is :
a. brief
b. fax

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

F*ck, ik ga ook maar es een site bouwen met me pics erop 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 22:59:
Haha daar gaan zij niet mee accoord. Believe me! Eerst betalen en dan opsturen zonder zwart op wit te hebben? DOEN ZE NEVER!
Zou ik niet doen in mijn bedrijf in ieder geval als jij dat van mij verlangde. Jij bent een individue en is moeilijker aan te pakken dan een bedrijf.
Dat is net als ik gewoon pcproducten op ga sturen met een acceptgiro-kaart. Zie je haast nooit gebeuren. Gewoon omdat je anders te veel moet doen om er achteraan te gaan als er niet wordt betaald.
Ik beheer ook een startpagina dochter (themepark.pagina.nl) waarmee ik bij banner adverteren eerst geld ontvang van adverteerder, en dat ik dan pas banner plaats. Tja, je hebt voor beide risico's, je moet er maar vanuit gaan dat iedereen eerlijk is, wil je geen problemen hebben en moeite moeten doen om je geld te krijgen of je stuff wat je wilt hebben, waarvoor je hebt betaald.

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Vergis je niet en neem contact op met een fotohobbyclub en voor de zekerheid contact met een fotograaf die voor een bekend dagblad werkt.

Meestal gaat het in dit soort situaties om grotere bedragen als alleen die 20E die een gemiddelde hobbyist vraagt.

Nadat je gecontroleerd hebt wat zo het gemiddelde bedrag is en het blijkt hoger te zijn als die miezerige 20E per foto (is natuurlijk maar een voorbeeld) dan zou ik dit notarieel vast laten leggen.

nuff sed

Verwijderd

Topicstarter
Rebels schreef op 19 September 2002 @ 23:01:
voor de uiteindelijke fotoos zou ik 20 euro perstuk vragen ofzo :)

ligt eraan hoeveel ze er uiteindelijk willen hebben, ik zou er minimaal 100 euro aan over willen houden
Tja is een idee. Moet het nog maar over hebben over de prijs met het bedrijf.. Ik hoef er in iedergeval niet rijk aan te worden, maar wil ook geen gevoel hebben dat ik gebruikt ben voor het bedrijf. Tenslotte gaat het bij mij om de kick om mijn foto's in een reisblad te hebben :P

• roadrats
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Denk dat je rustig je CD-tje kunt opsturen met een begeleidend schrijven dat ze niet vrij voor publicatie zijn. Maken ze toch (mis)bruik van je materiaal door zonder je toestemming over te gaan tt publicatie sta je behoorlijk sterk. Denk dat je dan zelfs een betere prijs krijgt dan vooraf (juridische kosten etc.) Ik heb zelf wel eens digitaal materiaal aangeleverd aan bijv. nu.nl, die vroegen keurig vooraf om toestemming voor publicatie wetende wat een problemen er anders kunnen ontstaan. Succes Jan

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:33

Hu9o

Schokkend

Hmm, zo'n verhaal hoor je niet elke dag. Als je de plaatjes heb gemaakt me de tekst er door, zet er hier ff een neer om te zien hoe ze er dan uit zien.

Oh en je moet niet geld vragen voor de geplaatste foto's maar gewoon het aantal foto;s dat je aan hun hebt gestuurd voor eenmaalig gebruik.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Topicstarter
Hu9o schreef op 19 September 2002 @ 23:13:
Hmm, zo'n verhaal hoor je niet elke dag. Als je de plaatjes heb gemaakt me de tekst er door, zet er hier ff een neer om te zien hoe ze er dan uit zien.

