Samsung CD-RW/DVD motor problemen

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik heb van iemand een defecte CD-RW/DVD combi drive gekregen, een Samsung SM-308. Het probleem was dat hij geen CD's meer pakte.

Nou heb ik hem opengemaakt (met inachtneming van het gevaar van de laser :)), en het blijkt dat de spindle motor niet goed wil opstarten. Hij draait eventjes rond, hapert dan even, wil weer opstarten, maar stopt vervolgens. Gekke is dat als ik de as ook maar de kleinste beweging meegeef, de motor direkt opstart en dan draait alsof er niets aan de hand is. Ik kan dan CD's en DVD's lezen zonder problemen. Ik heb nog geen CD proberen te branden. De RPM van de CD vliegt ook flink omhoog (drive is 32x CD en 8x DVD), dus dat lijkt ook prima te zijn.

Ik heb het kabeltje van de printplaat naar de motor al gecontroleerd, daar lijkt niets mis mee te zijn. Ook als ik wat druk op de printplaat uitoefen gaat het motortje niet draaien, dus het probleem lijkt hem niet in een slechte soldering te zitten.

Heeft iemand hier nog ideeen?

Macbook Pro

Verwijderd

motertje is brak?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Nou, zoals ik al schreef doet het motortje het prima als hij een klein zetje krijgt.

Als hij uit zichzelf op probeert te starten begint hij ook prima met opstarten, maar hapert dan, begint nog één keer te draaien en stopt dan.

Als hij dan gestopt is, hoef ik het asje maar een klein tikje te geven en hij begint weer met draaien. Vervolgens draait hij ook prima.

Ik denk niet dat het aan het motortje ligt, eerlijk gezegd. Zit er een tachometer (toerenteller) op zo'n motortje? Misschien is die tachometer niet helemaal lekker?

Macbook Pro

Verwijderd

Ik weet dat dit topic al oud is, maar ik heb precies hetzelfde probleem. Wellicht kan er nu wel iemand een oplossing aandragen.