Oh en je moet niet geld vragen voor de geplaatste foto's maar gewoon het aantal foto;s dat je aan hun hebt gestuurd voor eenmaalig gebruik.
Ik zal morgenavond een voorbeelfoto plaatsen waarbij ik tekst erdoor heen heb gezet (op deze pc waar ik op zit, staat geen fotobewerkingsprogramma op.., is enkel een internetpctje voor thuis)

Wel goed idee: betalen per gekozen foto. Indien ze voorbeeld cdtje hebben gezien en willen bijv. foto 1 t/m 5 en 7t/m 9, betalen ze eenmalig gewoon voor 8 foto's + verzendkosten en cd. (eerste voorbeeld cd krijgen ze van mij heb ik besloten om het wat vertrouwelijker te maken ;) ).

• Palomar
  • Niet online
ik zou me niet al te druk maken over dat geld... het zou me meer een eer lijken dat ze mijn foto's willen plaatsen in een (landelijk gelezen?) reisgids :P Rijk zul je er echt niet van worden, dus spreek gewoon 50-100 euro af oid. (evt. onder vermelding van jouw naam in de gids) dan mogen ze alles hebben. Als je moeilijk gaat doen met watermerken, low-res versies en vage voorwaarden etc. kost het ze veel te veel tijd en moeite en halen ze wel ergens anders foto's vandaan...

Tenminste dit lijkt mij de beste oplossing... tenzij het echt om superunieke foto's gaat waar je zeker weten miljonair van gaat worden :+ ;) (kan ze helaas niet zien want je site heeft teveel bandbreedte gebruikt :|)

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 19 september 2002 @ 23:36:
ik zou me niet al te druk maken over dat geld... het zou me meer een eer lijken dat ze mijn foto's willen plaatsen in een (landelijk gelezen?) reisgids :P Rijk zul je er echt niet van worden, dus spreek gewoon 50-100 euro af oid. (evt. onder vermelding van jouw naam in de gids) dan mogen ze alles hebben. Als je moeilijk gaat doen met watermerken, low-res versies en vage voorwaarden etc. kost het ze veel te veel tijd en moeite en halen ze wel ergens anders foto's vandaan...

Tenminste dit lijkt mij de beste oplossing... tenzij het echt om superunieke foto's gaat waar je zeker weten miljonair van gaat worden :+ ;) (kan ze helaas niet zien want je site heeft teveel bandbreedte gebruikt :|)
WTF, ik heb nog nooit gehad dat mijn bandbreedte te veel was ??? Arg, heb ik weer :/ :P
Kennelijk heeft iedereen op tweakers hier net massaal mijn site bekeken >:)

Tja ben ik grotendeels wel met je eens, kan tot morgen erover denken hoe ik het precies doe, denk dat ik het hou bij mijn oude idee die ik hiervoor stelde.
Ik weet niet of het een landelijk reisblad gaat worden die overal te zien is. Het is namelijk van een nieuwe reisorganisatie die gespecialiseerd is in reizen naar Oost Europa.
Maar wel super tof als mijn foto's er in staan, zeker een eer :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 September 2002 @ 23:43:
[...]

WTF, ik heb nog nooit gehad dat mijn bandbreedte te veel was ??? Arg, heb ik weer :/ :P
PS. Zou wel graag willen horen van jullie hoe jullie deze Hongarije foto's vonden >:)
Hoop net zo mooi als die design bedrijf voor reisorganisatie :)

Maar ik zal jullie morgen laten weten wat ik besloten heb.

• kmf
  • Niet online

kmf

Is IDD ook een goed punt. Wat is voor jou belangrijker? Die 100 euro? of het feit dat je foto's worden gebruikt in een blad?

Verwijderd

Valt weinig tew zien behalve dit :P

The daily bandwidth limit for this member has been exceeded. Try again after midnight, EST.
Click here for more information.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 23:43:
[...]
met een beetje geluk doet ie het over 5 minuten weer :) (tenminste als het dan 'midnight, EST' is geweest :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten toch te doen zoals ik aan het begin van dit topic beschreven had. Echter vind ik het toch redelijk iets te vragen voor foto's: 5 euro per stuk: alle foto's die ze willen hebben brand ik opnieuw op cdtje (2e cdtje die ze krijgen). Om een keuze te maken voor de foto's stuur ik ze eerst een cd met alle groote formaten alleen dan met mijn naam erdoor heen.
Ik heb het voorstel verstuurd via mail, dus nog eff afwachten wat ze er van vinden. Zodra ik het weet horen jullie het van mij en zal ik een voorbeeld van zo'n bewerkte foto laten zien.

PS. Ik vraag 5 euro per uitgezochte foto omdat het er bij mij om gaat dat ik er een tevreden gevoel over wil hebben, en er niet hard aan hoef te verdienen. Bij mij gaat het om de kick dat mijn foto's in een reisblad staan.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

die 1600x1200 willen ze gewoon zien voordat ze betalen om te kijken of die scherp genoeg zijn, watermerk is misschien een idee, maar ik zou ze gewoon vertrouwen, het zijn tenslotte geen particulieren, en met gemene profiteur trucjes wordt je als nieuw/klein bedrijf niet snel serieus genomen.
op jouw site zijn ze te klein om ook maar een leuke afdruk van te kunnen maken in een blad.
een klein bedrijfje kan 50-100 euro normaal ook missen voor advertentie doeleinden in clubblaadjes enzo, dus dit kun je minimaal vragen,
zoiezo heb je er natuurlijk al eer van dat je foto's commercieëel worden gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
spacy_ schreef op 21 september 2002 @ 00:44:
die 1600x1200 willen ze gewoon zien voordat ze betalen om te kijken of die scherp genoeg zijn, watermerk is misschien een idee, maar ik zou ze gewoon vertrouwen, het zijn tenslotte geen particulieren, en met gemene profiteur trucjes wordt je als nieuw/klein bedrijf niet snel serieus genomen.
op jouw site zijn ze te klein om ook maar een leuke afdruk van te kunnen maken in een blad.
een klein bedrijfje kan 50-100 euro normaal ook missen voor advertentie doeleinden in clubblaadjes enzo, dus dit kun je minimaal vragen,
zoiezo heb je er natuurlijk al eer van dat je foto's commercieëel worden gebruikt.
Aan de 5 a 10 foto's zullen ze denk ik ook wel zitten, dus die 50 euro komt wel goed. maargoed, het gaat bij mij in dit geval niet voor het geld, maar om de eer dat mijn foto's in een reisgids staan. Geld verdienen doe ik al wel met mijn websites ;)

• Palomar
  • Niet online
lijkt mij wel een goede oplossing die je gekozen had. Bij mn vorige reply dacht ik nog dat je er echt groot geld uit wilde slaan (zo kwam het een beetje over..), maar je gaat dus wel voor de eer ;) En zoals spacy al zei, 50 of 100 euro kunnen ze echt wel missen voor wat goede foto's. Dus ik zou ze gewoon terugmailen dat ze voor xx euro alles mogen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 21 september 2002 @ 01:05:
lijkt mij wel een goede oplossing die je gekozen had. Bij mn vorige reply dacht ik nog dat je er echt groot geld uit wilde slaan (zo kwam het een beetje over..), maar je gaat dus wel voor de eer ;) En zoals spacy al zei, 50 of 100 euro kunnen ze echt wel missen voor wat goede foto's. Dus ik zou ze gewoon terugmailen dat ze voor xx euro alles mogen hebben.
Tja, ik heb dus gisteravond al verstuurd dat ze eerst moeten kiezen uit een cdtje met foto's met watermerk erdoor heen. Indien ze gekozen hebben stuur ik ze een tweede cdtje met de origele foto's welke ze willen hebben en betalen dan per foto 5 euro.
Tja en willen ze veel foto's kan ik altijd nog voorstellen dat ze meteen alles mogen hebben voor 50 a 100 euro toch?

Verwijderd

Ja maar dat moet je dus niet laten blijken. Dan hebben ze zoiets van "ach, de lol van het plaatsen is voor hem al genoeg" :?

Verwijderd

Heb niet het hele topic gelezen maar wat je zou kunnen doen is een soort van watermerk in die foto zetten zodat ze het niet zonder jou te betalen in hun blad kunnen plaatsen. Gewoon met fotoshop ff een copyright teken er in zetten en je naam er bij ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 11:59:
Ja maar dat moet je dus niet laten blijken. Dan hebben ze zoiets van "ach, de lol van het plaatsen is voor hem al genoeg" :?
Heb je zeker gelijk in: maargoed, even afwachten wat ze allereerst van mijn voorstel vinden, want ik heb nog geen mailtje terug :(

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:57
ik heb ff alleen je bericht gelezen.
Niet de reacties. Maar ik heb maar een ding te zeggen:
Laat alles op papier zetten, en niet met telefoontjes..!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Om te beginnen: jij kan met een gerust hart een hele CD vol toesturen. Dat geeft ze namelijk op zichzelf nog géén toestemming van de eigenaar (jij dus) om het te gebruiken.

Het is inderdaad wel verstandig om de foto's te watermerken (half transparant jou naam of bijvoorbeeld de URL van je website erop te zetten.)

Ik zou in ieder geval deze link eens goed bekijken:

- http://www.fla.nl/index.html
- http://www.internetjournalist.nl
- http://home.wxs.nl/~intprop/nl.doel.htm
- http://www.villamedia.nl
- http://journalistiek.pagina.nl

Verder moet je bedenken in hoeverre je eventueel het recht op die foto's wil afstaan/overdragen. Geef jij het exclusieve of het niet-exlcusieve recht om die foto's te gebruiken ? Voor dat eerste kan je meer geld vragen, maar dan moet je ze zelf van je eigen website weghalen. Geef je een licentie op jaarbasis (of in dit geval één jaar-uitgave van die reisgids) of geef je toestemming voor het onbeperkt gebruik ? Verder moet er vastgelegd worden of de rechten die je verleent overdraagbaar zijn of niet, enz enz. Zwart op wit ? Jazeker!

En verder: je kan waarschijnlijk véél meer vangen voor die foto's dan jezelf denkt. Ik stond met mijn bek vol tanden toen ik erachter kwam dat 1 gulden per woord voor een artikel van een free-lance journalist heel normaal is... Dat tikt aan!

REKEN JE NIET RIJK!!! Maar toch... om je een idee te geven van tarieven:

[DIKKE VETTE EDIT]:

Lees dit PDF'je maar: Richtprijzen voor het gebruik van foto's - Een uitgave van de Fotografenfederatie 2002.

Bij het verkopen van het auteursrecht, dus het afstand doen van je foto's gelden de volgende prijzen, volgens die PDF, pagina 6:
Richtprijzen van de fotografenfederatie voor het jaar 2002
Alle prijzen zijn in Euro. Alle prijzen zijn exclusief BTW. Bij ieder gebruik is naamsvermelding verplicht.

Reisgidsen.

formaat tot: 1/4pag 1/2pag 1pag 2 pag./cover

oplage tot :
20.000 223 268 456 912
30.000 245 294 500 1000
50.000 270 324 551 1102
100.000 297 356 605 1210
200.000 342 410 697 1394
300.000 393 472 802 1604
500.000 452 542 921 1842
1.000.000 542 650 1105 2210

Foto's op de omslag: +100%
Plaatsing van dezelfde foto in dezelfde editie tot 1/4 pagina bij de inhoudsopgave: 50% korting.
Als je gaat voor een licentie, zonder het afstaan van je auteursrecht, zie pag 3 van die PDF:
Vrije licenties voor één jaar:
Alle gebruik: 5230
Alle gebruik, maar geen advertenties, tv-reklame en billboards 2115
Juist alleen advertenties, tv-commercials en billboards 3408

[...]

Ook is het natuurlijk mogelijk om een beperkte licentie af te geven. Zo'n beperking kan dan betrekking hebben op alle aspekten van het toegestane gebruik: de tijdsduur waarvoor de licentie geldt, of het soort publikaties waarin de foto gebruikt mag worden. De bovenstaande tarieven gelden voor gebruik gedurende één jaar. Voor exclusiviteit voor één branche geldt een toeslag van 50%. Voor algehele exclusiviteit geldt een toeslag van 100%.
Met andere woorden: je bent echt geschift als je dit voor 100 euro totaal doet. Je hoeft er ècht niet het maximale uit te slepen, maar al ga je op 1/3e van de gangbare prijzen zitten, dan nog haal je er meer uit dan 100 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 21-09-2002 13:37 . Reden: even een stuk vervangen ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ik zou maar snel reply-en dat je een foutje hebt gemaakt, en 50 euro ipv 5 euro per foto bedoeld ;)

50 euro lijkt me trouwens een btje veel (ookal heb ik de foto's niet gezien), maar voor minder dan 15 euro ofzoiets zou ik het echt niet doen hoor. Tenminste, dat is dan de financiele insteek. De 'eer' is natuurlijk ook wel kick :Y)

Verwijderd

is t wel een cheap ass reisbureau. want de meeste reisgidsuitgevers hebben een eigen freelance fotograven over de hele wereld in dienst

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 14:21:
is t wel een cheap ass reisbureau. want de meeste reisgidsuitgevers hebben een eigen freelance fotograven over de hele wereld in dienst
Beter lezen :)
Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 22:15:
Ik weet niet of ik dit hier mag posten maar zit met een vraag.

Eergisteren werd ik gemailt door een design bedrijf die reisbladen ontwerpen voor reisorganisaties.
Dit bedrijf zocht naar foto's van Hongarije (voor een reisgids voor Hongarije reizen), omdat ze [...]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

nou dan is t een cheapass design bedrijf

• bruk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Regel 1! Verkoop je rechten niet, dan mag je ze zelf niet meer gebruiken.

Regel 2! Stuur een brief met de CD mee waar je duidelijk vermeld dat ze de CD niet mogen gebruiken zonder jou schriftelijke toestemming, zet dit ook in een README op je CD.

Regel 3! Fax een kort contractje heen en weer met handtekeningen, anders heb je geen poot om op te staan. Vermeld in dit contract dat je ze gebruikersrecht verleend, geen exclusief recht.

Regel 4! Play it hard, zij willen jou foto's, prima, maar dan wel op jou manier. Omdat jij niet weet wat voor reisgidsen zij in de toekomst gaan uitbrengen kan je ook niet controleren of ze je foto's gebruiken. Veel geld er uit halen is trouwens altijd interessant, kan je een leuke microdrive voor je cam kopen. Een watermerk erin klussen is dus zeker een optie. Bovendien is het onzin dat ze willen zien of de foto's scherp zijn, dan laat je er 1 zien in full-res, als je een pakket foto's wil bestellen op internet dan krijg je ze ook niet full-res te zien, want dan weten ze ook wel dat ze nix verkopen.

Over de prijs, ik zit zelf in een webdesign bureau en wij werken ook met foto's, die dingen zijn duur en daar baseer je je offerte op, dat doen zij dus ook, wat ze nu alleen hopen is een setje goedkoop binnen te halen zodat ze een grotere marge pakken. 40 euro per foto zou ik minimaal vragen, zo'n reisorganisatie betaald ook minstens 6000 euro voor het ontwerp van een reisgids (Ja, DTP kost zo'n 80 euro per uur!).

Mocht je nog vragen hebben over het opzetten van een contract of iets dergelijks moet je me contacten.

Verwijderd

bruk is tha man

Verwijderd

Topicstarter
Bruk schreef op 21 september 2002 @ 15:13:
Regel 1! Verkoop je rechten niet, dan mag je ze zelf niet meer gebruiken.

Regel 2! Stuur een brief met de CD mee waar je duidelijk vermeld dat ze de CD niet mogen gebruiken zonder jou schriftelijke toestemming, zet dit ook in een README op je CD.

Regel 3! Fax een kort contractje heen en weer met handtekeningen, anders heb je geen poot om op te staan. Vermeld in dit contract dat je ze gebruikersrecht verleend, geen exclusief recht.

Regel 4! Play it hard, zij willen jou foto's, prima, maar dan wel op jou manier. Omdat jij niet weet wat voor reisgidsen zij in de toekomst gaan uitbrengen kan je ook niet controleren of ze je foto's gebruiken. Veel geld er uit halen is trouwens altijd interessant, kan je een leuke microdrive voor je cam kopen. Een watermerk erin klussen is dus zeker een optie. Bovendien is het onzin dat ze willen zien of de foto's scherp zijn, dan laat je er 1 zien in full-res, als je een pakket foto's wil bestellen op internet dan krijg je ze ook niet full-res te zien, want dan weten ze ook wel dat ze nix verkopen.

Over de prijs, ik zit zelf in een webdesign bureau en wij werken ook met foto's, die dingen zijn duur en daar baseer je je offerte op, dat doen zij dus ook, wat ze nu alleen hopen is een setje goedkoop binnen te halen zodat ze een grotere marge pakken. 40 euro per foto zou ik minimaal vragen, zo'n reisorganisatie betaald ook minstens 6000 euro voor het ontwerp van een reisgids (Ja, DTP kost zo'n 80 euro per uur!).

Mocht je nog vragen hebben over het opzetten van een contract of iets dergelijks moet je me contacten.
mm, nu ik dit lees zou ik best wel eens kunnen zeggen dat ik een tikfout gemaakt heb met die 5 euro per foto >:)
Maargoed, ik heb nog steeds geen mail terug.. dus wacht nog af :/ en dan zie ik het nog wel wat ik precies doe. Op dit moment gaat me me nog steeds om de eer, maar altijd leuk om wat meer te verdienen om zo'n nieuwe 256 MB Memorystick te halen als die uit is :P

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

maak in de hoek van elke foto een got logo >:)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

normaal moeten ze er voor reisen en man uren betalen! reken uit wat dat kost!, en ga daarna onderhandelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou jullie nog laten horen hoe het verlopen was met die foto's van het reisblad (ik was tenslotte ook starter van dit topic). Nou ik kan het volgende jullie vertellen:

Ik had dus die email gestuurd met mijn voorstel (zie iets boven deze post), en ze hebben ook maar niks meer van zich laten horen !! Heb nog een keer gereageerd of ze me voorstel via email niet ontvangen hadden.. maar nog niks terug). Ik heb hier wel mijn woorden over hoe ik hier over denk, maar zou deze maar buiten beschouwing laten..

Ik weet nu dus dat die personen van die designbedrijf die een blad moesten maken voor een reisorganisatie Hongarije (zal namen buiten beschouwing laten), en achteraf gezien dus gewoon op foto's uitwaren van anderen, en dan ook nog krijgen zonder niks te willen betalen.
Ben ik nu achteraf heel erg blij dat ik de fotos niet zo verstuurd heb op cdtje en dan maar af wachten of ik uberhaubt mijn geld voor verzendkosten zou krijgen... En dan ook nog weten dat ze je fotos dus niet voor een keer gebruiken maar mooi voor vaker (zonder dat jij er van af weet).

Dus: als ooit iemand je aanspreekt van een bedrijf die je digitale foto's wil hebben voor publicatie heb ik een tip: stuur noooooit je foto's zo op (wat ik gelukkig niet gedaan heb), en regel eerst alles op papier of krijg eerst geld, dan verder praten...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:48

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Laat dit een les voor ons zijn. ;)
Toch wel jammer dat een bedrijf je zo laat stikken.... stelletje hufters!
Maargoed, je bent er goed vanaf gekomen.

Whatever.

Pagina: 1